Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Plán lanovky leží na stolech magistrátu od roku 2016. Na veřejnost se ale dostávají jen střípky. Upozorňuje na to například petice s téměř šesti tisíci podpisy. Tu dnes zastupitelstvo města projednávalo.
Na konci jednání se zastupitelé většinově shodli, že petici berou na vědomí. Návrh opozice na veřejné projednání projektu ale zamítli. Většina zastupitelů se zdržela hlasování. Takové projednání mělo obeznámit veřejnost s podrobnostmi projektu a mělo zahrnovat například zadané analýzy nebo dopravně technologický odborný posudek.
Podle odpůrců projektu si tak vedení magistrátu protiřečí. „Město říká, že jsou nakloněni diskuzi. Ale když se navrhne usnesení, aby byl projekt veřejně diskutován, tak to vedení města zamítne,“ říká organizátor petice Jan Sychra. Sychra je zároveň předsedou jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické (ČSO).
Lanovka už má stavební povolení. O jeho platnosti bude ale ještě rozhodovat soud. ČSO totiž zažalovalo Ministerstvo dopravy, že při schvalování stavby došlo k pochybení. Klíčový tak teď bude rozsudek, který má padnout na konci září.
Rána pro životní prostředí?
ČSO byla i jedním z organizátorů pondělního pochodu centrem Brna, který měl upozornit mimo jiné na to, že oblast, nad kterou by se měla lanovka tyčit, je posledním velkým zimovištěm havranů a kavek na jižní Moravě. To by tak mohlo být ohroženo.
Podívejte se, jak vypadá projekt brněnské lanovky:
Dopravní podnik města Brna (DPMB) problematičnost v oblasti ochrany životního prostředí zpochybňuje. „Postup ornitologické společnosti a některých politiků považujeme za účelový. Podle stanoviska odboru životního prostředí Krajského úřadu Jihomoravského kraje nebude mít stavba lanovky vliv na místní faunu ani floru,“ říká mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Radní města pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) argumentuje také tím, že lanovky jsou součástí mnoha chráněných oblastí po celém Česku. „Stejně jako já nejsem odborníkem na ochranu životního prostředí, tak si troufám říct, že oni (protestující) nejsou odborníky dopravními. Takže bych celou věc rád rozdělil do dvou bloků – na ten životního prostředí a pak na dopravní. Tam bude zase na nás, abychom to vyargumentovali,“ uvedl už dříve Kratochvíl Seznam Zprávám a zopakoval to i na dnešním zasedání.
Studie, o kterých se nevědělo
Odpůrci upozorňovali také na absenci některých studií a zamezení přístupu k projektovým dokumentacím. „Máme zadaných hned několik studií a analýz,“ řekl na jednání k překvapení i mnohých zastupitelů Kratochvíl.
„Za náš klub nám to z dopravního hlediska smysl nedává a chtěl bych poprosit o poskytnutí technické studie, která tu byla zmíněna, protože to je pro mě nová informace, že byla zpracována,“ podotkl na zasedání například Marek Lahoda (Piráti).
Vydání projektových dokumentací je naopak věcí DPMB. „Všechny dokumenty jsme poskytli soudu, vzhledem k probíhajícímu řízení není možné dát podklady k dispozici,“ brání se zase Tomaštíková za DPMB.
Z řad veřejnosti zní také otázka, jestli má být lanovka atrakcí, nebo dopravní nezbytností. Má propojit výstaviště s univerzitním kampusem, Pisárky s Bohunicemi. Tuto trasu v současnosti pokrývají trolejbusy. Třeba linkou 25 trvá cesta oficiálně deset minut. Lanovka by ji měla zvládnout za osm. Překoná u toho sedmdesát výškových metrů.
Lanovka by podle magistrátu mohla přepravit až 16 tisíc lidí denně a provoz by vyšel asi na 24 milionů korun ročně. Tato čísla už opozice dříve otevřeně zpochybnila. „Bylo by fajn, kdybychom neměli jen čísla od oka, ale skutečné údaje od nějakých odborníků, kteří to přesně spočítají,“ reagovala třeba Jasna Flamiková (Zelení).