Hlavní obsah

Poživační mniši ve službách imperialistů. Záminka pro komunistickou inkvizici

Foto: Paměť národa

Fotografie dokládá smutnou historii františkánského kláštera v Hejnicích. Klášter byl roku 1950 zrušen a přeměněn na místo internace a poté centralizace pro mužské duchovní z celé republiky. Během 50. a 60. let sloužil jako ubytovací místo pro řeholní sestry, které musely pracovat mmj. pro místní textilku. Fotografie pochází z osobního archivu sestry Květy Nives Folprechtové a patří do sbírek Paměti národa. K snímku napsala: Hejnice, ruční práce pro Textilanu, venku během léta.

Ta akce je průzračně čistým výrazem komunistického režimu. Legitimní kritika náboženství a církevních institucí se mění v brutální policejní akci a zločinné procesy. Zúčtování s církví, likvidace klášterů. Akce K, duben 1950.

Článek

Všude to mělo podobný průběh. V noci z 13. na 14. dubna 1950 vtrhli do budov klášterů ozbrojení příslušníci SNB a StB doprovázení oddíly lidových milicí. Probudili řeholníky, nařídili jim obléct se a sbalit si nejnutnější věci. Oznámili jim zestátnění kláštera. Poučili je, že nadále budou svoji práci vykonávat v centralizačním klášteře, kam budou ihned převezeni.

Menší část řeholníků byla převážena do internačních klášterů. Tam končili především řádoví hodnostáři, vlivné a známé osobnosti.

Druhá vlna Akce K („K“ jako klášter) proběhla v noci ze 27. na 28. dubna. Celkem se akce v celém Československu týkala 2376 řeholníků, 2201 bylo přemístěno do centralizačních táborů a 175 do internačních. Likvidace zasáhla 219 řeholních domů.

Desítky mnichů pak ovšem čekala ještě další cesta – do komunistických lágrů, především do uranových dolů.

Šéf komunistů Rudolf Slánský byl s průběhem akce spokojený: „Zasazujeme dosud největší ránu reakční katolické hierarchii, jejím imperialistickým rezidentům, likvidujeme mimořádně aktivní a nebezpečnou agenturu nepřítele v naší zemi. Zásah podstatně přispěje ke zlomení vlivu imperialistických agentů v katolické církvi.“

Poživační, zbyteční, nebezpeční

České tiskové agentuře se při popisu Akce K podařilo 18. dubna 1950 skloubit obě základní roviny argumentů – politickou a populistickou.

ČTK psala: „V poslední době bylo zjištěno, že nástrojem zahraničních nepřátel republiky se staly katolické kněžské řády. Při soudním projednání rozvratné protistátní činnosti bylo prokázáno, že v četných klášterech byli ukrýváni nepřátelští agenti, vyzvědači, a dokonce vrahové. V klášterech byla odhalena skladiště zbraní, tajné vysílací stanice a mnohé kláštery se staly základnami vyzvědačské a rozvratné činnosti… Poněvadž bylo zjištěno, že v prostorných klášterních budovách žilo vždy jen několik jednotlivců, kteří nepracovali a zabývali se ponejvíce štvaním a pobuřováním, byly řády soustředěny do několika klášterů…“

Typická je ta neosobní definitivní formulace „bylo zjištěno“. Nikoli kdo zjistil a zda existují nějaké důkazy. Bylo zjištěno a tečka. Není třeba to rozebírat. Vždyť nejefektivnější metodou „zjišťování“ bylo mučení vězňů a vynucená „přiznání“.

Foto: Mucha Josef, ČTK

V archivu snímků ČTK najdete i tuto fotografii z 20. 4. 1950, která byla pořízena během reportáže v klášteře na Svaté Hoře, s neobratně naaranžovanými záběry, které měly prokazovat vinu kléru. Do archivu ČTK byla zařazena bez jakýchkoliv podrobnějších údajů.

Katolické noviny, které pouze mátly názvem, ale ve skutečnosti byly spíše „komunistické“, si ještě přisadily: „V rozsáhlých klášterních budovách žilo namnoze jen několik mnichů. Případ, kdy jediný mnich měl v užívání 30 pokojů, je sice nejvýraznější, ale zdaleka ne výjimečný. V řadě velkých klášterních budov žil jediný řeholník sám, maje ovšem k dispozici alespoň jednoho služebníka a jednu služebnici.“

Líný, poživačný mnich, který se spikl s nepřítelem, rozvrací vlast a pěstuje nebezpečnou ideologii. To je ovšem obraz, který má velmi vlivné předchůdce. V naší kulturní tradici například v románech Aloise Jiráska.

