Článek
Silničáři postupně montují na dálnice speciální „vysokorychlostní váhy“, které mají miliardové povrchy uchránit od přetížených aut. Díky speciální technologii mají být schopné automaticky detekovat porušení zákona a data posílat příslušným obcím. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v září avizoval, že jich bude 13 do konce roku plně funkčních.
Podle zjištění Seznam Zpráv však některé speciální rámy za desítky milionů korun sice evidují prohřešky řidičů, ale městské úřady pokuty nevybírají.
Platí to třeba pro Nýřany na Plzeňsku. Tamní úřad je zodpovědný za administraci přestupků, které zaznamená váha na nedaleké D5. „Zatím to nefunguje. Nedávno jsme podepsali smlouvu s firmou, která nám dodá software na zpracování přestupků. Firma to nedělá zdaleka jen pro nás, takže musíme čekat. Ve zkušebním provozu bychom mohli být v polovině příští roku,“ sdělil tajemník nýřanského úřadu Lubomír Šilhavý.
Pokutovat přetížené náklaďáky zatím nezvládají ani Černošice ve Středočeském kraji. Na dálnici D4 přitom už stojí obousměrné speciální rámy na detekci příliš vysokých nákladů. Úřad má také zodpovídat za novou váhu na Pražském okruhu D0, kterou tam Ředitelství silnic hodlá umístit do konce roku.
Některá zařízení zatím nemají potřebnou technologickou oporu. „Pokuty nevybíráme. Ministerstvo to všechno nechalo na obcích s rozšířenou působností. Připravujeme prostor, abychom byli schopní to zpracovávat. Poptáváme software ke zpracování. Pokud to vše klapne, měli bychom dát první výstupy někdy v prvním pololetí příštího roku,“ řekl vedoucí odboru přestupků na černošičkém úřadě Josef Sedláček.
Podle něj nikdo příliš neřeší, jak budou přestupky zpracovávat. „Je na nás, jakou zvolíme cestu. Pokud vím, vysokorychlostní vážení zatím dělá v Evropě jen Česko. V rámci EU nemůžeme vstoupit do cizích registrů aut, abychom ověřili provozovatele auta,“ zmínil jeden z problémů, který se úředníci snaží řešit.
Ne všude se vybírají pokuty
Ředitele ŘSD Radka Mátla informace překvapila. „Přestupky tam normálně sbíráme,“ reagoval ředitel ŘSD Radek Mátl pro Seznam Zprávy.
Zmínil, že třeba na D1 u Jihlavy nebo na D35 u Olomouce výběr funguje. Nicméně uznal, že ne všude je proces dotažený do konce. „V mnoha obcích už výběr pokut funguje. Nedávno jsme k tomu s jejich představiteli měli jednání. Problémy jsme řešili a postupně se odstraňují. Máme kolem 15 funkčních vah, kde se postupně pokuty začínají vybírat,“ upřesnil.
Do poloviny příštího roku podle něj silničáři plnohodnotně zprovozní 30 těchto vah. „Systém se postupně rozjede. I obce, které proti systému bojovaly, už do toho jdou,“ doplnil ředitel.
Špatné měření i nedotažený systém loni kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Seznam Zprávy také upozornily na stížnosti obcí, které mají vymáhání pokut administrativně zajišťovat. Zmiňovaly řadu bariér, které jim v efektivním vymáhání sankcí brání. Třeba přílišnou administrativní zátěž pro úředníky, mezery v dohledávání pokutovaných řidičů ze zahraničí a nepropojení centrálních registrů.
Silničáři avizovali, že do konce roku bude na dálnicích 13 vysokorychlostních vah.
Speciální technologii chtějí do konce roku umístit třeba na 79. kilometru zmíněného Pražského okruhu. A to v obou směrech, přibližně v polovině úseku mezi Modleticemi a Jesenicí. „Částka, kterou do zařízení i do jeho instalace investujeme, je 65 milionů korun. Naší snahou je uvést váhy do zkušebního provozu už v prosinci,“ uvedl mluvčí Jan Rýdl.
Benevolentní systém?
V červenci také začala platit novela, která zavedla nová pravidla pro vysokorychlostní vážení. Zjednodušeně řečeno speciální technologie soupravu posuzuje jako jediné vozidlo. „Zrušilo se vážení hmotností na jednotlivé nápravy. Hlavním uváděným důvodem je fakt, že přestupek není možné postihovat u vozidel registrovaných v zahraničí, protože správní orgán nemá přístup do registru vozidel,“ řekl už dříve Martin Felix, mluvčí Sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia.
Z části obcí však zaznívá, že je nový systém k nákladním autům až příliš benevolentní. Židlochovice na Brněnsku administrativně zodpovídají za váhu na dálnici D2 na Bratislavu. Systém v Česku „prošláply“ mezi prvními. A odhalily až 2000 přetížených aut měsíčně.
„Po červencové úpravě odpadá většina zachycených přetížení, protože se váhy rozpočítávají i na náklaďák (tahač). Váhou neprošlo jen několik desítek aut měsíčně. Takže efekt nula,“ řekl už dřív starosta Židlochovic Jan Vitula (Vaše Židlochovice). Podle něj šli zákonodárci až příliš na ruku sdružení nákladních dopravců.
Snížené množství evidovaných přestupků potvrdili také ve Frýdku-Místku, kde řeší přetížené náklady z D48. „V roce 2024 jsme dosud zpracovali 2072 přestupků. Nejvyšší pokuta dosáhla 36 tisíc korun v příkazním řízení. U našich vah jde více o zahraniční dopravce,“ řekla mluvčí města Jana Musálková Jeckelová.
Podle Mátla není hlavním cílem vah zisk z pokut, ale aby kamiony nejezdily přetížené.
Vysokorychlostní vážení na českých dálnicích
Kde už jsou váhy:
- D1 (příslušná ORP Jihlava)
- D2 (Židlochovice)
- D4 (Černošice)