Hlavní obsah

Návrat MotoGP může být jen začátek. Jednáme i o formuli, říká šéf Autoklubu ČR

Foto: automotodrombrno.cz

Brno s přestávkami hostilo Grand Prix od roku 1950. Příští rok se šampionát vrátí.

Do Brna se od příštího roku vrací největší sportovní akce v Česku. Z veřejných rozpočtů půjde více než sto milionů korun ročně. „Přínos je několikanásobně vyšší,“ reagoval premiér Petr Fiala. Šéf Autoklubu ČR mluví i o formuli.

Článek

Po pětileté odmlce zamíří na Masarykův okruh v Brně mistrovství světa silničních motocyklů. Šampionát pořádá španělský promotér Dorna Sports v čele s rodinou Ezpeletů. Českou zastávku v kalendáři v minulosti provázely spory o financování. Právě kvůli nim se také v roce 2020 v Brně jel doposud poslední ročník.

Seznam Zprávy přinášejí základní otázky a odpovědi kolem motorkářské akce.

Jaký bude rozpočet akce?

Z veřejných rozpočtů půjde ročně na akci více než 100 milionů korun. Zástupci promotéra a Autoklubu ČR na středeční tiskové konferenci celkový rozpočet akce nespecifikovali.

Šampionát v Brně dostal zelenou minimálně na dalších pět let. Brněnští a krajští zastupitelé na nadcházejících zasedáních schválí dotaci po 35 milionech korun. „Vyšší desítky milionů korun půjdou také ze státního rozpočtu,“ sdělil premiér Petr Fiala (ODS).

Podle informací z Autoklubu ČR se skloňuje částka okolo 60 milionů korun. „Záleží však na vládě,“ uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.

Veřejné peníze půjdou na zaplacení části takzvaného zalistovacího poplatku, který platí národní pořadatelé Grand Prix právě španělským promotérům šampionátu. „Výše je na požadavek Dorny obchodní tajemství. Ale bylo řečeno, že úhrada bude zčásti ležet na kraji, městu a Národní sportovní agentuře. Tyto příspěvky nepokryjí celý poplatek, takže z podstatné části bude zajištěn z dalších příjmů jako marketing, sponzoring a prodej vstupenek,“ doplnil Šťovíček.

Zalistovací poplatek dříve čítal v přepočtu asi 162 milionů korun, Dorna však v roce 2020 před krachem jednání žádala přes 200 milionů korun ročně.

Politici Šťovíčka označili za klíčového „hybatele“, který dokázal všechny důležité aktéry znovu přivést k jednomu stolu. Ten tvrdí, že mělo Česko letos snazší vyjednávací pozici. Některé jiné destinace ze šampionátu vypadly. „Na rozdíl od jiných nejmenovaných okruhů je Brno známé jako stabilní partner. Když už se jednou smlouva podepíše, tak stoprocentně pět let odjedeme. To oni (promotér) vědí, a proto jsme určitě byli preferovaným partnerem. Tak nějak se všechno dobře sešlo,“ popsal jednání šéf Autoklubu ČR.

Vyplatí se akce Česku?

Nejsložitější otázka, která minulé ročníky provázela. Podle premiéra je ekonomický i kulturní přínos akce nezpochybnitelný. „Vložené peníze se několikanásobně vrátí,“ tvrdil Fiala.

Šťovíček mluví o tvrdých datech dokazujících zelená čísla. Argumentuje například analýzou od Kreia group. Podle ní přitečou do Česka tržby zahrnující i spotřebu energií či pohonných hmot ve výši 1,2 až 1,4 miliardy korun. „Přínos pro veřejné rozpočty se pohybuje mezi 267 miliony až 300 miliony korun,“ citoval Šťovíček dokument.

Akci mají z velké části zaplatit i peníze soukromníků. Hlavním partnerem české zastávky šampionátu bude společnost Creditas. „Neberte mě za slovo, ale asi 40 procent na zaplacení poplatků půjde ze soukromých zdrojů,“ řekl Šťovíček.

Majitel Creditas miliardář Pavel Hubáček je bratrancem Karla Hubáčka, jehož firmy loni koupily Masarykův okruh (společnost Automotodrom Brno) od Karla Abrahama staršího.

Kdo bude akci pořádat?

Brněnskou Velkou cenu mají nyní spolupořádat Automotodrom a Autoklub ČR. „Který má prioritně působit jako sportovní autorita a uhradit část poplatku z veřejných dotací. Komerční provoz zajistí Automotodrom. Dále budeme řešit, jak to vzájemně bude fungovat,“ doplnil Šťovíček.

V minulosti vzbuzovalo kontroverze, že sportovní akci organizoval Spolek pro MotoGP, tvořený krajem a Brnem. „Organizačně nebyl dobrý scénář, aby nositelem projektu byl spolek vlastněný Brnem a krajem. Myslím, že takové projekty mají řídit jiné subjekty,“ řekl k tomu ve středu jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).

Potřebuje dráha nový povrch?

Dřívější podmínkou španělského promotéra pro pokračování v Brně byly investice do nové dráhy. Hovořilo se o potřebné částce 100 až 150 milionů korun. „To byla trochu kachna. Mluvíme o desítkách milionů korun,“ řekl Šťovíček.

Podle něj opravy zajistí soukromý vlastník s podporou finanční skupiny Creditas.

Šéf Autoklubu také naznačil, že promotér usiloval o návrat do Brna už v tomto roce. Potřeby oprav tak nebyly až tak akutní, jak se mohlo zdát.

Zůstane v Brně u MotoGP?

Návrat motorek do Brna byl ještě před několika měsíci nemyslitelný.

Nereálná však na českém území podle Šťovíčka nemusí být ani nejprestižnější formule 1. „Už jsme se do jednání trošku pustili. Zkoumal jsem, jestli by formule do Brna chtěla, a odpověď je pozitivní,“ řekl.

Podle něj jsou potřeba násobně vyšší náklady, ale akce je zároveň mnohem ziskovější.

„Třeba Belgičané mi říkají, že na tamní okruh přijde na závodní víkend 350 tisíc diváků. Půl roku předem je vyprodáno. Průměrná cena vstupenky se pohybuje okolo 600 eur (přes 15 tisíc korun). Nejdříve jsou vyprodané nejdražší lístky. Náročnější bude získat skupinu investorů, která to finančně zajistí,“ nechal se slyšet.

Kdy přesně Brno MotoGP příští rok přivítá?

Motorky se do Brna v posledních ročnících vracely v první půli srpna. Konkrétní termín ještě stanoven není. Jasno má být okolo 15. září. „Určitě chceme prázdninový termín, ideálně srpen. V červenci tady máme mistrovství světa superbiků, takže bude dobře, když termíny budou dál od sebe,“ sdělil Šťovíček.

Doporučované