Jsou tu nicméně i vlivnější postavy: císaři, osvícenští filozofové, revolucionáři. Mnozí z nich by s lecčím z toho, co psala ČTK, v principu souhlasili.

Mohlo by vás zajímat

Je to ukázkový příklad „přepisování dějin“, manipulace a cenzury. Julius Fučík byl nacisty popraven 8. září 1943. Po konci války se jeho obraz několikrát radikálně proměnil. Hrdina, udavač, intelektuál? Oběť? A kterého režimu?

Nejneužitečnější skučící zvířata

„Mnich je člověku podobné, do kutny zabalené, za nocí skučící, žíznivé zvíře, bližší tomu druhému, od něhož se stěží liší jen hlasem a jídly,“ psal v knize Přírodopis mnichů rakouský osvícenec Ignác Antonín Born.

V očích osvícenských filozofů, spisovatelů a vědců církev a zejména řeholníci skutečně neměli nejvyšší kredit. Nejslavnějším představitelem tohoto pohledu na svět je zřejmě Voltaire. Náboženství považoval za lidský výtvor, nástroj útlaku v rukou kněží, ohlupující pověru vedoucí i ke krvavým válkám.

Z dnešního pohledu byl ovšem Voltaire elitář a šovinista (samozřejmě také rasista, ale to je na samostatný příběh), a tak pro jistou formu náboženství přece jen uplatnění našel. Obyčejnými nevzdělanými lidmi pohrdal a domníval se, že je nezbytné, aby je strach z nějaké Nejvyšší bytosti utvrzoval v morálním jednání.

Říkal: „Chci, aby můj správce, můj krejčí, lokaj a má žena věřili v Boha; myslím si, že budu méně okrádán a méně podváděn.“

Voltaire byl myšlenkovým předchůdcem Velké francouzské revoluce.

Ignác Born byl současníkem císaře Josefa II. Takže byli oba v té či oné míře účastníky nejenom myšlenkových experimentů na téma církev a mnišské řády.

„Mniši jsou nejnebezpečnější a nejneužitečnější poddaní, protože se stavějí mimo občanské zákony a při každé příležitosti hledají útočiště u papeže,“ říkal rakouský císař Josef II.

Josef pohrdal zejména řády, které se soustředily na „rozjímání“ a nezabývaly se praktickou, pro společnost užitečnou činností. Část řádů tedy nechal v roce 1782 zrušit a jejich majetek prodat.

I francouzští revolucionáři nechali v roce 1790 zrušit část řádů. A šli ještě dál. Rozpustili katolickou církev a vytvořili novou, tzv. „ústavní církev“. Kněží museli přísahat na ústavu, jedině tak směli pokračovat v církevní činnosti.

Voltaire a další osvícenci byli jednou z inspirací i pro Karla Marxe, který náboženství označoval za „opium lidstva“. Je to nástroj v rukou mocných, kteří ho využívají, aby ovládané odvedli od myšlenek na vzpouru: K moci se nikdy nedostanete, na to zapomeňte. Ale když budete hodní, můžete se těšit na posmrtný život.

Jak se režim zbavoval svých nepřátel

Mistři světa zbožňovaní národem? Ale kdeže! Bezcharakterní a prospěchářské povahy to jsou. Prohnilé jádro tzv. sportovců. Chtěli škodit lidu a sloužit imperialismu. Musí být zneškodněni! Takto v roce 1950 uvažoval vyšetřovatel StB Václav Hošek. A s obviněnými hokejisty to nevypadalo dobře. Hrozily i tresty smrti.

Kladivo na čarodějnice

Komunisté to viděli podobně jako jejich myšlenkoví předchůdci: Snažíme se budovat novou spravedlivou společnost a máme tu stále velmi vlivnou středověkou instituci, která má vlastní ideologii a tu naši neuznává. Navíc je velmi dobře organizovaná. A napojená na zahraničí.

A podobně i postupovali. Propaganda ukazovala církevní hodnostáře jako nepřátele pokroku. Mnichy jako líné zbohatlíky. Stát prostřednictvím zákonů zaútočil na autonomii církví: podobně jako Velká francouzská revoluce požadoval „státní souhlas“ s výkonem kněžského povolání. Zrušil církevní školství. Omezil církevní sňatky. Rušil kláštery.

Slovník i metody se podobají tomu, co nabízeli osvícenci a starší generace revolucionářů. A lze i pochopit, že přesvědčení komunisté nutně museli v církvi vidět nepřítele. V instituci, která je po staletí odpovědná za šíření „opia lidstva“. Stojí v cestě pokroku. A nemůže jinak, je hluboce zakotvená v minulosti a nedokáže se změnit.

