Článek
Ministerstvo dopravy chce urychlit stavební práce při rozšíření D1 na tři pruhy u Brna. Jak Seznam Zprávy informovaly, kvůli opakovaným kolonám požádalo Sdružení dopravců Česmad Bohemia ministra Martina Kupku (ODS), aby stát na problematických úsecích u Brna přestal vybírat mýtné.
Dopravci namítají, že se z dálnice stalo parkoviště a profesionální řidiči kamionů jsou kvůli mnohahodinovým prolukám nucení porušovat zákon. „Budeme jednat o tom, jak by se daly práce zkrátit,“ reaguje ministr.
Vyhovíte požadavkům dopravců na odpuštění mýtného kolem Brna?
Brání tomu několik zásadních i technických věcí. Samozřejmě musíme provádět rekonstrukce i na železniční síti a tam - byť to znamená zdržení a je to komplikované - nemáme možnost odbřemenit dopravcům v tom, že by neplatili poplatek za železniční cestu.
Lepší je urychlit práce
Takže jste možnost ani reálně nezvažovali?
Požadavek jsem od dopravců přijal minulý týden. Diskutovali jsme na ministerstvu, jak by to bylo technicky náročné a co by to znamenalo i z hlediska dalších souvislostí. Chceme především zatlačit na dodavatele, aby se práce u Brna ještě urychlily. V tom vidíme největší efekt. I kdyby poměrně krátký úsek nebyl zpoplatněn, nominálně by to byla asi symbolická úleva. Pro všechny aktéry, včetně státu, je opravdu důležitější práce urychlit.
Rozšiřování D1 je rozdělené do sedmi etap. Ta první za více než miliardu má podle plánu trvat do poloviny příštího roku. Je reálné práce ještě zrychlit?
Nejsem schopen předjímat, jak jednání dopadne. Dvakrát jsem byl na kontrolních místech. Práce pokračují podle harmonogramu a dodavatel dává najevo, že postupuje na hranici svých možností i na hranici technologických možností stavby. Teď se obetonovávají pilíře, dochází ke kompletní rekonstrukci mostního tělesa.
Především nákladní auta se u Brna často zdrží i několik hodin. Lze situaci zlepšit?
Zakázka na rozšíření dálnice u Brna byla jedna ze soutěží, kdy jsme jako klíčové kritérium uplatňovali čas realizace. Vyhrála nabídka, která navrhovala nejkratší dobu realizace i nejnižší cenu. I tak chceme jednat o dalším možném zkrácení.
Asi nikde na dálniční síti v Česku nejsou tak časté kolony.
Uvědomujeme si komplikace, které nastaly. Sledujeme taky průběh stavby, kdy se velká část prací nyní odehrává v noci. Většina přepravy zemin probíhala právě v noci, aby zátěž na proud dopravy byla co nejmenší. Chceme to sledovat dál a zprostředkovat řidičům, aby v podstatě on-line viděli, co se na stavbě odehrává. Situace nás trápí, věnujeme jí pozornost a budeme dál jednat o možnostech urychlení.