Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Jen“ předražené doplňky stravy, nebo byznys s nadějí? Podnikatel Daniel Fiala prodává podle svých slov „zázračné“ medy s výtažky z hub a bylin za tisíce korun. Zaměřuje se ale zejména na lidi s velmi vážnými nebo nevyléčitelnými diagnózami, kteří jsou tak ve velmi zranitelné pozici.
„Zhruba 80 procent našich zákazníků jsou onkologičtí pacienti. Většinou jsou to lidé, u kterých nezabírá klasická léčba, nebo kteří ji chtějí kombinovat s nějakou alternativou,“ popsal Fiala s tím, že jeho výrobky údajně mohou dopady rakoviny zmírnit.
Prodej naděje za tisíce
Podle onkologa Davida Feltla jde ale o vydělávání na lidském zoufalství. „Rozumím tomu, že nevyléčitelně nemocný pacient hledá pomoc jinde – je to logické a v pořádku. A pak se bavme o etice toho člověka, který si za nějakou houbu v medu řekne třeba o několik tisíc korun. To je samozřejmě pras**na. Ale když si to zboží najde kupce, tak se nedá nic dělat,“ říká otevřeně.
„Horší jsou lidé, kteří jsou léčitelní a vyléčitelní, ale podlehnou ,kecům', že jim záření zničí buňky a chemoterapie geny a že místo toho mají jíst třeba ten med s houbou,“ dodává.
Ceny Fialových produktů nejsou nízké. Například čokoládová tyčinka s extraktem bylin o hmotnosti 112 gramů stojí 2390 korun. Sklenice medu s údajně léčivými účinky vyjde na dva až tři tisíce. A dvousetgramové balení směsi s výtažky z hub a bylin se prodává za téměř čtyři tisíce korun.
Podle veřejně dostupných listin tržby jeho firmy SupraMedEx ze „zázračného“ zboží v roce 2023 - tedy po roce fungování - přesáhly osm milionů korun. Samotný podnikatel pak své sociální sítě plní fotografiemi z exotických dovolených nebo s drahými auty.
Své výrobky nicméně prezentuje jako doplňky stravy, které mají pomáhat s imunitou. Zdůrazňuje, že nikoho neodrazuje od klasické léčby. Zároveň ale v minulosti opakovaně tvrdil, že jeho produkty zvrátily nevyléčitelnou diagnózu nebo zastavily šíření metastáz.
„To je samozřejmě hloupost,“ vyvrací onkolog Feltl. U některých pacientů s méně závažnými onemocněními ale může zafungovat takzvaný placebo efekt.
Daniel Fiala mimochodem nevystudoval žádný lékařský ani farmaceutický obor. Jediné vzdělání, které uvádí na svých webových stránkách, je střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická. Přesto se staví do role odborníka na přírodní léčbu.
Reklama na pacientech s rakovinou?
Medy s bylinnými a houbovými výtažky také často nabízí známým onkologickým pacientům s desítkami tisíc sledujících na sociálních sítích. A to i těm v paliativní péči, která se zaměřuje na zmírnění bolesti ve chvíli, kdy medicína vyčerpá své nástroje.
Patřila mezi ně i zpěvačka a herečka Anna Julie Slováčková nebo soutěžící v kulinářské show MasterChef Denisa Zajícová. Ani jedné lékaři nedokázali pomoct - rakovině podlehly.

Mezi klienty Daniela Fialy patřila i nedávno zesnulá Anna Slováčková.
Obě na svých účtech dříve sdílely videa se zmíněnými produkty. Fiala ale odmítá, že by si na vážně nemocných osobnostech dělal reklamu. „Já si přes tohle nedělám reklamu a nebudu se k tomu vůbec vyjadřovat,“ reagoval na dotazy Seznam Zpráv a hovor s redaktorkou krátce poté ukončil.
V médiích, na sociálních sítích i na webových stránkách své firmy však obě ženy zmiňoval opakovaně - tvrdil, že jeho medy jim „pomáhají zvládat náročný proces léčby“.
V současnosti své medy dodává i další známé osobnosti ze sociálních sítí, která se léčí s nádorem mozku. I ji na sociální síti Instagram sleduje 120 tisíc lidí. Ani v tomto případě podle Fialy jejich společné fotky nejsou reklamou. „Proč bych se s ní nefotil?“ odmítl otázku.
Opakovaně nicméně uváděl, že její vážný stav se začal zlepšovat právě díky jeho produktům.
