Článek
V úterý přibylo nové dopravní omezení mezi 194. a 196. kilometrem dálnice D1, a to v obou směrech. Silničáři tu začali pracovat na rozšíření vozovky o jeden pruh, v obou směrech vybudují třetí.
Řidiči úsekem projíždějí obousměrně dvěma zúženými pruhy, rychlost je omezená na 80 kilometrů v hodině. Odstavný pruh není k dispozici vůbec. Uzavřený je nájezd na dálnici z Vídeňské ulice od Pohořelic směrem na Ostravu a z ulice Hněvkovského ve směru na Prahu.
Stavbaři začali nejprve pracovat na úseku mezi mimoúrovňovými křižovatkami Brno-centrum, kde se sjíždí na silnici I/52 na Vídeň, a Brno-jih u dálnice D2 na Bratislavu.
„Navýšení kapacity D1 v okolí Brna nutně potřebujeme, jedná se o extrémně zatížený dálniční úsek, kterým projede každý den téměř 80 tisíc vozidel,“ řekl na tiskové konferenci k zahájení oprav ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Celý projekt rozšíření D1 mezi Holubicemi a Kývalkou je rozdělený do sedmi etap, dneškem začíná ta první. Práce by podle informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měly finišovat v roce 2025, celý projekt vyjde na více než miliardu korun.

Stav 1. srpna po poledni. Před nově opravovaným úsekem se řidiči zdrželi zhruba dvacet minut.
Kromě rozšiřování jízdních pruhů na 1,4 kilometru dlouhém úseku je v plánu také přestavba mimoúrovňových křižovatek, kompletní rekonstrukce vozovky či výstavba protihlukových stěn.
„Nebude to zásadní past pro řidiče. Víme, že komplikace tam jsou už bez dopravního omezení v současném režimu. Stále budeme držet dopravu v režimu dva plus dva pruhy,“ sliboval před dvěma týdny generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Zároveň však nepopřel, že při neočekávané události může doprava v úseku kolabovat.
Kvůli probíhajícím omezením je už nyní značně omezená doprava na brněnském městském okruhu. Mnoho řidičů proto volí raději cestu přes dálnici, ode dneška se ale zdrží i tam.
Problém vznikne také pro tranzitní dopravu směřující z Rakouska, řidičům mnohdy nepomůže ani zvolit si cestu mimo dálnici. „Nějaké v uvozovkách záchranářské cestičky přes Znojmo nebo Jihlavu jsou často rovněž plné,“ upozornil mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Modernizace nejdelší české dálnice oficiálně začala v květnu 2013 a skončila před dvěma lety. Zahrnout do projektu i opravu části na jih od Brna se však silničářům nepodařilo.
Další zdržení v Brně
Brno se s dopravními omezeními potýká dlouhodobě a v létě jich tradičně přibývá. Kromě začínající opravy dálnice v jižní části města dneškem startuje také nové omezení na ulici Žabovřeská.
Řidiči tam do 22. srpna neprojedou tunelem Hlinky ve směru do města, objíždět jej budou muset přes křižovatku Hlinky-Pisárecká. V opačném směru pak zase projedou pouze tunelem, nikoli přes zmíněnou křižovatku.
Silničáři začnou také opravovat povrchy na Opuštěné a Zvonařce, třeba ulice Trnitá bude od druhé poloviny srpna neprůjezdná úplně.