Článek
Pražští zastupitelé schválili změnu územního plánu, která umožní zástavbu velké části pozemků v areálu kolem bývalého žižkovského nákladového nádraží. Zároveň schválili znění smluv s developery o finančních i majetkových příspěvcích, které firmy poskytnou městu na budování veřejné infrastruktury. Jde o dosud největší změnu územního plánu v Praze, která umožní bytovou výstavbu pro až dvacet tisíc obyvatel. Pro bydlení bude využito 95 procent území. Magistrát také nedávno od Českých drah koupil historickou budovu nádraží.
Změna územního plánu umožní výstavbu rezidenčních projektů. O jejím pořízení rozhodlo zastupitelstvo v roce 2008, pořizování pak začalo v roce 2010. „Je to změna, která trvala 16,5 roku. Je to významná změna svým rozsahem i přístupem, protože se po dlouhé době spolupráce magistrátu, městské části i dalších aktérů podařilo navrhnout a definovat komplexní čtvrť,“ uvedl primátorův náměstek Petr Hlaváček (STAN). Doplnil, že v procesu schvalování jsou ještě další tři menší změny, které se týkají území nákladového nádraží.
Hlaváček dále zmínil, že v nové čtvrti by mohly vzniknout kromě komerčních i obecní byty. „Je tam pozemek ve vlastnictví městské části, kde se může jednat o 150 bytů, a další pozemek ve vlastnictví města, kde je třeba vypořádat majetkoprávní vztahy a kde pak může být dalších 200 bytů,“ řekl Hlaváček.
V okolí nádraží už staví firma Central Group, a to na pozemcích, kde nebyla změna územního plánu potřeba. Podle dojednaných dohod dá společnost městu na kontribucích 441 milionů korun, a to v podobě vybudování mateřské školy a parku či převodů pozemků. Sekyra Group přispěje 624 miliony, z toho 411 milionů bude v hotovosti a zbytek v pozemcích.
Kontribuce Penty budou 122,5 milionu korun, 30 milionů v hotovosti a zbylá hodnota zahrnuje například vybudování parků. Příspěvek se týká druhé etapy projektu Penty, k první už městská část v minulosti uzavřela samostatnou smlouvu. Poslední smlouva se týká menšího projektu developerské firmy My Park, která přispěje částkou zhruba 10,4 milionu korun.
Historická budova nádraží dostane nový účel
V plánované čtvrti kolem nádraží by mělo vzniknout pět mateřských škol s asi 650 místy a dvě základní školy pro 1350 žáků, z toho jedna bude u budovy bývalého nádraží.
Magistrát také koncem loňského roku podepsal s Českými drahami smlouvu o odkupu historické budovy bývalého nádraží, za kterou státnímu dopravci zaplatil 1,43 miliardy korun. V budoucnu by v ní měla podle vyjádření zástupců města vzniknout přístavba se školou, byty, obchody či kulturní prostory. „Koupili jsme si částečně danajský dar, ale je to klíč k území. Když se s ním bude smysluplně otáčet, tak území bude fungovat,“ řelů radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).
Funkcionalistická budova nádraží byla postavena mezi lety 1934 a 1937 a původnímu účelu přestala sloužit v roce 2002.