Článek
Praha 1 chce po hlavním městu, aby schválilo vyhlášku umožňující zakázat ve vybraných oblastech metropole provoz sdílených elektrokoloběžek. Její návrh v úterý schválila rada městské části, sdělila ve středu ČTK v tiskové zprávě mluvčí Prahy 1 Karolína Šnejdarová. Magistrát prostřednictvím své firmy Technická správa komunikací (TSK) připravuje regulaci vozítek s pomocí smlouvy s provozovateli, která s úplným zákazem nepočítá.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že návrh Prahy 1 neřeší podstatu problému, dále podporuje již připravovanou regulaci.
První městská část chce celoměstskou vyhláškou stanovit zóny, do kterých nebude možné elektrokoloběžkami vjíždět ani je tam odstavovat. Vymezovalo by je dopravní značení a vyhláška by přikazovala provozovatelům, aby vjezd zakázali i ve svých aplikacích využívaných pro zapůjčování vozítek. Radnice při přípravě vycházela z dřívějšího zákazu vozítek segway. K tomu hlavní město muselo prosadit změnu zákona.
„V praxi tak nebude možné jízdu na koloběžce v těchto zónách zahájit ani ukončit. Zároveň bude požadováno důsledné vymáhání pravidel ze strany městské i státní policie,“ uvedla Šnejdarová. Rada městské části podle ní v úterý pověřila radního pro dopravu Vojtěcha Ryvolu (GEN, dříve ANO), aby s magistrátem o návrhu zahájil formální jednání.
„Denně se na území Prahy 1 potýkáme s neukázněným parkováním elektrokoloběžek, ohrožováním chodců a nelegální jízdou po chodnících. Situace je neúnosná, a proto je na čase říci dost. Jsme připraveni hájit veřejný prostor a bezpečnost našich obyvatel,“ uvedl k tomu Ryvola.
Přečtěte si komentář k tématu:
Hřib však s návrhem Prahy 1 nesouhlasí a prosazuje cestu, kterou zvolilo město. „Problém s koloběžkami řešíme a máme jasno – příští týden představíme konkrétní plán. Návrh Prahy 1 je zmatečný a neřeší podstatu problému. TSK má připravené skutečné řešení připravené odborníky a právníky, které bude fungovat v praxi,“ uvedl.
Hlavní město prostřednictvím TSK jedná s provozovateli sdílených dopravních prostředků o smlouvě, která by stanovovala podmínky jejich provozu. Podle návrhu, který městská firma rozeslala radnicím k připomínkování, by provozovatelé sdílených koloběžek a kol platili městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim hrozily smluvní pokuty. Praha 1 návrh odmítla, protože neumožňuje městským částem elektrokoloběžky úplně zakázat.
Elektrokoloběžky volně stojící k zapůjčení v ulicích Prahy a dalších měst čelí v posledních letech kritice od místních obyvatel a samospráv. Kritikům se nelíbí zejména jejich špatné parkování a zanechávání na místech, kde překážejí, jízda po chodnících ohrožující chodce nebo absence plateb za využívání veřejného prostoru stojícími koloběžkami.