Hlavní obsah

Průzkum: Pocit nebezpečí má v pražské dopravě 40 procent obyvatel

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Provoz na Barrandovském mostě.

Praha v průzkumu dopravní bezpečnosti skončila mezi nejhoršími metropolemi Evropy. Podle obyvatel hlavního města by ke snížení nehodovosti a zajištění bezpečnosti na silnicích přispělo lepší oddělení jednotlivých druhů dopravy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dvě pětiny obyvatel Prahy zažívají v místní dopravě pocit nebezpečí, zatímco zcela bezpečně se cítí jen sedm procent lidí. Mezi evropskými metropolemi tak hlavní město Česka skončilo v dopravní bezpečnosti mezi nejhoršími, obsadilo 27. místo z 32. Nejlépe dopadl Tallinn, kde se na silnicích necítí bezpečně 12 procent lidí. Naopak v Athénách, které se umístily na konci žebříčku, si v nebezpečí připadá 68 procent obyvatel. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Cyclomedia, která se specializuje na digitální vizualizaci veřejného prostoru. Výsledky má ČTK k dispozici.

„Výsledky průzkumu ukazují, že Praha patří mezi evropské metropole s velmi nízkým pocitem dopravní bezpečnosti. Jedním z hlavních problémů je vysoká míra automobilizace, která je například proti Vídni či Berlínu dvojnásobná,“ uvedl pražský koordinátor organizace BESIP Oldřich Kassl. Aut v Praze podle něj loni přibylo téměř 44 000 na více než 1,3 milionu a počet kilometrů, které na území města najezdila, se meziročně zvýšil o více než 355 000 kilometrů na 23,17 milionu.

„Rostoucí automobilizace vytváří značný tlak na dopravní infrastrukturu a zvyšuje riziko nehod. Pokud chceme zlepšit vnímání bezpečnosti v našem městě, musíme se zaměřit nejen na zlepšení dopravní infrastruktury, ale i na změnu postojů a chování všech účastníků silničního provozu,“ dodal Kassl.

Z průzkumu vyplynulo, že podle 55 procent Pražanů by ke snížení nehodovosti a zajištění bezpečnosti na silnicích přispělo lepší oddělení jednotlivých druhů dopravy, jako jsou jízdní pruhy pro cyklisty, autobusy a tramvaje. Podle 42 procent by se město mělo zaměřit také na jasnější značení křižovatek a zhruba dvě pětiny volají i po lepším značení silnic, včetně čar a značek přednosti v jízdě. Devětadvacet procent občanů navrhuje zlepšení cyklotras a 19 procent snížení rychlostních limitů a lepší osvětlení na silnicích.

S plošným snížením maximální povolené rychlosti na 30 kilometrů v hodině dotázaní v průzkumu většinou nesouhlasili, proti bylo 60 procent Pražanů. V tomto ohledu Praha skončila v porovnání s dalšími městy Evropy na konci hodnocení, uvedli autoři průzkumu.

Doporučované