Článek
V roce 1974 byla uvedena do provozu první linka pražské podzemní dráhy – linka C. Již dnes ve středu se metro dočká prvních oslav 50 let od oficiálního zahájení provozu, které připadá na 9. května.
Vůbec první návrh na výstavbu podzemní dráhy v Praze předložil už v roce 1898 obchodník Ladislav Rott. Podzemní dráha měla využívat rozsáhlé zemní práce, které již probíhaly při budování pražského kanalizačního systému. Další návrh byl předložen o více než deset let později Bohuslavem Vondráčkem. Trasa měla vést od Václavského náměstí po Rudolfinum, a spojovat tak Staré a Nové Město.
Zastávky jako propaganda
Reálná výstavba však byla zahájena až v lednu 1966, kdy se uskutečnil první slavnostní výkop v Opletalově ulici. Stavba trvala necelých deset let a provoz byl zahájen na úseku dnešní linky C v roce 1974. O čtyři roky později byl uveden do provozu první úsek trati A. Jako poslední byla do provozu uvedena linka B, a to v roce 1985.
S uvedením nových linek a nových stanic vyvstala i otázka, jak se zastávky budou jmenovat. Zatímco dnes se při hledání jmen město odráží hlavně od místa, kde stanice leží, před rokem 1990 šlo o propagaci minulého režimu.
Kdo by dorazil do stanice Moskevská na trase B, tedy na dnešní smíchovský Anděl, marně by tu hledal stejnojmennou ulici. Místo na Vyšehradě se na lince C vystupovalo na Gottwaldově, stanice Chodov nesla vznosný název Budovatelů.
Na bolševické symboly v metru narážíme stále. Na zmiňované stanici Anděl se ještě dnes ve vestibulu nachází bronzová plastika s velkým nápisem Moskva–Praha. Na stanici metra Dejvická (dříve Leninova) byla stěna mezi dvěma východy na Evropskou ulici obtěžkána hlavou V. I. Lenina. Dnes ji zakrývá trafika.
Metro v budoucnu
Na všech třech linkách cestující mohou využívat 61 stanic na zhruba 65 kilometrech tratí. V procesu je také výstavba „modré“ linky metra – linky D. Její první úsek (I.D) má mít deset stanic a spojovat Náměstí Míru, křížit Pankrác a pokračovat až do zastávky Depo Písnice.
Výstavba linky D je již v plném proudu. O tom, kdy bude uvedena do provozu, rozhodne výstavba druhého úseku (stanice Olbrachtova – stanice Nové Dvory), která zatím nebyla započata. Aktuální předpoklad dostavby Dopravní podnik hl. m. Prahy odhaduje na přelom let 2030 a 2031.
Návrhy, jak by měly vypadat stanice na lince D. Ještě se však mohou měnit:
Co se týče automatických vlakových souprav, tedy těch bez řidičů, předpokládá se, že by se první vlaky mohly objevit v roce 2029.
„Naším záměrem je, aby plně automatické vlaky vyjely na lince C dříve než na lince D,“ uvedla mluvčí dopravce Aneta Řehková. „V období let 2029–2031 bychom měli přebírat další plně automatické soupravy a postupně je nasazovat na linku C,“ dodala.
Zveřejnění plánů na zařazení a nákup plně automatických vlaků stejně tak jako nástupištních stěn (které fungují například v Římě nebo Paříži) nebo servis na základní životní cyklus vlaků a automatické dopravní systémy je dle Řehkové předpokládáno v nadcházejících týdnech.
50. výročí spuštění provozu pražského metra
Dopravní podnik hlavního města Prahy k výročí spouští ve středu 10. dubna kulturní akci Nalaďte se v metru k 50 letům.
Hudební vystoupení se budou odehrávat ve stanicích Náměstí Republiky, Muzeum, Kačerov a Vltavská, a to ve spolupráci s Konzervatoří a VOŠ Jaroslava Ježka.
Další akce potrvají až do května.
- 19.–20. dubna se mohou návštěvníci podívat do útrob metra při odborné exkurzi na stanici Florenc C.
- 24. dubna bude zahájena putovní výstava. Ve stejný den bude zahájena také geolokační hra DPP s tematikou pražského metra.
- 8. května budou po celý den jezdit na lince C obě historické soupravy.
- V den výročí, ve čtvrtek 9. května, bude na Kačerově slavnostně přestřižena páska k výročí 50 let provozu pražského metra. Po celý den bude také probíhat celodenní program i v Centrum architektury a městského plánování.