Článek
Pražské Letiště Václava Havla v následujících letech plánuje zbourání několika parkovacích domů a výstavbu nových, vzniknout by měla i plošná parkoviště. Bourat a znovu stavět bude i estakádu vedoucí k druhému terminálu. Oba terminály čeká rozšíření. V plánech letiště počítá i s napojením na železnici a se vznikem vlakové stanice.
Přípravné práce kromě úprav a rekonstrukcí příjezdových cest zahrnují například výstavbu nového kolektoru, tedy kabelovodu, či trafostanice k posílení příkonu elektrické energie na letiště. Na dotaz ČTK to řekla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková. Změny souvisejí s chystanou modernizací letiště, která si do roku 2033 vyžádá předběžně 32 miliard korun. Cílem je zvýšit jeho kapacitu.
Od pondělí 3. března do konce června omezí provoz na příjezdové komunikaci Aviatická a parkovišti PB opravy druhé komunikace před Terminálem 1. „Zároveň je letos v plánu zásobovací koridor pod Terminálem 1 tak, aby v budoucnu byly dostatečně a efektivně zásobovány obchody a restaurace,“ uvedla Hejtmánková. Koridor bude stát přibližně 90 milionů korun.
Loni v srpnu letiště zahájilo rozšíření mostu v ulici Aviatická, který vede nad ulicí K letišti, stavba má být hotová letos v květnu. V listopadu začala výstavba kabelovodu a trafostanice za více než jednu miliardu korun, dokončení je v plánu v prosinci 2026.
V květnu letiště plánuje představit vizualizaci Terminálu 2 po jeho rozšíření a modernizaci. „Aktuálně je finalizována podrobná architektonická studie,“ řekla Hejtmánková. Rozšíření je v plánu podle webu letiště věnovanému jeho rozvoji i pro Terminál 1.
Po dokončení prací na terminálech cestující čeká také změna v organizaci letů. Z prvního terminálu bude letiště odbavovat lety do zemí v schengenském prostoru, z druhého do zemí mimo takzvaný Schengen a lety nízkonákladových společností. Aktuálně se z prvního terminálu létá do zemí mimo Schengen.
Po roce 2030 je v plánu výstavba paralelní vzletové a přistávací dráhy. V tom podle Hejtmánkové není žádný nový posun, Stavební úřad Středočeského kraje loni zahájil územní řízení, které předchází žádosti o stavební povolení. „V tomto roce očekáváme nepravomocné uzemní rozhodnutí,“ dodala Hejtmánková.
Nová paralelní dráha má podle Hejtmánkové umožnit navýšení kapacity letiště ve špičkách a zároveň uzavření letiště v noci. Hlavní ranvej bude uzavřena mezi půlnocí a 05:30 ráno, paralelní dráha svůj provoz přeruší mezi 22:00 a 06:00. Podle webu letiště bude po výstavbě paralelní dráhy zrušena kolmá vedlejší dráha, která směřuje nad hustě osídlené oblasti Prahy a nad Kladno, kde hlukem zatěžuje stovky tisíc obyvatel.
„Celý rozvoj a modernizaci budeme financovat z vlastních zdrojů nebo z externího komerčního financování, které budeme splácet opět z vlastních zdrojů,“ uvedla Hejtmánková. Dodala, že o finance ze státního rozpočtu letiště žádat nebude. Jeho modernizace by měla zvýšit hrubý domácí produkt (HDP) o 3,2 procenta a vytvořit téměř 4000 plných ročních pracovních úvazků. Má podpořit turismus a podnikatelskou činnost.
Letiště státu každoročně odvádí dividendu ve výši minimálně 20 procent čistého zisku, konkrétní výše se stanovuje po uzavření auditované účetní závěrky. Dividendová politika je takto s Ministerstvem financí nastavena do roku 2028. „Vedení společnosti nyní pracuje s tím, že po uplynutí pětiletého programu dividend dojde při nastavování nového programu ke zohlednění investic do modernizace Letiště Václava Havla Praha,“ řekla Hejtmánková.
Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o 18 procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.