Hlavní obsah

Senioři chtěli na okna dotaci, ale žádat lze jen online. Diskriminační, míní

Foto: Profimedia.cz

Nevěří novým technologiím, proto raději nezažádali o dotaci Nová zeleným úsporám Light. Sice míří na důchoce, ale nutná je online žádost. (Ilustrační snímek.)

Seniorský pár raději vzdal žádost o dotaci na nová okna z Nové zelené úsporám Light. Zalekl se online žádosti a nutnosti ověření totožnosti například za pomoci bankovní identity.

Článek

Za pomoci dotace Nová zelená úsporám Light si chtěli pořídit plastová okna. Manželský pár v seniorském věku ovšem zarazilo, že o dotaci, která cílí na starobní a invalidní důchodce nebo příjemce příspěvku na bydlení, lze žádat jedině online s ověřením totožnosti za pomoci Identity občana nebo bankovní identity.

Pár totiž s počítačem pracuje minimálně a z nových technologií má přímo obavu. Elektronické podání žádosti tak pro ně představuje fatální bariéru. „Rodiče nejsou schopni žádost přes bankovní identitu podat, takže možnost dotace nevyužijí,“ popisuje jejich snacha Sára.

Nabídla jim, že jim s digitální stránkou věci pomůže, ale senioři měli o samotném podání žádosti elektronicky pochybnosti. Rozhodla se proti nemožnosti žádat postaru ohradit.

„Přišlo mi to jako diskriminační chování k lidem, kteří nejsou technologicky zdatní. Zejména pokud chtějí požádat o dotace, které jsou určeny pro občany z nízkopříjmových skupin. Jak mají požádat lidé, kteří mají nižší technologické dovednosti?“ kritizuje Sára. Kvůli obávám z toho, že by jí výtky mohly způsobit problémy v práci, kde komunikuje s úřady, si nepřeje zveřejnit své jméno.

Obrátila se na Státní fond životního prostředí, který dotaci administruje, následně i na ombudsmana a na neziskovou organizaci Iuridicum Remedium, která mimo jiné hájí práva lidí žijících takzvaně offline, tedy především bez počítačů a mobilních telefonů.

K čemu slouží bankovní identita a jak ji zařídit?

Pomocí bankovní identity se lidé v rámci komunikace se státní správou mohou přihlašovat například do Portálu občana, portálu Moje daně, datové schránky nebo k ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Online tak vyřídí třeba žádosti o vybrané sociální dávky, podají daňové přiznání nebo si stáhnou výpis rejstříku trestů a bodové konto řidičů.

Organizace napřímo vyzvala ministra životního prostředí Petra Hladíka, aby situaci řešil, a argumentuje tím, že podle zákona o digitálních službách nemohou být nepodnikající fyzické osoby nuceny využívat digitální služby.

„Největší problém vidíme v tom, že to míří na seniory, a to jsou lidé, kteří z principu méně pracují s technologiemi,“ říká výkonný ředitel organizace Jan Vobořil, podle kterého omezení pouze na online žádost přímo odporuje zákonu.

Zároveň ale pro úplnost dodává, že se na jeho organizaci neobracejí senioři v souvislosti s Novou zelenou úsporám masově – jde spíše o jednotlivce.

Ministerstvo: S žádostí pomáhají asistenti

Mluvčí Ministestva životního prostředí Lucie Ješátková vysvětluje, že v rámci digitalizace probíhá příjem žádostí elektronicky a kvůli zákonné povinnosti je potřeba prověřit identitu žadatelů, proto je vyžadováno ověření elektronické identity například skrze bankovní identitu.

„Ale samozřejmě platí, že pokud zájemci nedisponují potřebnou technikou nebo si nevědí rady, mají možnost přijít do kteréhokoli krajského pracoviště Státního fondu životního prostředí, kde jsou zaměstnanci připraveni poskytnout příslušnou asistenci,“ vyzdvihuje mluvčí.

Konkrétně u Nové zelené úsporám Light, kvůli tomu, že cílí na seniory, funguje i rozsáhlá bezplatná poradenská síť Místních akčních skupin a energetické poradenství EKIS. „Která žadatelům s vyřízením i následnou realizací projektů plně asistuje a pomáhá,“ dodává Lucie Ješátková.

Ovšem ani se sítí asistentů, na které je možné se obrátit s žádostí o pomoc, není Jan Vobořil spokojený.„Ta možnost tady je, ale jako obrovský problém vidím to, že někdo vytvoří seniorovi elektronickou identitu a někdo s ní bude pracovat. Podle mě běžný senior nerozliší elektronickou identitu a e-mail,“ říká ředitel Iuridicum Remedium.

Výhrady má i Sára, která se snažila pomoci rodičům svého manžela s žádostí – asistenta zkontaktovala a popisuje, že zareagoval rychle a byl příjemný. „Nicméně tito lidé by měli pomáhat s podáním žádosti – existuje předpoklad, že se mohou dostat k citlivým informacím, které s nimi žadatelé nasdílejí. Jak jsou tito lidé v tomto ohledu prověřeni, nelze na webových stránkách zjistit,“ zdůrazňuje Sára, že jde otázku sdílení důvěrných informací, jako je přihlášení do banky.

Redakce Seznam Zpráv oslovila i jedno z kontaktních míst, konzultantka potvrdila, že se na ni lidé obracejí a vždy žádost dotáhnou do úspěšného podání, sama ale raději doporučuje, aby se lidé spíše obrátili na příbuzné.

„Vždycky je lepší, když to zvládnou sami nebo s rodinnými příslušníky, a to z jednoho prostého důvodu, registrují se prostřednictvím bankovní identity, tedy přihlašujete se do banky a do e-mailu. Není to nic příjemného, nechcete mít tyto citlivé údaje,“ připouští Gabriela Krajcarová, konzultantka ze společnosti EkoWATT, která samotný program Nová zelená úsporám Light chválí.

Přečtěte si detailní informace o Nové zelené úsporám Light, díky které lze získat dotaci až 150 tisíc korun:

„Pokud chce senior něco realizovat, tak je to pro něj nejlepší. Pokud chce třeba měnit okna, tak z klasické ‚zelené úspory‘ nedostane tolik peněz jako ze seniorské. Často chodí lidé, kterým to výměnu oken zaplatí třeba úplně nebo ze tří čtvrtin,“ říká konzultantka.

Nová zelená úsporám Light běží od začátku roku, podle Ministerstva životního prostředí o dotaci žádalo 43 tisíc domácností a úspěšným žadatelům bylo vyplaceno celkově více než čtyři miliardy korun.

Doporučované