Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ministerstvo školství se ve spolupráci s Českou školní inspekcí (ČSI) snaží děti znovu dostat k pohybu. Zaměřují se hlavně na základní a střední školy, ve kterých tráví většinu času. Téměř polovina dětí a dospívajících totiž není dostatečně pohybově aktivní, jak v minulých letech upozornila Národní zpráva o pohybové aktivitě českých dětí a mládeže. Podle odborníků by se děti pohybovým aktivitám měly věnovat alespoň 60 minut denně.
Horší fyzickou zdatnost vnímají i na 2. základní škole v Dobříši. „Člověku je skoro sedmdesát, když to přeženu, a je na tom fyzicky lépe než dnešní sedmáci a osmáci. Na kopci na běžkách na ně pořád čekám,“ shodují se zástupci školy.
Inspekce vytvořila loni metodické doporučení Aktivní škola, které představuje klíčové aktivity na podporu pohybu dětí. Školám doporučuje podporovat pohyb dětí po celý den formou aktivních přestávek a pohybových chvilek ve výuce obecně, nejenom v hodinách tělocviku. Školy by také podle ČŠI měly zvýšit kvalitu hodin tělesné výchovy.
Právě tímto doporučením se snaží v Dobříši řídit. „Není to jenom o tělesné výchově, ale o tom, přivést děti k pohybu obecně,“ dodává ředitel 2. ZŠ Dobříš Michal Ciboch, který na škole vyučuje tělesnou výchovu a informatiku.
„Dostihy“ o přestávkách
Zmíněné aktivní přestávky by měly kompenzovat žákům sezení v lavicích během výuky. Školy by proto měly nabídnout a ukázat dětem, jak lze aktivně trávit přestávky přirozeným způsobem.
Na 2. základní škole v Dobříši to vyřešili jednoduše. Děti se o každé přestávce přesouvají do jiné třídy. „Na začátku dne mají na přesun dostatek času. Po čtvrté vyučovací hodině se ale přestávky zkracují na pět minut a začínají opravdové dostihy,“ popisuje ředitel školy Ciboch.
Žáci mají o přestávkách k dispozici také „školní plato“, kde jsou basketbalové koše, branky a stolní tenis. „Děti plato využívají především o velké přestávce, poledních pauzách a odpoledne ve družině,“ vysvětluje ředitel. Plato plánují o další aktivity a využití pro děti rozšířit.
„Bude jóga?“
Školní inspekce v dokumentu také tvrdí, že je pro žáky obtížné vydržet celou vyučovací hodinu v sedě na místě. Ředitel Ciboch v této souvislosti tvrdí, že pohybové chvilky zvyšují efektivitu samotné výuky.
„Když učitel vidí, že se mu děti válí po lavicích a jsou unavené, stačí pár cviků na oživení a prokrvení těla. Hodina pak bude efektivnější, než když tam ty děti budou jen znuděně polehávat,“ dodává. Na 2. ZŠ Dobříš zařazuje tělovýchovné chvilky do výuky mnoho učitelů, včetně předmětů, jako je matematika nebo zeměpis.
Sám ředitel zahajuje hodinu informatiky protažením. Ze třídy se nadšením ozve: „Bude jóga?“ Rozcvičku začíná tanečky z oblíbené hry Fortnite, která je mezi dětmi populární. Následuje protažení krční páteře a cviky ve dvojicích. Po pár minutách na nohou se děti posadí a hodina normálně pokračuje.
Výkony nejsou to hlavní
V této dobříšské škole hledají i cesty, jak pro žáky zatraktivnit a zkvalitnit výuku tělesné výchovy. „Snažíme se do výuky zapojit nové a alternativní sporty. Hrajeme s dětmi třeba lakros a softball, chodíme po slackline nebo střílíme z luku,“ doplňuje Ciboch.
Kromě netradičních sportů se do vyučování snaží zapojit i sportovní oddíly z okolí a spolupracovat s trenéry například aerobiku či fotbalu.
Žáky zapojují i do Sportovní ligy základních škol. „To, že přivezou děti medaile, je skvělé, ale proto to neděláme. Výkony nejsou to hlavní,“ zdůrazňuje ředitel.
Škola se také snaží děti motivovat k pohybu velkou nabídkou sportovních kurzů. Žáci si můžou vybírat z vodáckého a lyžařského kurzu, také je na výběr kurz vysokohorské turistiky a windsurfingu v Chorvatsku. „Kurzy nejsou jen o sportovních dovednostech. Vozím dětem pracovní listy a kvízy na zeměpis a přírodopis. Děti tak vypracovávají listy na místní faunu a floru, nebo mapují cestu, kudy jsme jeli. Dává mi smysl, aby to bylo vždy doplněno vzděláváním i z jiných předmětů,“ dodává Ciboch.
Podle Cibocha je úkolem škol budovat a automatizovat v dětech sportovní návyky. „Pokud někdo před tělocvikem utíká, musíme mu umět vysvětlit, proč je to pro něj dobré a že to za něj nikdo jiný neudělá. Tam musí být ta osvěta,“ uzavírá.