Hlavní obsah

Praha koupí od Českých drah budovu Nákladového nádraží Žižkov

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Nákladové nádraží Žižkov.

Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Praha koupí od Českých drah (ČD) za zhruba 1,43 miliardy korun včetně DPH budovu Nákladového nádraží Žižkov s přilehlými pozemky. Dnes v noci to schválili zastupitelé hlavního města. Transakce zahrnuje i pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která zajistí napojení čtvrti vznikající v areálu nádraží na MHD.

Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma proto má předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD nedávno vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.

Na rozsáhlých pozemcích kolem nádraží v budoucnu vznikne nová čtvrť s až 15 000 obyvateli, stavět byty tam již začala developerská firma Central Group. Kromě ní a Sekyra Group tam plánují stavět i například firmy Penta či Finep. V budově nádraží by měla vzniknout veřejná vybavenost pro novou čtvrť, například škola, ale zároveň má podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) z větší části sloužit komerčním pronájmům tak, aby z ní město mělo adekvátní výnosy.

Město plánuje novou čtvrtí v areálu nádraží vést asi dvoukilometrovou tramvajovou trať, která ji napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. Dopravní podnik chce trať začít stavět příští rok a součástí odkupu od ČD jsou pozemky, které výstavbu umožní. Nová Jarovská ulice pak má čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.

Funkcionalistická budova žižkovského nákladového nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a od roku 2013 je památkově chráněná. Udělení ochrany přecházely dlouholeté boje místních obyvatel a aktivistů proti záměru developerů objekt zbourat. Budova je nyní z větší části prázdná, nachází se v ní několik provozoven či umělecký ateliér. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002, příslušná trať byla oficiálně zrušená k začátku roku 2016.

Doporučované