Hlavní obsah

Obchody bez obsluhy? Vesnice přijdou o místo k setkávání, píší čtenáři

Foto: Dusan Petkovic, Shutterstock.com

Jsou obchody bez obsluhy budoucnost, která společnosti prospěje, nebo mohou prohloubit osamělost a jiné problémy seniorů? (Ilustrační foto.)

V Brně otevírá plně bezobslužná prodejna, do které se dostanete přes SMS. Přístupnější tak má být například pro seniory. Čtenáři SZ diskutují, jestli takové obchody (nejen) starším lidem prospějí, nebo jim způsobí víc problémů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé názory z diskuze u článku o první bezobslužné prodejně, do které se dostanete přes SMS, jež vznikla v Brně.

Přečtěte si původní článek:

Iveta Westlake: A lidé nebudou mít práci. Je to vše špatně. Žene to lidi do záhuby. Strašné. Nejen, že všude budou vše dělat roboti a lidé nebudou mít práci, ale vše je spojeno dohromady. Když lidé pracují a hýbou se, tak jsou i zdravější. A co komunikace mezi lidmi? Jen hlupák si může myslet, že tohle je správná cesta.

  • Daniel Kovac (reaguje): Proč by neměli práci? Najdou si jinou. Kde je problém? To jako podle vás měli již naši předkové udržovat stáda koní jen proto, aby podkováři měli práci, nebo projektanti mají stále projektovat na prkně, aby měly práci kresličky? Nebo jsme měli zachovat pouliční plynové osvětlení, aby měli práci lampáři?

Hanuše Petráková: Ok, je jiná doba. Moje babka nakupovala ještě v Jednotě do košíčku. Na množství desetinu toho, co jsou lidé schopni dnes naházet do vozíků. S ostatními babkami probraly páté přes deváté a celý den měly o čem přemýšlet. Člověk je tvor společenský a ti starší opravdu nemají celý den s kým promluvit. Pak jsou všichni na psychiatra.

  • Jan Tichavský (reaguje): Bavit se dnes můžete kdekoliv od zdejších diskuzí, po telefonu, sešlosti na náměstí nebo návštěvou kavárny či hospody. Spíš bych řekl že možností je víc než kdy dřív, stačí trochu pracovat na tom, aby to nebylo jen náhodné setkání v prodejně.

Pavel Horák: Ještě nejsem starý, ale tyhle novinky mne neoslovují. Raději bych jel někam, kde po otevření dveří mohu někomu říci „dobrý den“, nakoupit a jet domů. Lézt do prázdné prodejny bez personálu se mi příčí.

Soňa Jirásková: Skvělé řešení i pro ty, kteří neumí s chytrým telefonem. Navíc kombinace obchodu s obsluhou a odpoledne a později bez obsluhy je naprosto geniální. Když si lidé něco zapomenou koupit, tak si pro mohou zajít třeba o půlnoci. Za mě naprosto perfektní služba.

Zdeněk M. Mašek: Představa, že my důchodci obecně neumíme pracovat s novými technologiemi, je směšná. Když my jsme už pracovali s počítačem, mnoho mladých nositelů pokroku ještě nebylo na světě.

Mariana Krásná: Mně by se to líbilo, u nás na vsi je coop, kde se prostě zastavil čas: otevřeno v pátek a na podzim, sortiment se skládá pouze z trvanlivých potravin… Jsme malá vesnice (cca 750 obyvatel), za prací se pochopitelně dojíždí, takže nákupy se odehrávají jinde. Ale je tu taky hodně lidí v důchodovém věku, co by tuto možnost určitě uvítali. Navíc by odpadl ten argument, že si obchod na sebe musí vydělat, každá obec má nějaký zatím nevyužitý prostor, který může dát k dispozici za tzv. symbolické nájemné, spotřeba energii se taky dá ukočírovat, takže provozovatel by mohl mít minimální náklady, a tudíž by nemusel tlačit na pilu.

Fórum čtenářů

Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.

Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.

Jaryna Sramkova: Dnes většina seniorů (i na vesnicích) umí užívat telefon a běžně platí platební kartou a nemá ani problém s aplikacemi. Nedělejte ze současných seniorů babičku z doby Boženy Němcové.

Petr Sekera: Na vesnici je otevřený obchod od sedmi do 14, takže za mě super tohle.

Jan Hrbotický: Lidé pláčou, jak jim zavírají na dědinách prodejny a musí kvůli tomu cestovat. Tak se najde potenciální řešení, které snižuje náklady na provoz o většinu obsluhy (tedy mimo ty, co doplňují regály) a zase je špatně něco jiného. (redakčně kráceno)

Saskie Hájková: Jasně, budoucnost lidstva. Všichni, kdo chodí přes samoobslužné pokladny, vědí, jak jsou poruchové a jak často je potřeba pomoc živého personálu. Já osobně, pokud si mohu vybrat, jdu k normální pokladně a i jeden obchod, kam jsem chodila poměrně ráda, jsem přestala navštěvovat právě kvůli zrušení živé pokladní. Já zkrátka nechci jednat se strojem, nesnáším to, i když nejsem senior.

Doporučované