Hlavní obsah

Pražští radní rozhodli. Železniční most by se měl přesunout k modřanskému jezu

Foto: ToniCzech, Shutterstock.com

Konstrukce železničního mostu na Výtoni je památkově chráněná, ale je ve špatném stavu.

Pražští radní v pondělí schválili přemístění mostní konstrukce železničního mostu proti proudu Vltavy k modřanskému jezu, pokud nebude možné most zachovat v dnešní poloze. Měl by sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Železniční most na Výtoni se v případě nahrazení novou konstrukcí přesune na místo poblíž modřanského jezu, kde bude sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty. O výběru lokality dnes na základě studie možných umístění zpracované Institutem plánování a rozvoje (IPR) rozhodli radní Prahy. Správa železnic (SŽ) plánuje most, který je ve špatném stavu, nahradit novým, což kritizují památkáři, spolky či místní radnice.

Jelikož je historická nýtovaná konstrukce mostu z přelomu 19. a 20. století památkově chráněná, SŽ ji bude muset v každém případě zachovat. Proto vznikl plán na její přesun tak, aby mohla nadále sloužit při nižším zatížení. IPR na základě pověření vedení hlavního města prověřil celkem deset lokalit, z nichž jako nejvhodnější doporučil umístění lávky u chuchelského dostihového závodiště.

Radní dnes schválili umístění lávky v městskými plánovači doporučené lokalitě v případě, že „(…) nebude možné a účelné zachovat historickou konstrukci železničního mostu ve stávající poloze“. SŽ již podle dokumentu nechala zpracovat navazující technickou studii lokalit nad a pod modřanským jezem, ze kterého vyšlo lépe místo více po proudu.

Město je podle schváleného dokumentu v případě rozhodnutí o přesunu připraveno úzce spolupracovat se SŽ zejména v přípravě návazností na pěší a cyklistické trasy a vytvoření přístupů na lávku. „Přemístění mostní konstrukce musí předcházet posouzení a rozhodnutí orgánů státní památkové péče z hlediska zájmů na ochraně kulturního dědictví v řízení o vydání závazného stanoviska nebo rozhodnutí dle zákona,“ uvádí dále důvodová zpráva k usnesení.

Městská Technická správa komunikací (TSK) pak podle ní požaduje uvedení konstrukce do adekvátního technického stavu včetně protikorozní ochrany. „V případě, že se nepovede provést plnohodnotnou protikorozní ochranu, je potřeba se připravit na výrazně zvýšené náklady na údržbu konstrukce,“ píše se v dokumentu.

SŽ aktuálně hledá projektanty nového mostu. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Plán konstrukci nahradit dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS).

Související témata:
Přemístění

Doporučované