Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V Evropě to má být jedinečný systém, který ochrání dálnice od přetížených kamionů. Soustava chytrých kovových rámů, které pomocí kamer a čidel odhalí hříšníky mezi šoféry, má automaticky posílat data o přestupcích správní obci. „Chlouba“ až na výjimky nefunguje, což mimochodem v jarní hodnoticí zprávě kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad.
Podle informací Seznam Zpráv navzdory tomu Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic chystá instalaci dalších vah. Nové chytré rámy jsou plánu v minimálně šesti lokalitách, třeba na D3 u jihočeské Soběslavi, na D11 u Hradce Králové či na D6 ve středočeském Kladně (detailní rozpis v přiloženém infoboxu). Každá z nich přitom stojí 11 až 15 milionů korun.
Kde mají být nové váhy
- D0 – 79,1 km – Černošice
- D10 – 5,7 km – Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
- D11 – 79,2 km – Hradec Králové
- D3 – 91,9 km – Soběslav
- D5 – 23,3 km – Beroun
- D6 - 11,2 km - Kladno
- D55 – (neupřesněno) – Kyjov
Zdroj: ŘSD
„Instalace v těchto lokalitách je aktuálně v různých fázích přípravy,“ potvrdil Seznam Zprávám mluvčí Ministerstva dopravy Filip Medelský.
Doposud „děravý“ systém automatického pokutování má být podle rezortu robustnější. „Jsme přesvědčeni, že současné technické problémy jsou překonatelné a nové váhy, spolu s těmi současnými, budou dobře sloužit svému účelu. Česká republika je vzhledem ke své poloze předurčena být z velké části tranzitní zemí, kde bude vždy zvýšený pohyb kamionové dopravy,“ sdělil mluvčí. Chce mít prý k dispozici „co nejvíce sofistikovaný nástroj k odhalování přetížených kamionů“.
Na českých dálnicích je nyní rozmístěných minimálně sedm takových vah. Jak Seznam Zprávy informovaly, až na výjimky neplní účel. Novou ránu jim zasadili nákladní dopravci, když uspěli s výhradou o jejich nedostatečné kalibraci. Část vah silničáři reklamují.
Kritika obcí
Správní obce už dřív kritizovaly své zahlcení přestupky, složitý administrativní postup, přílišnou zátěž pro úředníky či mezery v dohledávání pokutovaných řidičů a firem ze zahraničí. Zmiňují také nepropojené centrální registry.
Úředníci v obci tak často nemohli dohledat, zda si dopravce zaplatil výjimku na těžší náklad. „Správní orgán ani provozovatel zařízení nemá žádnou možnost váhou detekované přestupky v automatizovaném režimu nějakým způsobem selektovat podle jejich závažnosti nebo podle hmotnosti vozidel, což neúměrně snižuje efektivitu celého systému vysokorychlostního vážení a následného ukládání pokut,“ shrnula Radka Štědrá, mluvčí olomouckého magistrátu. Tamní úřad má administrovat pokuty z váhy na D35.
Vysokorychlostní vážení na českých dálnicích
Kde už jsou váhy:
- D1 (příslušná ORP Jihlava)
- D2 (Židlochovice)
- D4 (Černošice)
Ministerstvo chce potíže vyřešit v březnové novele zákona o pozemních komunikacích, která je součástí konsolidačního balíčku. Ta má například dvojnásobně zvýšit odměny pro obce. Peníze z pokuty se mají nově dělit poměrem 30 procent pro obec, 30 procent pro kraj a 40 procent pro vlastníka.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) navíc pro Seznam Zprávy avizoval, že přijde s poslaneckým návrhem, podle nějž mají udělené pokuty mířit přímo za provozovateli aut, podobně jako u sankcí z radarů za vysokou rychlost.
Mohlo by vás zajímat
Některé obce jsou však nadále skeptické. V Židlochovicích na Brněnsku sice vítají lepší odměny pro obce, ale zdůrazňují, že se mají snížit sazby pokut. Nyní lze uložit pokutu devět tisíc korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Návrh počítá s poloviční částkou v takzvaném příkazním řízení, což zahrnuje i automatické pokutování z vah.
„Chystají zdvojnásobení odměn pro obce, na druhou stranu chtějí o polovinu snížit pokutu. Trochu jsem na pana ministra udiveně hleděl a říkal jsem, že to matematicky vychází na stejnou částku,“ reagoval Vitula.
Jak podle obcí zlepšit systém vysokorychlostního vážení na dálnicích
„Nedokáži jednoduše odpovědět. Celou věc považuji za partyzánskou akci ŘSD.“
Lubomír Šilhavý, tajemník MěÚ Nýřany
„Odpověď na tuto položenou otázku by mělo vypracovat Ministerstvo dopravy jako ústřední správní orgán. Obce, které zpracovávají vysokorychlostní kontrolní vážení, mu potřebné návrhy a náměty postupují.“
Radovan Daněk, mluvčí Magistrátu města Jihlavy
Ministerstvo nesouhlasí. „Zavedením motivace k úhradě pokuty v příkazním řízení cílíme na výrazně jednodušší způsob administrace přestupkového jednání, které by mělo umožnit vybírat pokuty v celkovém úhrnu ve vyšších objemech,“ namítl mluvčí Jedelský.
„Výsledkem by tedy mělo být, že stejné množství úředníků zvládne zpracovat vyšší množství přestupků za stejný čas. To se v konečném důsledku pozitivně projeví i na finanční bilanci pro obce,“ doplnil.
Velká část dopravců proti automatickému systému pokutování vystupuje. Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia dokonce vyzvalo řidiče a firmy, aby se proti sankcím z „nepřesně“ vážících zařízení ohradili. „Vysokorychlostní vážení neplní základní účel kontrolního vážení, což je ochrana komunikací před přetíženými vozidly. Vozidlo totiž přetížené pokračuje v jízdě,“ konstatuje mluvčí sdružení Martin Felix.
Také proto sdružení vybízí k modelu takzvaného předvýběru, který funguje třeba v Německu nebo Rakousku. Vysokorychlostní váha změří přetížený kamion, následně policisté auto zastaví a převáží jej na klasické stacionární váze na parkovišti. Přetíženému autu mohou zabránit v další jízdě.
Podobnou praxi si pochvalují v Olomouci, která jako správní obec řeší váhu na D35.
Ministerstvo však trvá na české originalitě. „Cestou předvýběru jít nechceme. Chceme rozběhnout v potřebné míře co nejvyšší míru automatizovaného sankcionování a omezit tak byrokratický nápor. Naopak, dle komunikace například s kolegy z Německa se i oni připravují na systém přímého postihu po vzoru Česka,“ sdělil Jedelský.