Hlavní obsah

Semafory rozhádaly brněnské zastupitele

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Semafory v Brně mají dávat řidičům MHD přednost, systém je ale předmětem stížností. Opozici město související informace neposkytlo, podle opozičních zastupitelů jde o rozsáhlejší problém. Město pochybení odmítá.

Článek

Zastupitelé mají ze zákona právo dostávat informace od vedení města. Opozice v Brně si stěžuje, že jim je magistrát nedává. Dlouhodobé spory se aktuálně projevily v otázce preferenčního systému městské hromadné dopravy. Semafory by měly řidiče MHD na křižovatkách upřednostňovat, jenže někteří řidiči autobusů si na tento systém stěžují.

V únoru si opoziční zastupitel za Piráty Adam Zemek požádal o informace o tomto systému. Město mu je odmítlo poskytnout s tím, že v této oblasti nemá dostatečné vzdělání a informace by mohl využít pro svou vlastní propagaci. „Jako zastupiteli mi má město poskytnout všechny informace, které potřebuju pro vykonávání svého mandátu. Naprosto jim nepřísluší posuzovat moje vzdělání nebo to, co budu s daty dělat dál,“ řekl Zemek.

Další opoziční zastupitelka Jasna Flamiková (Zelení) má za to, že důvodem neposkytnutí informací je nefunkčnost celého systému. „Na projekty semaforů a přednosti MHD město používá peníze z EU. Po zveřejnění by se ale možná ukázalo, že výstupy projektu nejsou tak dobré, jak je město prezentuje,“ uvedla Flamiková.

„Semafory by neměly být politické“

Generální ředitel Brněnských komunikací Luděk Borový se hájí tím, že hlavním problémem je časová náročnost vyřízení zastupitelovy žádosti. „My jsme nic poskytnout neodmítli. V momentě, kdy si ze systému vytáhnu diagramy z fungování jednoho semaforu, už jsou to stohy papírů. Bez vyhodnocení s tím nikdo neudělá vůbec nic. Vyhodnocení jedné hodiny fungování semaforu jsou ale tři hodiny práce dopravního inženýra. Není možné, abychom v záznamech z celých dnů něco hledali,“ řekl Borový.

Odborné diskuzi se podle něj Brněnské komunikace nebrání, bez konkrétních časových intervalů, ve kterých by se měly problémy se semafory hledat, ale není možné objem informací zpracovat. „Když k nám kdokoliv přijde, tak se s ním normálně bavíme a všechno vysvětlíme,“ doplnil Borový.

Podle radního za oblast dopravy Petra Kratochvíla (ODS) Zemkovi situaci vysvětlili a k neposkytnutí informací nedošlo. „Tato záležitost se týkala přímo Brněnských komunikací a ty panu Zemkovi sdělily své důvody a že si nepřejí, aby bylo toto téma zpolitizováno. Že bychom nějaké informace neposkytly, je nesmysl,“ uvedl Kratochvíl.

Podobně situaci popisuje i Borový. „Stejně jako zdravotnictví je politické téma, ale operace slepého střeva už ne, tak je to i s dopravou a semafory,“ prohlásil.

Firma tvrdí, že se stížnostmi řidičů na nefunkčnost systému zabývá, případná řešení ale trvají dlouho. Technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller upozornil, že většina podnětů řidičů MHD se netýká přímo semaforů, ale jiných problémů. „Z 31 podnětů od řidičů mířilo na semafory jen sedm, jeden z nich je právě v běhu a v dalších šesti případech šlo jen o rychlou opravu,“ uvedl Keller.

Netransparentní město

Otázka preference MHD na brněnských semaforech není prvním případem, kdy opozice od města marně žádala informace. Podle opozičních zastupitelů se podobné situace opakují dlouhodobě. „Jde o další případ, kdy městská firma odmítá poskytnout zastupitelům informace, a myslím si, že to nepřispívá k dobré politické kultuře,“ řekl Zemek.

Brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) necítí, že by v této souvislosti byl nějaký problém. „Z mého pohledu nejsou žádné informace, které bychom zastupitelům zatajovali, ať už z úrovně města, nebo našich městských společností. Jsem přesvědčena o tom, že jak my, tak kolegové z městských společností se snaží vždy vyhovět,“ uvedla Vaňková.

Počínání města za protizákonné nepovažuje. „Nemám za to, že bychom cokoliv porušovali, a ani není důvod cokoliv tajit. Postupujeme v souladu se zákonem,“ doplnila Vaňková.

Flamiková si například stěžuje i na počínání města v případě brněnské lanovky. Tehdy sice opoziční zastupitelé studii k výstavbě nakonec obdrželi, ale oproti podpisu. Informace z dokumentu tak nesměli zveřejnit. „Je to absurdní. Jsou to materiály, které byly pořizované z peněz města, neměly by tedy být tajemstvím,“ řekla Flamiková.

Opozice nedostala informace také v souvislosti s měřením rychlosti a bezpečnosti na silnicích v Brně. „Město si nechalo vypracovat studii o tom, která místa v Brně jsou pro dopravu nejnebezpečnější. I když tuto studii poptáváme už od září, zatím ji pořád nemáme,“ uvedla Flamiková. Netransparentní je podle ní město i například v souvislosti s novou náplavkou.

Podle opozičního zastupitele Matěje Hollana (Zelení) město v tomto ohledu dlouhodobě jedná protizákonně, ze situace ale nelze vyvodit žádnou trestní odpovědnost. „Město informace nevydává, je to naprosto běžné. Ani mně, ani ostatním opozičním zastupitelům. Chovají se, jako by pro ně zákony neplatily. Mně třeba takto odmítli před dvěma lety poskytnout informace o bytech, u kterých se pak zjistilo, že byly součástí velké bytové kauzy,“ uvedl Hollan.

Doporučované