Článek
Magistrát hlavního města Prahy zakázal shromáždění svolané propalestinskými aktivisty na 5. prosince. Ti se chtějí bránit žalobou.
Na shromáždění chtěli lidé demonstrovat „na podporu hesla ‚From the River to the Sea, Palestine will be free‘ – ‚Od řeky k moři bude Palestina svobodná‘ v jeho nenásilné původní podobě za rovnost, svobodu a spravedlnost pro všechny lidi žijící od řeky Jordán ke Středozemnímu moři,“ uvedl v oznámení o demonstraci svolavatel Filip Outrata.
Úředníci ale předem shromáždění zakázali. „Účel shromáždění směřuje k výzvě popírat a omezovat osobní a politická práva osob pro jejich národnost, původ, politické smýšlení a náboženské vyznání,“ píše se v rozhodnutí zveřejněném na úřední desce.
V odůvodnění zákazu se píše, že heslo ‚Od řeky k moři‘ se objevuje zejména u organizací a hnutí, které volaly nebo stále volají po úplném zničení státu Izrael. Zároveň úředníci dávají heslo do souvislosti s teroristickými útoky hnutí Hamás ze 7. října. Odkazují se přitom na stanovisko Ministerstva vnitra nebo na veřejný dopis Davida Jana Novotného a Věry Tydlitátové českým akademikům z 9. listopadu.
Aktivisté naopak odmítají, že by heslo v jejich podání vyzývalo k násilí.
Iniciativa ‚Ne naším jménem! – Za spravedlivý mír na Blízkém východě‘ chystá proti postupu úředníků žalobu ke správnímu soudu, řekl pro Seznam Zprávy aktivista Albert Kayed.
„Magistrát se odkazuje pouze na to, jak by heslo mohlo být částí veřejnosti vnímáno. Což už je samo o sobě odůvodnění, které je v rozporu s judikaturou Evropského soudu pro lidská práva, který uzavřel, že veřejnost nemůže vetovat sdělení, se kterými nesouhlasí, pouze proto, že s nimi nesouhlasí,“ říká aktivista a právník.
„Dále je nutné říct, že se Magistrát hlavního města Prahy opírá o stanovisko Ministerstva vnitra, které nebylo zveřejněno, ale které je v rozhodnutí citováno. Některé pasáže jsou citovány doslovně. Jedna z těch citovaných pasáží odkazuje na esej Robina Kelleyho, která přitom zdůrazňuje, že heslo je démonizováno, že ve skutečnosti nemá jeden význam, který je genocidní, ale že heslo bylo v historii využíváno jak způsobem odsouzeníhodným, tak způsobem, který je naopak chvályhodný,“ dodává Kayed.