Hlavní obsah

Nový trend, jak zajistit dětem bezpečí před školou? Zavřít ulici pro auta

Josef Mačí
redaktor
Foto: Josef Mačí, Seznam Zprávy

Nová zákazová značka přerušuje v Dobříši na půl hodiny provoz před školou.

Ulice před školou = nový zákaz vjezdu. V Česku přibývají místa, kam auta kvůli školním dětem nemohou krátce před začátkem výuky vjet. Na jedno takové se Seznam Zprávy v rámci projektu Jak se žije v Česku podívaly do Dobříše.

Článek

Poslední modrý osobák projel legálně ulicí. Teď už ale na hodinách ručička ukazuje 7:30. To znamená, že další půlhodinu tudy nesmí projet žádné motorové vozidlo.

Jsem před školou ve středočeské Dobříši. Tady se vedení města rozhodlo, že bude razantně řešit bezpečí dětí před školou. Zavedlo proto časově omezený zákaz vjezdu. Nejdřív na zkoušku. Změna se ale osvědčila, a tak už omezení platí natrvalo.

Abych zjistil, jak změnu místní hodnotí, jdu kousek cesty s Filipem Reichenauerem, který vede své dvě děti do školy. Nejprve míří kolem ulice k mateřské škole, pak se vrací s druhou dcerou k základce za rohem.

„Je to fajn, protože je v ulici najednou ráno klid,“ chválí změnu Reichenauer.

Foto: Josef Mačí, Seznam Zprávy

Filip Reichenauer na cestě do školy s dětmi.

Přecházíme spolu silnici, která je až k zákazové značce během rána spíše pěší zónou. A také většina dětí tudy chodí do školy sama. A to včetně těch nejmladších z prvního stupně.

„Až budou starší, tak se nebudu bát je poslat do školy samotné,“ dodává.

Čekání, jestli se něco stane

Otázce, jak se dá zajistit bezpečnost dětí na ulicích před školou, se věnujeme v rámci projektu Seznam Zpráv Jak se žije v Česku. Jeho dubnovým tématem je právě doprava.

Z průzkumu agentury Ipsos pro Seznam Zprávy vyplývá, že v menších městech, jako je právě Dobříš, na rozdíl od těch největších lidé nejčastěji cestují autem. Odpovědělo tak 64 procent respondentů z obcí od pěti do 20 tisíc obyvatel. S tím souvisí právě i doprava dětí do školy, které rodiče třeba po cestě do práce dováží až před školu místo využití městské hromadné dopravy.

„Bezpečnost před školami byla opravdu problém. Udělali jsme si k tomu i časosběrný dokument. V podstatě se jen čekalo na to, jestli se něco nestane. Naštěstí ale k žádné nehodě nedošlo,“ vrací se do loňska místostarostka Dobříše Jindřiška Romba (STAN).

To ale město nevzalo jako doklad, že je situace v pořádku. Naopak ve spolupráci s rodiči, školami a místními rezidenty se začal řešit časově omezený zákaz vjezdu. Dobříš si věc vyzkoušela krátkodobě loni na jaře při projektu Pěšky do školy.

Hodnotilo jej podle dotazníku radnice 48 procent lidí pozitivně. Většina odpovídajících se pak přiklonila k tomu, aby byla zavedena nějaká forma omezení, nebo na to neměla vyhraněný názor.

Jak se změnilo bezpečí pro děti po zavedení zákazu vjezdu:

Podívejte se na sestřih zmíněného časosběru. Jak to vypadalo v ulici před zavedením zákazu a po něm.Video: dobristv, Youtube.com

„Samozřejmě že jsme dostávali i negativní ohlasy, ale snažili jsme se je řešit komunikací a také kompromisy. A podařilo se nám dohodnout,“ popisuje Romba.

