Hlavní obsah

Zubaře nemá půlka pacientů, často kvůli penězům, zní z pohotovosti

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Nápor na zubní pohotovosti roste. Mnoho pacientů tam končí proto, že se jim nedaří najít stálého zubaře. Jiní službu zneužívají, aby nemuseli platit vysoké poplatky u klasického zubaře. Mnozí na něj zkrátka nemají peníze.

Článek

Návštěva zubaře se umí pořádně prodražit. Někteří lidé se proto pravidelným prohlídkám vyhýbají a odborníky vyhledávají, až když je nejhůř. To se potom projevuje na přeplněných pohotovostech.

„Soukromé a dražší kliniky samozřejmě pacienty berou. Pro někoho je ale jejich ošetření drahé, tak prostě využije pohotovost,“ přitakává Natalia Kuklínková, vedoucí lékařka zubního oddělení a pohotovosti v Úrazové nemocnici v Brně.

Svého zubaře nemá každý druhý pacient, který jejich pohotovost vyhledá. Lidé si však podle lékařky zadělávají na vážnější problémy.

„Vysvětlujeme jim, že když jim zub otevřeme a nikdo ho nedořeší, začne zase bolet. Za rok potom přijdou znovu a zub se musí vytahovat. Je to bludný kruh,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Někteří lidé nemají svého zubaře a problémy řeší až ve chvíli, kdy jsou vážné. Setkáváte se s tím i vy?

Děje se to opakovaně. Lidem předáváme kontakty na doktory, kteří pacienty přijímají. Jindy jim říkáme, aby se zastavili u své zdravotní pojišťovny. Ale někteří lidé u nás mají letité záznamy. Je tu velké množství těch, kteří využívají jen pohotovost.

Takže pohotovost zneužívají?

V podstatě ano.

Kolik takových pacientů je?

Přibližně 50 procent to bude určitě. Tvrdí, že zubaře hledají a nemůžou najít. Někteří lékaři potom do lékařské zprávy vysloveně píšou: „předaný kontakt na kolegu“. Ale ti lidé dojdou znovu.

Jde s tím něco dělat?

My na to nemáme páky. Vysvětlujeme jim, že když jim zub otevřeme a nikdo ho nedořeší, začne zase bolet. Za rok potom přijdou znovu a zub se musí vytahovat. Je to bludný kruh.

Kdyby měli svého zubaře, na prohlídkách hrazených z pojištění by se ošetřil mnohem menší kaz. Lidé by nemuseli o zub přijít a vyšlo by je to rozhodně levněji. Ale i tak někteří chodí jen na pohotovost.

Někteří lidé na zubaře nemají

Mění se nějak počet těchto lidí?

Přibývá jich. Roli sehrávají peníze, někteří na ošetření nemají. Soukromé a dražší kliniky samozřejmě pacienty berou. Pro někoho je ale jejich ošetření drahé, tak prostě využije pohotovost.

S čím pacienti přicházejí nejčastěji?

Spektrum výkonů je v podstatě omezené. Někdo přijde oteklý a zub stačí jen otevřít. Někdo ho chce vysloveně vytáhnout. Často přicházejí děti s úrazy. Prohlídky, výplně, vypadané můstky a všechno, co není akutní, pak na pohotovost nepatří.

Setkáváte se zanedbanou zubní péčí?

Převážně s ní. Ti, kteří zubaře nemají, podstupují mnohokrát mnohačetné extrakce. Někteří přijdou s tím, že by se chtěli zbavit několika zubů. To na pohotovosti nejde. Nejsme chirurgické pracoviště a není tady ani čas na to, abychom jednomu člověku vytáhli pět zubů.

O víkendu až 70 pacientů za den

V Brně aktuálně funguje jen jedna zubní pohotovost. Jak se mění nápor pacientů?

Přes svátky a víkendy je samozřejmě nápor větší, protože i lidé, kteří mají svého zubního lékaře, nemají kam jít. V průběhu týdne bývá největší nápor přes léto, Vánoce, kdy mají lidé dovolené. Větší nápor byl samozřejmě v covidové době. Teď navíc přijímáme ukrajinské občany, lidí je tedy víc.

Spadá sem celé Brno a okolí, plus přicházejí lidé na dovolených, velké množství studentů ze Slovenska i jiných zemí. Lidé k nám jezdí ze Znojma, sem tam i z Olomouce – na pohotovosti tam zkrátili pracovní dobu, takže později večer pacienti jezdí až k nám.

Kolik lidí ošetříte za jeden den?

Přes týden ordinujeme od šesti večer do půlnoci. Ošetříme přibližně 40 lidí. Samozřejmě jsou i silnější dny. O víkendu se to pohybuje kolem 70 lidí, služby jsou od osmi do osmi. Za leden jsme celkově ošetřili skoro 1200 lidí.

Myslíte si, že kapacita by měla být větší?

Momentálně to zvládáme. Vždy jsou horší Vánoce a další svátky. Je to totiž práce na dohodu na bázi dobrovolnosti. Díky součinnosti kraje jsme trošku zlepšili podmínky pro lékaře.

Takže zvládáte odbavovat všechny své pacienty?

Dřív sloužil jen jeden doktor, a to vůbec nestačilo. Stávalo se, že sestřička musela lidi upozorňovat, že se na ně nedostane. A pokud to není nezbytně nutné, ať přijdou druhý den nebo navštíví svého zubaře. Do půlnoci se všechno nestihlo, někteří po dlouhém čekání sami odcházeli.

Od července jsme služby posílili, lékaři slouží ve dvou. Tím pádem neposíláme lidi pryč, ale stihnou se ošetřit vesměs všichni.

Pacienti musí na pohotovosti uhradit poplatek 90 korun. Doplácejí ještě něco?

Většinou ne. Vesměs už i ukrajinští občané mají pojištění. Pokud nemají kartičku pojišťovny, mají aspoň papír s potvrzením pojištění, tím pádem už doplácet nemusí.

Lidem bez pojištění vystavíme účetní doklad. Pokud mají cestovatelské pojištění a připlatili si zubaře, pojišťovna jim to proplatí. Případně počítají s tím, že si budou muset zákrok zaplatit.

Dá se říct, jaké částky to bývají nejčastěji?

Záleží na typu výkonu – jestli je tam trhání nebo třeba anestezie. Klasicky je akutní kód pojišťovny ohodnocený kolem 400 korun. Pak se částka dál navyšuje. Rámcově se pohybuje kolem tisícovky.

Doporučované