Článek
Češi budou letos na silnicích a při předávání zásilek potkávat pošťáky v nových autech. Česká pošta obdrží stovky nových aut i dodávek.
Dvě stě padesát jich bude jezdit na elektřinu. „V kategorii užitkových vozů se vítězem výběrového řízení stal Ford, který dodá 130 vozů modelu E-Transit 350 Base v ceně jedno vozidla 1 081 400 korun bez DPH, s dotací 540 700 korun bez DPH je výsledná cena poloviční,“ uvádí Česká pošta ve zprávě, kterou mají Seznam Zprávy exkluzivně k dispozici.
Státní podnik si nekupuje jen elektrododávky, ale také osobní auta na elektřinu.
„Cenově nejvýhodnější nabídku v kategorii osobních vozů předložila Škoda Auto, která dodá 120 vozů Škoda Enyaq iV 85 Clever v ceně jednoho vozidla necelých 795 tisíc korun bez DPH. Na nákup bude dále využita dotace ze Státního fondu životního prostředí, která finální cenu pro Českou poštu sníží na 435 tisíc korun bez DPH,“ uvedl státní podnik.
Celkově České poště bude v letošním roce dodáno 1958 nových vozidel, 2600 jich pošta naopak vyřadí. Státní podnik si pořizuje také ve velkém auta se spalovacím motorem.
Obměna vozového parku České pošty v roce 2024
Vozidlo | Kusů |
---|---|
Nové dodávky (Opel a Ford) | 994 kusů |
Osobní automobil (Škoda Kamiq a Karoq) | 964 kusů |
Elektromobily (Škoda Enyaq) | 120 kusů |
Elektro dodávky (Ford E-Transit 350 Base) | 130 kusů |
Zdroj: Česká pošta
„Celkem letos do své flotily zařadí 994 nových dodávek; z toho bude 460 vozů značky Opel, 130 vozidel značky Ford a 404 automobilů podle vítězné, dosud nevysoutěžené nabídky. Osobních automobilů bude dodáno celkem 964 kusů, z toho bude 652 vozů značky Škoda Kamiq, 44 aut Karoq, 120 vozů Enyaq a 148 vozidel dalších značek podle zatím nevysoutěžené nabídky,“ oznámila pošta.
Česká pošta uvedla, že 250 elektromobilů bude v majetku podniku. Zbytek bude podle státního podniku provozován formou operativního leasingu po dobu tří let, nebo formou finančního leasingu po dobu šesti let.
„V rámci pravidelné obměny letos Česká pošta vymění asi 2000 vozidel, z nichž 250 bude elektromobilů,“ uvedl Vít Bukvic, pověřený řízením divize logistika České pošty a popsal, jaké mají řidiči pošty průměrné denní nájezdy.
„Naše osobní vozy mají v průměru nájezd přes 70 kilometrů denně, dodávky samozřejmě o něco více a nákladní vozidla asi 270 kilometrů denně. Proto byl nákup elektromobilů v kategorii M1 a N1 dobrou volbou, mají nižší emise i provozní náklady, plníme zákonné požadavky na elektromobilitu ve vozovém parku a navíc pomáháme životnímu prostředí.“
Současný vozový park České pošty
5570 vozidel (dvě třetiny jsou dodávky) |
261 nákladních automobilů nad 3,5 tuny |
nejčastější typ paliva (nafta 73 %, benzín 24 %, stlačený zemní plyn 2 %) |
Zdroj: Česká pošta
Pošta plánuje ke svým 25 dobíjecím stanicím pro elektroauta pořídit dalších 80 těchto jednotek s využitím dotací. Státní podnik už letos obdržel první dodávku aut se spalovacími motory – šlo už o výše popsané vozy Škoda Kamiq s motorizací 1,0 TSI 81kW Fresh.
Seznam Zprávy oslovily také jiné společnosti, které se zabývají přepravou zásilek, v jakém rozsahu využívají elektromobily. Zásilkovna uvedla, že nyní využívá celkem 25 vozidel na elektřinu.
„S ohledem na skutečnost, že naše firma využívá primárně externí dopravce pro zajištění servisu, tak aktuálně nemáme žádné investiční náklady na pořízení elektroaut,“ odpověděla PR manažerka Zásilkovny Tereza Kotková
Uvedla také, jaké má firma plány do budoucna. „V rámci našeho dlouhodobého plánu podporujeme rozšíření flotily elektroaut u našich dopravců, nicméně to ovlivňuje i dostupnost takových vozidel na trhu. Při výstavbě nových dep také počítáme se zřízením elektronabíječek napojených na solární elektrárny.“
Elektromobily využívá Zásilkovna i DPD
Generální ředitel DPD Miloš Malaník uvedl, že firma v současnosti využívá vyšší desítky elektrododávek. Nechybí třeba ani dodávky na bioplyn nebo elektrokola.
„Do roku 2027 budeme doručovat pouze alternativní přepravou v rámci Prahy a Ostravy, jejíž součástí jsou i elektrododávky – těch bude na tento cíl potřeba přibližně 230. Do roku 2035 pak bude celá Evropa včetně Česka pod značkou DPD (Geopost) obsluhována na takzvané první a poslední míli nízkoemisní flotilou, to znamená, že nepotkáte dodávku s benzínovým nebo dieselovým pohonem a počet vozů bude ještě mnohonásobně vyšší,“ napsal šéf DPD ve vyjádření pro Seznam Zprávy.
Momentálně v naší síti doručují vyšší desítky elektrododávek, ale také další alternativní vozidla jako například dodávky na bioplyn nebo elektrokola.
Popsal také, jak vypadá nákup vozového parku na elektřinu.
„Elektrododávky nekupujeme přímo my jako DPD, ale naši smluvní partneři, tedy dopravci – těch je aktuálně jen v Česku přes 300. My jim pomáháme s lepšími podmínkami nákupu a financování a zároveň pro každého připravujeme i balíček výhod, který by ho měl v tomto způsobu doručování podpořit. Historicky to bylo například nabíjení na našich depech zdarma či za zvýhodněnou sazbu. DPD samozřejmě investuje do alternativní přepravy nemalé prostředky, jejich výši ovšem nemůžeme komentovat,“ dodává Malaník.