S dodavateli pro místní obchody vyjednalo město změnu trasy. S místními, kteří zde bydlí, dojednali, že mohou z místa i v tomto čase vyjíždět. Je pravda, že v zákazové oblasti zase tolik parkovacích míst není. A rodiče, kteří děti do školy dováží, mají hned několik míst, kde je lze bezpečně vysadit, a to včetně točny na konci ulice Za Poštou.

Školní ulice = nový trend

Míst, kde zavádí podobné školní ulice, v Česku přibývá. Jednou z prvních lokalit s ranním zákazem vjezdu před školu byla další středočeská obec Říčany. Přidaly se pak také pražské městské části. Například Horní Počernice nebo Praha 6.

„Osvědčilo se nám to. Dneska už proti tomu nikdo nevystupuje. Naopak přemýšlíme, jestli by se nedala tahle změna zavést i před dalšími školami,“ popisuje Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu městské části Praha 6. Zatím platí zákazy před dvěma místními školami.

Zatímco v Česku jsou školní ulice prvními pokusy, v západní Evropě jde o zcela běžné opatření, které napomáhá bezpečnému pohybu dětí před školami.

„V některých světových metropolích se na koncept školních ulic klade velký důraz, například v Londýně nebo Paříži,“ potvrzuje Blanka Klimešová z organizace Pěšky městem.

„Ale také v Česku vnímá stále více škol a municipalit dopravní situaci před školami jako problematickou a chtějí s tím něco dělat,“ dodává.

Ostatně vychází to také z loňského výzkumu organizace Pěšky městem. Každý čtvrtý prvňák hodnotí svou cestu do školy jako nebezpečnou a podle 43 procent dětí panuje ráno před školou nepříjemný provoz.

Ale ještě na chvíli zpátky do Dobříše. Většina rodičů, které jsem ráno před školou potkal, si změnu pochvaluje. Třeba Jan ale zmiňuje, že teď musí s manželkou přemýšlet o trase do práce. Dnes zaparkoval auto kousek před zákazovou značkou a mává dceři, která kus cesty absolvuje už sama.

„Je to pro a proti. Když neplatil zákaz, tak tady byl strašný provoz. Lidé, co ale chvátají do práce, to mají teď složitější,“ říká Jan.

Obavy se nepotvrdily

Zákaz vjezdu, i když omezený, ale neřeší jen rodiče. Těsně před půl osmou projíždí ulicí pracovnice místní pošty a parkuje kousek od školy. Říká mi, že začala jezdit do práce dříve, aby neporušila nové dopravní předpisy. A zákaz vjezdu samozřejmě dopadá také na místní rezidenty.

„Z těch různých obav se ale žádná nepotvrdila. Kdyby byl v ulici sloupek nebo závora, tak by se mohl objevit nějaký problém v akutní situaci, takhle ale ne. Naopak to vnímám pozitivně, protože mám sám děti a už se sem ráno nevalí kolona aut,“ říká Karel Černý, který na ulici shlíží z balkonu. Od prosince je také čerstvým zastupitelem obce za Starosty.

Když opouštím dobříšskou ulici před školou, už je po zákazu, a tak jí sem tam projede pár aut.

Žádnou dopravní katastrofu nová značka nepřinesla. Naopak děti mají cestu do školy zase o něco bezpečnější.

Jak se žije v Česku

Foto: Seznam Zprávy

Série Seznam Zpráv.

Seznam Zprávy vyrážejí do měst a obcí, aby zjistily, jak se vám v České republice žije. Zajímá nás, jak zvládáte zdražování, jak bydlíte, jaké máte příležitosti k práci. Celoroční projekt vychází z interních dat datového týmu a průzkumů společnosti IPSOS.

Všechny díly série naleznete ve speciálu „Jak se žije v Česku“.

Chcete se do projektu Jak se žije v Česku zapojit? Dejte nám vědět, kde se potýkáte s problémy. Svoje tipy pište na e-mail: pribehy@sz.cz.

Doporučované