Hlavní obsah

Průvodčí i pokladní nahradí chytré skříňky. Morava chystá převrat ve vlacích

Foto: Profimedia.cz

Jeden z nových validátorů, které se budou postupně zavádět na krajská nádraží Jihomoravského kraje.

Jeden z prvních krajů v Česku umožní lidem nakupovat lístky na vlak bezhotovostně přímo na nástupišti nebo ve vlaku. Na průvodčích i pokladních chce ušetřit až 200 milionů ročně. Část cestujících má ze změn obavy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tři stovky žlutých automatů přímo na nástupištích využijí cestující na jižní Moravě od prvního července. Interaktivní „krabičky“ přinášejí podle zástupců kraje převratné změny do cestování vlakem a zjednoduší odbavení. Zájemci si totiž přímo na nástupišti nebo ve vlaku pár kliknutími na displeji koupí lístek s pomocí platební karty nebo předem nabitého nosiče, který jednorázově vyjde na 30 korun.

„Snažíme se modernizovat veškeré služby a co nejvíc je zpřístupnit cestujícím. Proto označovače jízdenek nahradíme novými automaty, kde si lidé koupí jakoukoliv jízdenku. Validátory budou od prosince nainstalované i ve vlacích,“ sdělil hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL). V pátek na brněnském hlavním nádraží představil první z přístrojů.

Chytré krabičky jsou vybavené dotykovými displeji, cestující si přečtou aktuální informace z dopravy, podívají se i do interaktivní mapy s aktuální polohou blízkých vlaků či autobusů.

„Montáž validátorů pokračuje do poloviny září. Jeden stojí přes 63 tisíc korun bez DPH. Převážná část pochází z dotací Evropské unie,“ vysvětlil krajský náměstek pro dopravu Jiří Crha (ODS).

„Ušetříme 200 milionů ročně“

Kraj tak za 300 stovky automatů zaplatí přes 20 milionů korun. Tvrdí však, že změnou ročně ušetří až desetinásobek. Nádražní pokladny s obsluhou totiž od prosince zůstanou jen na 14 vlakových stanicích v kraji namísto současné čtyřicítky.

Obsluhu pokladen platí částečně dopravci, ale především právě hejtmanství, prostřednictvím krajské firmy. „Předpokládáme, že s validátory klesne zájem o běžné jednorázové papírové jízdenky,“ sdělil Jiří Horský, ředitel Kordis JMK. Společnost organizuje hromadnou dopravu v kraji.

Tři kroky pro nákup jízdenky

  • V prvním kroku si cestující na displeji validátorů zvolí způsob výběru jízdenky. Může volit z nabídky nejčastějších stanic, nebo si zmáčkne tlačítko rychlé jízdenky, pokud zná počet zón, anebo si cílovou stanici zvolí přes tlačítko vyhledat cíl.
  • Ve druhém kroku si zákazník vybere počet jízdenek.
  • Ve třetím kroku platí platební kartou, mobilem, nebo dopravní peněženkou (klíčenka, samolepka). Dál je možné označit papírovou jízdenku.

Některé moderní soupravy navíc budou jezdit úplně bez vlakvedoucích či průvodčích.„Chtěli jsme nechat lidi od července navyknout a od prosince zredukujeme pokladny. Nezmizí úplně, ale budou jen na největších zastávkách. Díky změnám průvodčích a omezení pokladen kraj ušetří 200 milionů korun ročně,“ doplnil hejtman.

„Chceme lidi, ne krabice“

Novinky vítají milovníci chytrých technologií, část cestujících má však obavy. Nádražní pokladna zanikne třeba v regionálním přestupním uzlu – Kuřimi na Brněnsku, kde lidé přestupují z desítek autobusů či vlaků.

„Není to nic příjemného, protože se nemáte koho zeptat, když něco řešíte. Nádraží jsou všeobecně čím dál tím hůř obsloužená. Potřebujeme styk s lidmi, ne s krabicemi. Pro starší ročníky jsou všechny tyto on-line záležitosti hodně složité,“ posteskla si 78letá Anna, která do Kuřimi pravidelně jezdí. O změně zatím nevěděla.

+6

Provozovatelé krajské dopravy ujišťují, že zůstane zachovaný systém předplatních jízdenek. „Ve větších stanicích jako Brně, Blansku či Tišnově zachováme kontaktní centra. Stále také bude možné využít papírové jízdenky a na nástupišti si je označit jako doposud,“ reagoval Horský.

Nové jízdenky

Lidé nad 70 let a zdravotně hendikepovaní navíc pocítí další novinky. „Zdravotně postižení budou mít ve všech linkách integrovaného dopravního systému kraje cestování zdarma,“ sdělil hejtman.

Senioři starší 70 let využijí novou papírovou či elektronickou celosíťovou jízdenku za 40 korun. Bude platit 24 hodin pro jízdu po celém kraji. „Ani v budoucnu nemusí řešit elektronické jízdenky a navíc mohou bezplatně přepravit zvíře nebo jízdní kolo,“ dodal Grolich.

Jízdenka doplní stávající celosíťovou roční jízdenku za 1400 korun pro lidi nad 70 let.

Velké změny chystá kraj i přímo ve vlacích. Stávající vlakvedoucí totiž nahradí 115 průvodčích pod hlavičkou Jihomoravského kraje. Cestující je poznají podle uniforem s modrou vestou a červenou kravatou.

„Budou plnit funkce současných vlakvedoucích či průvodčích, prodají papírovou jízdenku, budou kontrolovat jízdní doklady, podávat informace,“ dodal Crha.

Čtvrtina vlaků bez průvodčích

Čtvrtina regionálních spojů se však bez průvodčích obejde úplně. Týká se to moderních souprav, třeba desítek nových krajských vlaků Moravia, brázdících linky S2 a S3.

Ne všichni železničáři jsou ze změn nadšení. „Když někdo ve vlaku zkolabuje, bude se jen čekat, až ho někdo najde,“ řekl redaktorovi jeden ze zaměstnanců, který si nepřál uvést jméno.

Podle zástupců kraje má však strojvůdce díky kamerám a chytrým technologiím přehled o dění ve vagonech. V moderních soupravách taky budou umístěna tlačítka pro živou komunikaci se strojvedoucím. „Cestující může oznámit nějaké neočekávané události,“ doplnil Crha.

Nákup jízdenky přes chytré automaty.Video: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Kordis se navíc chystá vybrat bezpečnostní agenturu, jejíž pracovníci ohlídají část linek bez průvodčích ve večerních spojích. „Ještě vše vyhodnocujeme. Výběrové řízení bude pro základní rozsah bezpečnostních pracovníků,“ sdělil Horský.

Změny začnou postupně nabíhat od července do prosince, kdy začne platit nový jízdní řád.

Díky novince má Brno s krajem ještě propojenější zúčtovací systém jízdného. V tramvajích či autobusech brněnské hromadné dopravy cestující využívají systém Pípni a jeď, kdy lze jízdenku koupit platební kartou u dveří. „Z pohledu propojení městské a regionální hromadné dopravy, včetně vlaků, je jižní Morava první kraj v Česku, který takový systém zavádí,“ doplnil Horský.

Doporučované