Hlavní obsah

Podvodné esemesky za 99 korun. K lapení do pasti stačí chvíle nepozornosti

Foto: Motortion Films, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Neexistující předplatné za 99 korun. Podvodníci oprášili osvědčený způsob, jak připravit lidi o peníze. Stačí jim jen chvíle vaší nepozornosti nebo menší obezřetnost při používání mobilního telefonu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Množí se případy lidí, které podvodníci připravili o peníze způsobem, jenž přetrvává už několik let. A to prostřednictvím nevyžádaných „prémiových“ SMS zpráv, za které si každý týden naúčtují 99 korun.

K odběru neexistující služby se přitom lidé přihlásí sami, nicméně ve většině případů k tomu dojde omylem. Taková je i zkušenost podvedené seniorky Dany (redakce zná její celé jméno, ale respektuje přání jej neuvádět, pozn. red.).

„Chtěla jsem si načíst QR kód, ale protože na mobil už dokonale nevidím, stalo se mi, že jsem si kód načetla, dostala jsem se do nějaké aplikace a najednou se mi tam objevila rychlá esemeska na zadání čísla. Já ji samozřejmě v rychlosti vyplnila, neboť jsem se chtěla dopídit výsledku toho QR kódu, ale nakonec mi to bohužel strhlo 99 korun,“ popisuje schéma podvodu.

„Moje děti pak u operátora zablokovaly službu mobilních plateb. Nicméně včera znovu přišla – teď už zablokovaná – esemeska. Teď už mi nic stáhnout nemůžou, ale stejně ti podvodníci dál zkouší, jestli by se z toho mobilu ještě nedala získat nějaká koruna,“ dodává žena.

Informace o stržení peněz za předplatné služby „Fitlandclub“ jí přišla z telefonního čísla 902 110 99. Na podobné případy podvodu upozornila média už před lety. Podvodníci využívají různá čísla i názvy služeb.

Foto: Petr Juna

Ukázka další podvodné SMS zprávy.

„Už si nekoupím ani SMS jízdenku“

Mezi podvedenými ale zdaleka nejsou jen senioři. O tom, že se jedná o systematickou praxi, svědčí řada stížností na platformě pro vyhledávání neznámých čísel, kde zmíněný kontakt nahlásily desítky lidí jako nebezpečný a obtěžující.

„Jednou týdně mi přišla nenápadně SMS za jakousi neznámou službu Vemoplay, zpoplatněna 99 korunami. Celkem čtyřikrát, než jsem si toho všiml,“ sdílel jeden z uživatelů svou negativní zkušenost.

V pobočce mobilního operátora mu poradili zablokovat další platbu posláním SMS ve tvaru STOP PLAY, tak jak bylo v SMS uvedeno pro zrušení. „Blokace čísla prý nestačí. Dodatečně jsem si nechal blokovat všechny mobilní platby. Ale je toto řešení? Teď si nekoupím ani SMS jízdenky,“ zlobí se.

Prémiové zprávy přichází z různých čísel, která na první pohled působí jako pevná linka. I to může být důvod, proč někteří takové esemesky delší dobu ignorují a to, že jsou přihlášeni k odběru služby, o kterou ve skutečnosti vůbec nestojí, zjistí teprve ve chvíli, kdy jim přijde vyúčtování za telefon.

I mezi způsobem podvodu jsou navíc určité rozdíly. Někteří podvedení pouze otevřeli neznámý reklamní odkaz v některé z neautorizovaných aplikací. Jiným se po načtení QR kódu objevil formulář vyzývající k vyplnění čísla. Pro to, abyste se nachytali, přitom stačí chvilka nepozornosti.

Foto: Petr Juna

Jak může vypadat podvodný formulář, který z vás vyláká telefonní číslo. Podmínky služby jsou sice uvedeny níže, ale malým a pro mnohé i špatně čitelným písmem.

„V minulosti jsme evidovali několik případů, kdy zákazník při prohlížení webu ze svého telefonu klikl na nějakou ‚bombastickou, neodolatelnou‘ reklamu nebo nabídku. Tím se však dostal na podvodnou stránku, kde potvrdil například stažení problematické aplikace obsahující vir. Současně v telefonu potvrdil, že souhlasí s tím, aby za něj tato aplikace odesílala a přijímala SMS,“ uvedla pro Seznam Zprávy tajemnice Asociace provozovatelů mobilních sítí Markéta Kuklová.

I ve chvíli, kdy si podvedený uvědomí, co se stalo, může pokus o zrušení předplatného provázet poměrně dlouhý proces. Některé z obětí podvodů totiž uvádějí, že i za zrušení služby musely zaplatit poplatek.

Jak se bránit?

Asociace provozovatelů mobilních sítí radí, aby se lidé obraceli na agregátora služby, kterým je v tomto případě společnost Advanced Telecom Services. „Pokud se ukáže, že poskytovatel služby tato pravidla obchází nebo že dokonce přijímá platby za své služby prostřednictvím podvodných triků, například aplikace s virem, která bez vědomí zákazníka objednává službu, je v tomto případě povinen agregátor zasáhnout, službu zastavit a zákazníkovi vrátit peníze,“ doplnila tajemnice Kuklová.

Ředitelka organizace dTest Eduarda Hekšová zároveň konstatuje, že se tento typ podvodu mezi spotřebiteli vyskytuje poměrně často.

Při hledání skutečného viníka je ale podle ní důležité rozlišovat mezi poskytovatelem služby a technickým zpracovatelem platby. „Právě společnosti, které poskytují služby technického zpracování plateb, jsou těmi, které poskytují spotřebitelům součinnost s kontaktováním škůdce či jim dokonce nabízí, že daný spor vyřeší za ně,“ přibližuje Hekšová.

Dodává, že závadného jednání se dopouští ten, kdo prostřednictvím SMS platby přijímá od poškozeného peníze. „V případě, že poskytovatel službu dodal, aniž by si ji spotřebitel objednal, mohou být naplněny znaky agresivní obchodní praktiky, která patří mezi zakázané nekalé obchodní praktiky,“ vysvětluje.

Spotřebitel proto může v tomto případě požadovat náhradu škody, která mu vznikla. „Zároveň také výše zmíněný zákon o ochraně spotřebitele upravuje možnost spotřebitele, jehož právo bylo nekalou praktikou dotčeno, odstoupit od smlouvy do 90 dnů,“ uzavírá.

Prémiové SMS a reklamace

Pro reklamaci služby je potřeba obrátit se s detailnějšími informacemi na jejího poskytovatele.

Důvody pro reklamaci mohou být následující: Před poskytnutím služby jste nebyli informováni o její ceně, poskytnutá služba je nezákonná, využití služby je neúměrně prodlužováno, a tím narůstá i cena za využití služby, slíbená výhra vám není doručena nebo pokud je odhlášení z předplacené služby zasláním SMS s textem STOP poskytovatelem ignorováno.

Zdroj: www.platmobilem.cz

Související témata:

Doporučované