Článek
Piráti nechali své stranické listy vytisknout u tiskárny spadající pod holding Agrofert. Tedy pod holding ve svěřenských fondech Andreje Babiše. Mafra za tisk 700 tisíc kusů nabídla nejvýhodnější cenu.
Strana teď musí řešit, že část členů s tím má problém. Jan Lejčko podal interní členský podnět, zda by měla strana využívat služeb tiskárny, jejíhož majitele Piráti dlouhodobě kritizují.
„Brojíme proti němu na parlamentní i lokální úrovni, a tak mi v tu chvíli přišlo správné vypovědět s ním smlouvu jako se zhotovitelem,“ řekl Seznam Zprávám Lejčko.
„Principiálně je podle mě špatné nechat noviny tisknout u Mafry a dalo se to řešit jinak,“ míní europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti).
Pirátský poslanec Jakub Michálek ale tvrdí, že strana kritizuje Babiše za to, že zneužívá svého politického postavení. Nikoli za to, že vlastní tiskárnu. Celou situaci pak označil za pseudoproblém a pseudokauzu.
Bartoš se opřel do Babiše a Agrofertu
Ivan Bartoš emotivně reagoval na dopis, který zveřejnil holding Agrofert. V něm vyčítá některým ministrům kritické výroky na adresu společnosti.
Strana svoje rozhodnutí vytisknout předvolební noviny u Mafry hájí slovy o transparentním výběrovém řízení. „Mafra se přihlásila do výběrového řízení, vyhrála ho a nebylo by fér, kdybychom po výběrovém řízení řekli, že sice naše požadavky splňují, ale že se nám nelíbí, a proto je nechceme,“ uvádí vedoucí mediálního odboru strany Vratislav Filípek.
Nevidí v tom nic kontroverzního. „Objednali jsme si službu na základě výběrového řízení u tiskárny. V tu chvíli nemáme nic do činění s politickou divizí koncernu Agrofert,“ dodává.
Jiří Snížek (Piráti) ze středočeského krajského sdružení strany připouští, že špatně nastavili výběrové podmínky. „Vylučovat ale pak výherce z výběrového řízení jenom proto, že ho vlastní někdo, s kým jsme v politické rozepři, je špatně,“ říká.
Pirátské listy se tisknou ve formátu Berliner, který v Česku nabízejí jen tři tiskárny. Jedna spadá pod Mafru, další pod Vltava-Labe-Media a třetí pod Czech Print Center. Strana dlouhodobě využívala služeb tiskárny Vltava-Labe-Media, ale v nedávném výběrovém řízení Mafra nabídla mnohem výhodnější cenu.
Z celostranické interní diskuze pak vyšly tři recepty, jak se podobné lapálii příště vyhnout. „Změníme formát Berliner, abychom si otevřeli trh a mohli oslovit i jiné zhotovitele,“ popisuje Lejčko.
Pokud by ke změně formátu nedošlo, mohla by strana najít dlouhodobého zhotovitele, který není v rozporu s hodnotami strany. Řešením je také formulovat výběrová řízení tak, aby měl jeho zadavatel právo řízení zrušit nebo oslovit jiného účastníka řízení.
Někteří členové strany ale chtějí debatu posunout ještě dále, a to k problému vlastnictví mediálních domů. To zdůrazňuje především europoslankyně Gregorová „Myslím si, že bychom se měli bavit i o tom, proč pár lidí vlastní velká vydavatelství,“ říká.