Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do žluté omítky se opírá slunce, na oknech pospávají kočky a nedaleké vinice se s časným jarem probouzejí k životu. Idylka v Mikulově, chtělo by se říct na prahu Penzionu Zátiší. Situace ve vyhledávaném turistickém cíli má však nyní k ideálu daleko.
Známý penzion v Gagarinově ulici na okraji sedmitisícového Mikulova je od prosince na prodej. Majitel Ondřej H. nemovitost se 40 lůžky na realitních webech nabízí za 28 milionů korun. Zbavuje se také Pensionu Archa, další své nemovitosti ve městě.
Zátiší veřejně nabízí od loňského prosince. „Zájemců je hodně, ale nikdo nechce provozovat penzion. Chtějí z toho třeba pečovatelský dům,“ říká.
Není zdaleka jediný prodávající. Ze dvou stovek zařízení ve městě je nyní na prodej minimálně patnáctka. Končící hoteliéři si stěžují na těžké byznysové časy po epidemii, nové úrokové sazby a s tím spojené vyšší splátky.
Kritizují však také přístup města. Vedení radnice vyčítají zdražení ubytovacích poplatků, přístup k parkování hostů či údajně přílišnou přísnost k dodržování nočního klidu.
Nespokojení hosté
„Hosté nejsou spokojení s tím, co v Mikulově zažívají. Botičky za špatné parkování, striktní dodržování nočního klidu. Turisté k nám často za nočním životem jedou, pak jim měšťáci v deset ťukají na dveře. Dřív v sezoně nebyla šance, že byste penzion neobsadil. Mikulov z doby před covidem se už nevrátil,“ shrnuje prodávající.
Podle statistik města turista v Mikulově v průměru stráví 1,7 noci, je tam kapacita asi 3300 lůžek.
„Na radnici si vzali za úkol, že turistický ruch ve městě zničí. Od podnikatelů zaznívá, že s takovou radnicí spolupracovat nechtějí, a odcházejí jinam,“ neskrývá rozčarování hoteliér Vít Buchta, předseda MikulovTourism. Spolek hájí zájmy desítek podnikatelů v cestovním ruchu. Loni se však také přel s konkurenční Mikulovsko-destinační společností.
Starostka městka Jitka Sobotková (ANO) kritiku odmítá. „Je to uměle vyvolaná záležitost. Nikdo z vedení města nikdy neřekl, že bychom byli proti turistům. Jen potřebujeme najít rovnováhu, nastavit pravidla. Počet 1,7 průměrně strávených nocí někdo může brát jako varující signál, osobně se odlivu turistů neobávám. Méně nocí je trend a lidé v Mikulově nikdy netrávili třeba týden,“ říká starostka.
Také David Matějov, vlastník mikulovských hotelů Země a Venuše s více než 100 lůžky, nabídl nedávno nemovitosti k prodeji. „Potřebovali jsme prodat alespoň jeden z důvodů vysokých úrokových sazeb,“ říká. Novou politiku města komentovat nechce, také mu však vadí striktní přístup k parkujícím turistům.
Autem jen s výjimkou
Do historického jádra se nyní auta dostanou jen na výjimku. Jinde platí takzvané smíšené zóny pro místní i auta návštěvníků. Systém může mást. Třeba rodina Kaprálů je ubytovaná v nedalekých Bulharech, do Mikulova autem vyrazili na odpolední výlet. „Náhodou jsme tady našli parkovací místo. Těžko říct, jestli je to placené. Doufejme, že nebudeme mít nějaké nepříjemné překvapení,“ hlásí se smíchem.
Projděte si fotogalerii z Mikulova:
Město na léto chystá malou parkovací revoluci. Od července zavede 2 modré zóny, auta turistů chce směrovat na záchytná parkoviště. To největší je pěšky asi 15 minut od centrálního náměstí. „Máme tu přibližně 1500 parkovacích míst, to není málo. I jinde musejí návštěvníci chodit z odstavného parkoviště,“ poukazuje starostka. Nový systém teprve detailně představí.
Parkování prý odradí turisty
Část podnikatelů tvrdí, že novinky turisty odradí. Zdaleka ne všechna ubytovací zařízení mají dost prostoru pro auta klientů. „Návštěvníci nebudou parkovat někde u nádraží. Je to nesmysl,“ namítá Buchta a lituje, že už dříve neklapl projednávány záměr na parkovací dům se 400 místy poblíž centra.
Je to jen část bouřlivých debat, které malebné město pod Svatým kopečkem v poslední době zažívá. Podobně jako jiné turistické destinace v Česku či Evropě tu těžce hledají rovnováhu mezi životem a turisty, kteří v Mikulově ročně utratí stovky milionů.
Podnikatelům leží v žaludku nově chystaná koncepce rozvoje cestovního ruchu a kultury 2030. Radnice plánuje, že se důležití hráči ve městě spojí v novém spolku Partnerství pro Mikulov. Chce revitalizovat Národní dům jako kulturní centrum a vytvořit „mikulovskou benefitku“ - kartu s výhodami pro místní.
Město na strategii spolupracuje s firmou Kreia Group. „Vybrali jsme prestižní společnost, která dělala koncepci pro město kultury České Budějovice nebo Olomoucký kraj,“ vysvětluje starostka.
Nesmyslná koncepce?
A mezi místními podnikateli to vře. Ve městě pozvolna začíná sezona, mezi historickými domy už se loudají první turisti. „Je březen a pořádně nevím, na čem jsme. Zmíněné priority města v koncepci jsou nesmyslné. Největším hříchem vedení radnice je, že nevyvolalo kultivovanou diskuzi. Neřeší to jako profesionálové,“ kritizuje hoteliér Buchta, který v minulosti pracoval pro zahraniční cestovní kanceláře a v oboru přednáší na vysokých školách.
Vlastníkovi místního kempu Janu Zemánkovi se nelíbí, že se ubytovací poplatek městu zvedne za každou noc ze 35 na 50 korun. „Pro čtyřčlennou rodinu s dětmi nad 18 let jsou to dvě stovky navíc. A návratnost zpátky do města je nulová. Radnice chce tlumit turismus, ale město je na něm postavené,“ tvrdí podnikatel.
Starostka věří, že s hoteliéry a dalšími podnikateli najdou společnou řeč. „Vidím to pozitivně. Mikulov je stále prestižní destinace. Návštěvníci stejně o naší koncepci až takové povědomí nemají,“ říká.
„Lze najít kompromis, ale radnice musí být schopná ústupků. A naslouchat lidem, kteří tu podnikají,“ namítá Buchta.