Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Dnes je první den, tak proto je tady hodně lidí,“ zazní nepřesné vysvětlení od jedné z čekajících před Úřadem práce na Praze 9, proč je fronta před otevřením pobočky tak táhlá.
Pondělí 6. ledna totiž v novém roce není prvním, ale třetím pracovním dnem – a pro lidi, kteří přišli o práci, tak vlastně tím posledním, kdy se v dané lhůtě mají zapsat do evidence uchazečů o zaměstnání, aby měli nárok na hrazení pojistného od začátku měsíce.
Ráno na chodníku před vstupem na úřad proto postává několik desítek lidí. Čím víc se blíží osmá hodina, a tedy čas otevření pobočky úřadu, tím fronta roste a lidé jsou nervóznější.
„Fronta je tam!“ ukazuje jedna z žen lidem, kteří přichází přímo ke vchodu. Další člověk konstatuje, že příchozí určitě nerozumí česky, s pejorativním poukazem, že půjde o osobu s ukrajinskou národností.
„Já mám rezervaci na přesný čas,“ ohradí se česky příchozí žena.
„Nás to nezajímá, budete čekat jako ostatní,“ trvá si na svém hlas z fronty. Další ženský hlas se ozve s tím, že už z toho má „nervy na pochodu“.
„Je osm a oni si tam vysedávají,“ zlobí se další člověk ve frontě, když se přesně v 8:00 dveře neotvírají, a dožaduje se, aby lidé přímo u dveří zaklepali. „No hurá!“ dodá stejný člověk, když vidí, že ochranka otvírá dveře.
Během chvíle se nakonec fronta rozprostře do dvou pater a dvou čekáren pobočky úřadu.
Na start roku? Klid
I přes zaznamenané slovní handrkování těsně před pondělní otvíračkou proběhlo ráno na této pobočce úřadu práce podle zúčastněných překvapivě klidně.
Když pár minut po osmé doráží na pobočku na Praze 9 hlídkující policejní hlídky, tak ostraha hlásí, že zatím nenastal žádný problém.
„Jéé, dobré ráno, všechno je skvělé, úplně paráda,“ vítá ostraha policisty v přízemí úřadu.
První lednové pondělí se schází hned několik stresových faktorů. Jak už bylo řečeno, jde shodou okolností o třetí a poslední den, kdy se mohou lidé přijít zaevidovat při ztrátě zaměstnání.
Současně také právě v lednu dochází k většímu vytížení – zaměstnání se častěji ukončuje ke konci roku, další klienti přichází žádat o dávky. A do třetice, letos Úřad práce spustil i online možnost zápisu do evidence nebo žádosti o podporu v nezaměstnanosti – skrze portál Ministerstva práce a sociálních věcí jenda.mpsv.cz. I od toho se ovšem očekává podle pracovníků vyšší napětí mezi klienty.
Jozef Rosina, který má na starosti bezpečnost poboček, popisuje, že právě moment těsně před ranním otevřením je nejvypjatější. „Všichni se v jeden okamžik nahrnou ke dveřím. Je to obecný problém, myslím si, že to nejde vyřešit. Bez ohledu na to, jestli jde o úřad práce nebo třeba poštu,“ říká.
Ostrý lednový start ovšem hodnotí jako klidný. „A stejné informace mám z celé republiky,“ hlásí.
Přitom reportérovi popisuje, že očekával, že nějaké starosti nastanou. „V celé republice máme domluveno, že policie bude v pravidelných intervalech docházet na pracoviště a bude kontrolovat bezpečnost,“ dodává Jozef Rosina.
Vybraní zaměstnanci byli mimo jiné policií proškoleni na deeskalaci konfliktu, domluvené jsou i postupy, jak se zachovat. Odrazovat od násilností na úřadech mají také investice do zabezpečovací techniky. Jako prevence funguje i třeba kamerový systém.