Tak co s ní?

Je to průzračně čistý výraz zločinnosti komunistického režimu. A jeho omezenosti. Legitimní kritika náboženství a církve, natož pokus o dialog ztrácejí na významu. A komunisté se proměňují ve své nepřátele, ve středověké inkvizitory.

Připravují svoje vlastní „Kladivo na čarodějnice“, sepisují seznamy podezřelých a nepřátel. Vymýšlejí vlastní způsoby mučení. Pořádají monstrprocesy.

Zastrašují, soudí a odsuzují.

Agenti Vatikánu a imperialismu

Katolická církev měla v poválečném Československu relativně silné postavení. Nepodobalo se příliš současnému obrazu „nejateističtější země“. Při sčítání lidu v roce 1950 se ke katolické církvi přihlásilo přes 76 % občanů.

Církev měla navíc v Česku vysokou prestiž. Veřejnost ji vnímala jako opoziční sílu proti okupantům. Lidé věděli, že stovky církevních představitelů skončily v německých vězeních. A přes sto jich bylo za války popraveno.

Komunisté měli obavy, aby razantní postup proti církvi nevyvolal protesty. Zpočátku se tedy pokusili o dialog. Tedy „dialog“ podle vlastních představ. Vytvořili Katolickou akci – organizaci „vlasteneckých“ duchovních, kteří podporovali nový režim. Snažili se církve rozdělit a veřejnosti představit střet mezi kněžími loajálními s lidem a těmi, kteří řízeni ze zahraničí republiku rozvracejí.

Katolická akce ale zcela selhala. Biskupové ji odmítli a s nimi i naprostá většina věřících. Spolu s novými zákony – státní souhlas, rušení církevních škol – tak komunisté začali připravovat akce v duchu doby: procesy.

Záminkou k prvnímu monstrprocesu s představiteli církví byl „číhošťský zázrak“. Není třeba zde podrobně připomínat dobře známou věc. Jen velmi stručně: 19 farníků vidělo během kázání kněze Josefa Toufara v číhošťském kostele 11. prosince 1950 „zázrak“. Kříž se za knězovými zády několikrát pohnul ze strany na stranu. Sám Toufar si ničeho nevšiml, o „zázraku“ se dozvěděl až později. („Číhošťský zázrak“ nemá dodnes jednoznačné vysvětlení.)

Dobové snímky k „číhošťskému zázraku“:

28. ledna 1950 příslušníci StB unesli Toufara z jeho fary a převezli do vězení ve Valdicích. Snažili se ho přimět k přiznání, že „zázrak“ inscenoval v žoldu Vatikánu. Umučili ho k smrti. Josef Toufar zemřel 25. února.

V té době už byli v souvislosti s „číhošťským zázrakem“ ve vězení i premonstrátský opat Vít Tajovský a novoříšský opat Augustin Machalka. V polovině března pozatýkala StB dalších osm představitelů řádů. Byl připraven proces „Machalka a spol.“.

V první den procesu, 31. března 1950, si po úvodních formalitách vzal slovo prokurátor Karel Čížek: „Před námi sedí 10 obžalovaných klášterních hodnostářů, 10 oddaných služebníků Vatikánu. Posuzujeme a odsuzujeme je, ale posoudíme a odsoudíme i Vatikán. Vidíme ho před sebou v celé jeho nahotě. Vidíme ho na straně imperialistů, kteří nyní usměrňují jeho činy a kteří ho řídí. Sloup středověkého feudalismu, ochránce poddanství se jen dovedně přeorientoval do časů bezbožeckého imperialismu.“

Číhošťský zázrak

Kněz z Číhoště, kterého umučili kvůli zázračnému pohybu křížku v jeho kostele, by se měl stát blahoslaveným. Aktuálně se dokončuje shromažďování dokumentů a svědectví.

Proces „Machalka a spol.“

Proces byl připraven jako předehra k akci K. Jasně se ukáže, že představitelé řádů jsou nepřátelé lidu placení imperialisty. A proti rušení klášterů už nikdo soudný nemůže nic namítat.

Scénář procesu jeho hlavní aktéři doladili 25. března. Zástupci ÚV KSČ, prokurátoři, soudce. Dohodli se na několika základních bodech: Vatikán měl být před soudem ukázán jako souputník kapitalistů v boji proti Sovětskému svazu a lidovým demokraciím. A církevní řády měly být odhaleny jako „semeniště protistátní vatikánské politiky.“ Prokurátor Čížek byl instruován, aby v tomto duchu poučil obhájce obžalovaných.

