Hlavní obsah

Přetížené náklaďáky na dálnicích ohlídá 13 vah. „Efekt nula,“ míní starosta

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Speciální vysokorychlostní váhy mají automaticky detekovat přetížená auta při průjezdu „kovovým rámem“ na dálnici.

Špatnou kontrolu přetížených aut loni kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Ministr dopravy ujišťuje, že do konce roku bude funkčních 13 vysokorychlostních vah. Část obcí namítá, že po úpravách pravidel je systém moc benevolentní.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ničení dálnic a silnic mají bránit speciální vysokorychlostní váhy. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na úterním brífinku v Brně ujistil, že do konce roku bude fungovat na dálnicích 13 speciálních vah, které zachytí příliš naložená vozidla. „Jsou prioritou, protože chceme postihnout kamiony, které přetížením poškozují českou dálniční síť,“ řekl.

Špatné měření i nedotažený systém výběru pokut loni kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Seznam Zprávy také upozornily na stížnosti obcí, které mají vymáhání pokut administrativně zajišťovat. Zmiňovaly řadu bariér, které jim v efektivním vymáhání sankcí brání. Třeba přílišnou administrativní zátěž pro úředníky, mezery v dohledávání pokutovaných řidičů ze zahraničí a nepropojení centrálních registrů.

Podle Kupky bude do konce roku systém na 13 místech českých dálnic fungovat, jak má. Zdůraznil, že také proto poslanci zjednodušili legislativu. „Aby jednání úřadů bylo jednodušší a přímočařejší,“ dodal.

Letošní úprava příslušné legislativy zvýhodnila obce při dělení výnosů z pokut. Ze sankcí dostávají 30 procent namísto dřívějších 15 procent.

V červenci také začala platit novela, která zavedla nová pravidla pro vysokorychlostní vážení. Zjednodušeně řečeno speciální technologie soupravu posuzuje jako jediné vozidlo. „Zrušilo se vážení hmotností na jednotlivé nápravy. Hlavním uváděným důvodem je fakt, že přestupek není možné postihovat u vozidel registrovaných v zahraničí, protože správní orgán nemá přístup do registru vozidel,“ řekl už dříve Martin Felix, mluvčí Sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia.

Z části obcí však zaznívá, že je nový systém k nákladním autům až příliš benevolentní. Židlochovice na Brněnsku administrativně zodpovídají za váhu na dálnici D2 na Bratislavu. Systém v Česku „prošláply“ mezi prvními. A odhalily až 2000 přetížených aut měsíčně.

„Po červencové úpravě odpadá většina zachycených přetížení, protože se váhy rozpočítávají i na náklaďák (tahač). Podle nových pravidel už jsme posuzovali případy v květnu a červnu. Váhou neprošlo jen několik desítek aut měsíčně. Takže efekt nula,“ sdělil starosta Židlochovic Jan Vitula (Vaše Židlochovice). Podle něj šli zákonodárci až příliš na ruku sdružení nákladních dopravců.

Vysokorychlostní vážení na českých dálnicích

Kde už jsou váhy:

  • D1 (příslušná ORP Jihlava)
  • D2 (Židlochovice)
  • D4 (Černošice)

„Cílem není vybírat peníze na pokutách, ale zajistit, aby dálnice nadměrně nepoškozovala přetížená auta,“ reagoval Kupka.

Podle ministra v budoucnu efektivnějšímu vymáhání pokut pomůže nový úřad - Inspekce silniční dopravy. Má fungovat od půlky příštího roku a zajistí efektivnější přímé kontroly aut v terénu. „Zaměří se na samostatné kontroly přetížených kamionů. To bude její hlavní role. Chceme taky šetřit práci Policie ČR. Nyní musí být u stacionárního vážení na odstavné ploše minimálně 4 lidé. Nepřibudou noví technici ani úředníci, ale zvýšíme efektivitu,“ řekl ministr.

Vysokorychlostní vážení je podle silničářů v Evropě průkopnický systém. Soustava chytrých kovových rámů, které pomocí kamer a čidel odhalí hříšníky mezi šoféry, má automaticky posílat data o přestupcích správní obci. Nejvyšší kontrolní úřad však loni na jaře v hodnoticí zprávě uvedl, že chlouba za desítky milionů korun až na výjimky nefunguje.

Doporučované