Článek
V úterý přibylo nové dopravní omezení mezi 194. a 196. kilometrem dálnice D1, a to v obou směrech. Silničáři tu začali pracovat na rozšíření vozovky o jeden pruh, v obou směrech vybudují třetí.
Řidiči úsekem projíždějí obousměrně dvěma zúženými pruhy, rychlost je omezená na 80 kilometrů v hodině. Odstavný pruh není k dispozici vůbec. Uzavřený je nájezd na dálnici z Vídeňské ulice od Pohořelic směrem na Ostravu a z ulice Hněvkovského ve směru na Prahu.
Stavbaři začali nejprve pracovat na úseku mezi mimoúrovňovými křižovatkami Brno-centrum, kde se sjíždí na silnici I/52 na Vídeň, a Brno-jih u dálnice D2 na Bratislavu.
„Navýšení kapacity D1 v okolí Brna nutně potřebujeme, jedná se o extrémně zatížený dálniční úsek, kterým projede každý den téměř 80 tisíc vozidel,“ řekl na tiskové konferenci k zahájení oprav ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Celý projekt rozšíření D1 mezi Holubicemi a Kývalkou je rozdělený do sedmi etap, dneškem začíná ta první. Práce by podle informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měly finišovat v roce 2025, celý projekt vyjde na více než miliardu korun.
Kromě rozšiřování jízdních pruhů na 1,4 kilometru dlouhém úseku je v plánu také přestavba mimoúrovňových křižovatek, kompletní rekonstrukce vozovky či výstavba protihlukových stěn.
„Nebude to zásadní past pro řidiče. Víme, že komplikace tam jsou už bez dopravního omezení v současném režimu. Stále budeme držet dopravu v režimu dva plus dva pruhy,“ sliboval před dvěma týdny generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Zároveň však nepopřel, že při neočekávané události může doprava v úseku kolabovat.
Kvůli probíhajícím omezením je už nyní značně omezená doprava na brněnském městském okruhu. Mnoho řidičů proto volí raději cestu přes dálnici, ode dneška se ale zdrží i tam.
Problém vznikne také pro tranzitní dopravu směřující z Rakouska, řidičům mnohdy nepomůže ani zvolit si cestu mimo dálnici. „Nějaké v uvozovkách záchranářské cestičky přes Znojmo nebo Jihlavu jsou často rovněž plné,“ upozornil mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Modernizace nejdelší české dálnice oficiálně začala v květnu 2013 a skončila před dvěma lety. Zahrnout do projektu i opravu části na jih od Brna se však silničářům nepodařilo.
Další zdržení v Brně
Brno se s dopravními omezeními potýká dlouhodobě a v létě jich tradičně přibývá. Kromě začínající opravy dálnice v jižní části města dneškem startuje také nové omezení na ulici Žabovřeská.
Řidiči tam do 22. srpna neprojedou tunelem Hlinky ve směru do města, objíždět jej budou muset přes křižovatku Hlinky-Pisárecká. V opačném směru pak zase projedou pouze tunelem, nikoli přes zmíněnou křižovatku.
Silničáři začnou také opravovat povrchy na Opuštěné a Zvonařce, třeba ulice Trnitá bude od druhé poloviny srpna neprůjezdná úplně.