Vyšetřovatelé ale neponechali nic náhodě už před procesem. Všichni obžalovaní se doznali. Ten tlak zpravidla nevydržel nikdo. Zatčení žili v tmavých celách bez vytápění, spali na holém betonu, neměli přikrývky. V noci je budili každou hodinu a nutili cvičit do vyčerpání. Přes den museli v celách bez přestávky chodit, jídlo a vodu někdy nedostali celý den, zpestřením byly několikahodinové výslechy.

5. dubna byli odsouzeni za pokus o rozvrácení lidově demokratického zřízení v zemi, spojenectví s nepřátelskými silami, přechovávání zbraní a přípravy protistátního spiknutí. Ivan Mastiliak, profesor na redemptoristickém bohosloveckém učilišti, dostal doživotní trest. Antonín Machalka a jezuita František Šilhan 25 let. Vít Tajovský 20 let… Ostatní dostali tresty od dvou do 15 let.

Nejdéle zůstali ve vězení Šilhan a Mastiliak – byli propuštěni až na amnestii v roce 1965. Ostatní byli propuštěni v rámci amnestie v roce 1960, nebo si odseděli celý trest. Jezuita Adolf Kajpr zemřel ve věznici v Leopoldově.

30. července 1968 Nejvyšší soud rozsudek v celém rozsahu zrušil.

Po akci

Život v centralizačních a internačních klášterech se příliš nelišil, v obou případech šlo v podstatě o vězeňský režim. Řeholníci se nesměli stýkat s nikým mimo klášter. Ven se dostali jen při práci – na polích či v lesích. Často těžké dřině, za kterou nedostávali žádnou mzdu.

I v podmínkách komunistického režimu to byla absurdní situace. Centralizační ani internační kláštery neměly status věznice. Lidé, kteří do nich byli převezeni, nebyli z ničeho obviněni, nebyli stíháni. Byl to docela obyčejný únos.

V principu existovaly dvě možnosti, jak se z kláštera dostat. Obě ovšem ještě horší než setrvání. Jak už bylo řečeno, desítky mnichů postupně putovaly do uranových dolů. A přes tři stovky mladších řeholníků muselo nastoupit na vojnu, do proslulých oddílů PTP.

Foto: Paměť národa

Řeholník Jan Josef Kohl (druhý zleva v první řadě) u PTP v dole Gottwald v Horní Suché u Karviné. On i jeho řádoví bratři byli komunisty vyhnáni z benediktinského kláštera v pražských Emauzích.

Ti, kteří zůstávali, měli být převychováni. Komunisté jim velkoryse nabízeli šanci na nový život – vystoupení z řádu, zřeknutí se bludů, zavázání se k plné podpoře režimu.

Tady akce nabývá i prvků černého humoru. V rámci převýchovy pořádali do klášterů přidělení političtí pracovníci každý den dvouhodinové školení.

Představte si ten obraz. Mniši unavení po celodenní dřině v lese si v duchu přeříkávají modlitbu. A ambiciózní mladý politruk se je snaží získat na svou stranu tím, že jim předčítá z Rudého práva.

Neklaplo to.

Školitelé postupně sami dospěli k závěru, že školení nefunguje a že naráží na „naprostou apatii“ řeholníků.

Rušení centralizačních a internačních klášterů začalo po Stalinově a Gottwaldově smrti v roce 1953. Mniši se postupně dostávali „na svobodu“, v naprosté většině už ale nikoli ke svému původnímu povolání.

Svého druhu „převýchova“.

Důslednost

Na akci K navázala ještě v roce 1950 Akce Ř („Ř“ jako řeholnice). Další vlna státem organizovaných únosů a rušení klášterů, podobná té předchozí. A vše doplnily ještě státem organizované krádeže a vandalismus.

Národní knihovna získala do svých fondů přes milion knih. Národní muzeum stovky obrazů a cenných předmětů. Další stovky obrazů, knih a cenností byly rozkradeny nebo zničeny. A ze stovek klášterů, kostelů a far se staly vojenské objekty, skladiště nebo třeba kravíny. Svatostánky nový socialistický člověk nepotřeboval. Živočišnou výrobu ano.

Zúčtování s církví v duchu revoluce a osvícenství: Únosy. Vraždy. Monstrprocesy. Věznění. Mučení. Krádeže. Vandalismus.

Akce K. „K“ jako komunismus.

Doporučované