Článek
Prostor před brněnským vlakovým nádražím, v anketách označovaný jako „největší ostuda Brna“, zabírají od minulého týdne stavbaři. Nevábný tramvajový uzel plný aut a bariér se má během pár měsíců změnit k nepoznání.
Rekonstrukce se dotkla motoristů, jelikož na důležitém dopravním uzlu přibyly zákazy odbočení.
Řidiči tak přišli o oblíbenou zkratku kolem nádraží. Z Nových sadů dočasně nemůžou odbočit vlevo do Benešovy ulice. V opačném směru - z Křenové ulice - pak nelze projet kolem obchodního centra Letmo. A nezmění se to ani v budoucnu – po rekonstrukci tam vznikne pěší zóna.
Stovky motoristů ale zákazů nedbají. „Jezdí po paměti a nejsou zvyklí se dívat na dopravní značky. Každou minutu zákaz porušilo hned několik řidičů,“ komentoval to mluvčí Městské policie Brno Jakub Ghanem.
Strážníci na prostor intenzivně dohlíželi do pátku a zpočátku na nové dopravní značení převážně upozorňovali a zmateným řidičům radili, kudy mají jet.
„Od středy jsme evidovali 39 dopravních přestupků,“ uvedl mluvčí s tím, že v osmi případech ho řešili domluvou.
Změny před brněnským vlakovým nádražím
Řidiči jedoucí od Nových sadů nemohou odbočit vlevo do Benešovy. Ti, kteří jedou z Křenové, pak nemohou odbočit vlevo k obchodnímu centru Letmo a Masarykově ulici.
Pro dopravní obsluhu, městskou hromadnou dopravu a pro cyklisty bude vjezd i nadále povolen. Maximální rychlost je 30 km/h.
„Většina řidičů si během týdne našla objízdné trasy, ale stále se najdou jednotlivci, kteří značení porušují,“ připustil Ghanem.
O tom se na místě přesvědčila i redaktorka Seznam Zpráv. Zatímco dvojice strážníků řešila u nádraží problém se skupinkou opilých chodců, asi desítka řidičů zákaz vjezdu porušila. Jedním z nich byl řidič vozidla autoškoly.
Ghanem zdůraznil, že prostory jsou monitorovány kamerami a nevyplatí se spoléhat na to, jestli řidič hlídku na místě nevidí.
Plán: Zklidnění
Radní Petr Kratochvíl (ODS), který má v gesci oblast dopravy a správu městských účastí, uvedl, že hlavním záměrem rekonstrukce bylo zklidnění přednádražního prostoru.
„Jde o velmi kolizní prostor, ve kterém se střetávají auta, chodci, tramvaje, zásobování, taxikáři a autobusy,“ řekl Seznam Zprávám.
Uspořádání provozu řešilo už předchozí vedení města, které se ale na změnách neshodlo. Nyní radní upřednostnili potřeby chodců.
Magistrát podle Kratochvíla projektový záměr avizoval dopředu, ne všichni ho ale zaznamenali. „Je jasné, že první dva dny tam byl zmatek. Řidiči si musí zvyknout,“ uvedl.
Město do června - kromě změny dopravního uspořádání - opraví některé zničené povrchy a prostor „zkrášlí“. Úpravy vyjdou podle mluvčího Brna Filipa Poňuchálka na 16 milionů korun.
Zábradlí zmizí jen částečně
V případě nedávné rekonstrukce Mendlova náměstí nemálo Brňanů kritizovalo přidané zábradlí.
Před nádražím je frekvence tramvají ještě vyšší, podle Kratochvíla tak i tam musejí lidé s bariérami počítat. „Záměr byl odstranit co nejvíce zábradlí, vždy však budeme limitovaní Drážním úřadem,“ přiblížil.
Podobně se vyjádřil i magistrát. „Město projekty projednává s mnoha subjekty, od nichž získává stanoviska, přičemž to od Drážního úřadu je závazné,“ řekl Poňuchálek.
Dosud zábradlí lemovalo obě strany přednádražního prostoru. To u nádražní budovy zůstane, ale přibude nový průchod. Na straně u obchodního domu Letmo bude zábradlí pouze u zastávky MHD, protože je vodicí linií pro nevidomé.
Podobu si uchovají nedávno rekonstruovaná nástupiště.
Podchod až příští rok
Radnice plánuje opravu podchodu pod nádražím a tramvajovými zastávkami. Ten je spojnicí mezi středem Brna a jeho jižní částí.
Práce ale začnou až příští rok. Zatímco jižní část podchodu je vyklizená, se stánkaři pod nástupišti se město stále soudně pře o to, kdo je vlastní.
Mluvčí Poňuchálek doplnil, že v současnosti město chystá projektovou dokumentaci.