Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Tady si naskenujete odkaz,“ ukazuje mladíkovi na nástěnku úřednice, která pomáhá lidem přicházejícím do čekárny Úřadu práce na Praze 6 u Břevnovského kláštera.
V lednu je tradičně největší nápor klientů, kteří na úřady práce přicházejí kvůli ztrátě zaměstnání. Bývá to až 40 tisíc osob. Letos ovšem mohou nově záležitosti spojené se ztrátou zaměstnání řešit kompletně online – konkrétně jde o registraci do evidenci uchazečů o zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti.
Digitál má úspěch
Oficiálně byla novinka spouštěna od ledna, ve skutečnosti ale úřad digitální podání spustil už koncem prosince. A jen za první leden letošního roku přišlo podle generálního ředitele Úřadu práce Daniela Krištofa 1681 podání.
„A dnes již máme celkově přes šest tisíc žádostí o zprostředkování,“ hlásil generální ředitel ve čtvrtek chvíli po poledni počet digitálních podání.
Mladý muž, který se reportérovi Seznam Zpráv představil jako Daniel, ještě chvíli něco s úřednicí v čekárně řeší a za pár minut se vesele loučí. „Nevěděl jsem o tom, nebo jsem si toho nevšiml, že to jde online. Jsem zastánce digitalizace, nevím proč by tady měli lidé sedět zbytečně,“ vysvětluje Daniel, proč se na pobočce ocitl osobně.
Povinnosti spojené s registrací na Úřadu práce si místo toho prokliká v tramvaji po cestě za dalšími věcmi, které chce ještě vyřešit.
„Pro starší to není přirozené“
Během čtvrtečního rána ale nejsou všichni v čekárně úřadu s digitální cestou v souladu. Muž ve středních letech, který nechtěl být jmenován, ale popsal, že se živil 12 let jako OSVČ, vytáhl tlačítkový mobilní telefon.
„Mělo by to být čistě dobrovolné, tady do toho všechny tlačí, myslím, že zejména pro starší je to nepřirozené. Nejsem příznivec digitalizace, mluvím třeba o stavebním řízení, papír mi nevadí,“ říká muž.
Mladý pár, který také nechtěl zveřejňovat jméno, se na druhé straně čekárny dostává kvůli možnosti digitálního podání do stresu. V první chvíli pochopili vysvětlování od úřednice tak, že lze žádat už jen digitálně. Oba proto něco nervózně vyhledávají ve svých telefonech.
Reportérovi vysvětlují, že se narychlo snaží dostat do svého bankovnictví, aby se v rámci digitálního podání mohli identifikovat, podobně jako když se úředníkovi předloží doklad totožnosti.
„Máme problém s tím, že nepoužíváme na telefonu aplikaci pro mobilní bankovnictví. A myslím, že 90 procent lidí používá bankovní identitu přes aplikaci,“ vysvětluje mladý muž.
Hned se jich ale ujímá další zaměstnankyně úřadu Lenka Gábová pověřená vedením kontaktního pracoviště a vysvětluje, že vedle možnosti vše vyřešit online stále existuje i možnost osobního jednání.
„Kolegyně vám tu registraci provede. Není to povinnost,“ uklidňuje pár.
„Tak to jsme narazili na překážku, která překážkou není,“ glosuje muž směrem k reportérovi.
Bez front a více času
Přímo z pobočky na Praze 6 sleduje náběh možnosti digitálního podání i zmíněný generální ředitel Daniel Krištof.
Přiznává, že nervózní byl hlavně během posledních prosincových dnů, kdy systém spustili v takzvaném tichém režimu. „Čekáme, že některé chyby ještě budeme dolaďovat. Na druhou stranu kvalita dodávky od Ministerstva práce (MPSV) je velmi dobrá,“ chválí si ředitel. S kolegyněmi vyzdvihuje, že se podařilo vytvořit uživatelsky jednoduchý formulář, kde úřednické otázky přeložili do „lidštiny“.
Sám Krištof nabízí dva hlavní důvody, proč využít nové digitální podání. „Byť pro nás je to výzva zvládnout nasazení v nejtěžším měsíci, pro lidi je to dobrá zpráva. Každý rok jsou vždy strašné fronty na úřadech práce, a teď navíc létají různé nemoci,“ zmiňuje.
I druhý důvod je pragmatický. Ze zákona totiž platí, že lidé by se měli zaevidovat na úřadu práce do tří pracovních dnů po ukončení zaměstnání.
Pokud zaměstnání skončilo ke konci prosince, mají tak lidé prostor do pondělí 6. ledna. A očekávání je takové, že to naprostá většina lidí nechá právě až na pondělí.
„Na pobočkách na to mají čtvrtek a pátek dopoledne, a v pondělí úřední den. Online na to mají šest kalendářních dnů,“ říká Krištof.
A přidává i radu, že za splněnou povinnost se bere i digitální přihláška, u které nejsou načtené všechny povinné dokumenty. Ty lze doplnit.