„Lékaři už jí nedávali téměř žádnou šanci. Říkala mi maminka, že jí dávali asi týden života nebo pár dní. Klasická léčba už bohužel nezabírala. Navrhl jsem, jestli nechce zkusit tyto výtažky z dřevokazných hub a bylinek. Její zdravotní stav se opravdu začal zlepšovat. Takže u ní to skutečně pomáhá,“ tvrdí.
Jak ale upozorňuje bývalá předsedkyně České onkologické společnosti Jana Prausová, „obchodníci s nadějí“ často využívají dozvuků klasické medicíny. „Těží pak z toho, že efekt onkologické léčby neskončí ze dne na den. Doznívá týdny i měsíce, zatímco pacienti už užívají tu alternativní metodu. Ti, kdo ji poskytují, pak tvrdí, jak krásně funguje,“ popisuje.
„Otázka svědomí“
Lékaři se shodují, že v určitých situacích i podobné produkty mohou nějakým způsobem pomoci. „Je tu jeden zásadní faktor – naprosto univerzální léčba je takzvaný placebo efekt. Když tomu někdo věří, účinkuje to,“ zdůrazňuje odborník na lékařskou etiku Jan Payne.
„Je prokázáno, že 20 procent populace jsou tzv. placebo reaktoři – to znamená, na placebo reagují,“ doplňuje David Feltl.
U pacientů s rakovinou je toto téma velmi citlivé. V situacích, kdy dostupná léčba nezabírá, se k alternativním metodám uchyluje mnoho z nich. „Je to pochopitelné. Podobně se mohou chovat i příbuzní. A tady může nastat situace, kdy takové léky bere onkologicky nemocný v naději , že pomohou. Chcete mu brát tuto naději? Já ne,“ myslí si onkolog Václav Hájek.
„Je to spíš otázka jejich (obchodníků, pozn. red.) svědomí. Pokud s tím dokážou usínat a vstávat, je to jejich věc,“ doplňuje Prausová.
Zákazy nefungují
S přípravky, které slibují zázraky, se onkologové potkávají relativně běžně. Problém nastává ve chvíli, kdy jim pacienti dají přednost před lékařskou péčí. Ani tehdy toho ale moc nezmůžou.
„Oni (obchodníci s alternativními přípravky, pozn. red.) samozřejmě lžou. Ale jak s tím máme nakládat? Zakázat to? Omezit? A jak? Je to těžko uchopitelné. Obchod se strachem a s lidmi v mezních situacích – ať už jde o vyděračské půjčky, nebo prodávání těchto nesmyslů – tu bude vždycky. Když to zakážete, objeví se jinde. A čím víc toho budete zakazovat, tím větší slávu to získá - a o to lépe se to bude prodávat,“ popisuje Feltl.
S tím souhlasí i Jan Payne. „Na jednu stranu to není prověřené, myslím si, že to je nesmysl. Na druhou ale žijeme a chceme žít ve svobodné společnosti. Ani lékař nesmí pacientovi vnucovat, jak se má léčit. Nabízí mu léčebné postupy a pacient si vybírá,“ vysvětluje.
Problematické je i dokazování, jestli tito podnikatelé porušují zákon. Samotné zavádějící informace o účincích či složení totiž ještě automaticky neznamenají, že byl spáchán trestný čin, který by bylo možné postihnout.
„Zneužívání důvěry a tíživé situace pacientů je zavrženíhodné, ale bohužel automaticky neznamená, že by se prodejce dopustil jednání postižitelného v trestněprávní rovině. Jedná se spíše o morální stránku věci, tu však policie nemůže řešit,“ popisuje policejní mluvčí David Schön.
V případě potravinových doplňků se podle něj zpravidla nejedná o přípravky, které mohou zdraví poškodit. „Spíše je to hyenismus, zneužívání tíživé situace pacientů, kteří se v případě závažných onemocnění snaží zajistit co nejlepší léčbu a snadno tak uvěří ,zázračným‘ účinkům nějakého doplňku,“ myslí si.
Doporučuje vždy užívání doplňku stravy konzultovat s lékařem a pro nákup využívat ověřených prodejců – lékáren. Upozorňuje také na lákavé nabídky například na sociálních sítích, které jsou velmi často spojeny s výrazným marketingovým ovlivňováním zákazníka. Příkladem může být například obrovská sleva v případě okamžitého nákupu, získávání dalších produktů „v ceně“ nebo třeba získání VIP členství a dalších slev.