Statistiky přitom ukazují, že roste počet incidentů na pobočkách úřadů práce. Za celý rok 2024 jich je registrovaných 832. O rok dříve jich přitom bylo 794, v roce 2022 pak od ledna do října 500.
Ve stovkách případů jde především o vulgární slovní útoky a výhrůžky, v desítkách případů jde o napadení a v jednotkách o sexuální obtěžování.
„Raději to řeším osobně“
Reportér sleduje na pobočce proces se statným čtyřicátníkem, který se představuje jako Ondřej a popisuje, že byl spokojeně zaměstnaný, dokud majitel firmu neprodal.
„Takže tam to skončilo a půl roku jsem byl jinde a tam mi to nevyhovovalo. Ke konci roku jsem to vzdal. Nabídky mám, hned odsud jedu na další pohovor,“ líčí.
Na úřad dorazil, aby měl vše v pořádku a měl v lednu hrazené zdravotní pojištění. Přímo v čekárně si ho vytipuje jedna ze dvou takzvaných „chodbových manažerek“, které mají za úkol lidem radit a upozorňovat je na novou možnost si vše vyřídit online.
„Já to raději řeším osobně, mám internetové bankovnictví samozřejmě, možná by to bylo jednodušší nebo by mi to zařídila manželka,“ připouští Ondřej, jenomže si není vědom toho, že by měl bankovní identitu – ta v rámci online komunikace s úřadem slouží jako ověření totožnosti.
Před devátou hodinou má vše vyřízené a odchází od přepážky. „Vyplňovaly se dvě žádosti. Přišel jsem na otvíračku, takže hodinka, což je docela dobrý, čekal jsem to horší. Když jsem viděl ten dav venku, tak jsem si říkal, že tady budu půl dne,“ loučí se.
Co to je bankovní identita a jaké služby nabízí
- Bankovní identita je digitální ověření identity uživatelů poskytované bankami. Funguje v celé řadě zemí, u nás pod značkou BankID. Od ledna 2021 mohou klienti českých bank používat svou bankovní identitu pro přihlašování ke službám státu, od června 2021 se mohou prokazovat svou bankovní identitou i u soukromých firem.
Mimo jiné nabízí tyto možnosti, které se ale neustále rozšiřují:
- Zažádat si o nový řidičský průkaz nebo zjistit počet trestných bodů.
- Zažádat o výpis z insolvenčního rejstříku.
- Zřídit si datovou schránku.
- Získat výpis z registru osob.
- Získat výpis z Rejstříku trestů.
- Založit si nebo změnit živnost a získat výpis ze živnostenského rejstříku.
- Nahlédnout do katastru nemovitostí.
Kompletní přehled je možné získat na Portálu občana.
Blanka, jedna ze dvou „chodbových manažerek“ v čekárně úřadu určené pro tematiku zaměstnanosti, popisuje, že v mezidobí řešila s jedním příchozím specifický problém. Zkoušel žádat online, měl bankovní identitu, jenomže se mu do žádosti načetlo, že vystupuje v SVJ, a systém ho tak evidoval, že má zaměstnání. Musel proto přijít osobně.
Ostýchavá studentka s Blankou zase řešila, že si není jistá, jestli má bankovní identitu, a proto raději dorazila osobně.
Kolegyně Blanky, která se představila jako Eva, konstatuje, že právě nejčastěji naráží na nejistoty lidí, jak se mají přihlásit, když chtějí s úřadem komunikovat online.
„Skoro mi ale přijde, že lidé, co mají zkušenost s aplikacemi, si to vyřídili z domova,“ říká, když se rozhlíží po čekárně.
Data přitom ukazují, že online se do neděle – protože na rozdíl od kamenných poboček lze aplikaci využívat i mimo úřední hodiny – zaregistrovalo zhruba devět tisíc lidí. Podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele Úřadu práce Daniela Krištofa se přitom očekává, že se v lednu může zaregistrovat zhruba 40 tisíc lidí, kteří přišli o zaměstnání.