Článek
Česko po letech průtahů zrychlilo výstavbu dálnic, stát je chce také lépe chránit. Řidiči to pocítí už od poloviny roku. Nově je mohou zastavit uniformovaní zaměstnanci Inspekce silniční dopravy, kteří od července dostanou velmi podobné pravomoci jako policie. Zaměří se na přetížené náklaďáky, u osobních aut mohou řešit emise i jejich technický stav.
Pomoci má také třicítka dynamických vah. Speciální kovové rámy umí změřit hmotnost jedoucího vozu. Na většině stávajících zařízení však není doladěný výběr pokut. Ministr Martin Kupka (ODS) přislíbil, že budou obě opatření v polovině roku funkční. „Chceme udělat další krok k tomu, aby se česká dálniční síť co nejméně poškozovala,“ uvedl.
Jako v Rakousku nebo Německu
Denně přes Česko projede více než 65 tisíc nákladních souprav. Třeba v první polovině loňského roku neprošly kontrolami tři náklaďáky ze čtyř. Vláda si od nových uniforem slibuje častější a efektivnější kontroly.
Zajistit je má od prázdnin Inspekce silniční dopravy, která nahradí dosavadní Centrum služeb pro silniční dopravu. A na rozdíl od dřívější praxe se díky novele zákona obejde bez asistence policistů nebo celníků. Česko se tak zařadí po bok Německa či Rakouska, kde už podobné kontroly fungují.
„Hlavní náplní její činnosti bude, aby přetížené kamiony nepoškozovaly českou dálniční síť,“ zdůraznil Kupka.
Nicméně ke 22 mobilním jednotkám, které poslouží hlavně k vážení souprav, přibudou další čtyři. Dvě se zaměří na měření emisí a zbylé s takzvanou mobilní STK prověří technický stav aut, včetně osobáků. Kontroloři budou mít uniformy a auta vybavená modrými majáky.
Výběr pokut nefunguje
Ministerstvo zatím neupřesnilo, kolik bude transformace inspekce stát. Zdůraznilo, že vzhledem k využití stávající techniky budou náklady nízké.
Inspektoři mají v ideálním případě využívat průběžná data ze speciálních vysokorychlostních vah. V západní Evropě díky tomu kontroloři provádí předvýběr nákladních aut, která vzápětí klasicky zváží na blízké odstavné ploše.
Česko se také chlubí tím, že bude mezi prvními v Evropě pokutovat přetížené soupravy jen díky datům ze speciálních vah, jež poté zpracují úředníci obcí s rozšířenou působností. Jenže zatímco stát navyšuje počty avizovaných vah za desítky milionů korun, v obcích sílí nervozita. Jak Seznam Zprávy opakovaně uvedly, výběr pokut až na výjimky nefunguje.
Ministerstvo se silničáři opakovaně odsunují termíny zprovoznění, teď na půli letoška. „Prakticky každá dálnice bude mít v půlce roku alespoň jednu váhu v každém směru, abychom podchytili veškeré dálniční úseky,“ zdůraznil ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Teď na úřady buď nechodí potřebná data, nebo nemají vysoutěžený potřebný software. Někde ještě plánované vážící rámy vůbec nestojí.
„Co je důležité, neděláme to kvůli pokutám. Děláme to, aby přetížené kamiony nepoškozovaly českou dálniční síť,“ zdůraznil ministr.
V obcích však namítají, že kvůli administraci pokut najímají nové úředníky, což nese nové náklady. Potvrzují to třeba v Písku, jehož úředníci mají na starosti zařízení na nově zprovozněném úseku D4. „Minulý pátek už přišla první data, ale pravděpodobně je tam nějaké zdržení se zaváděním celého systému,“ vysvětlil místostarosta Písku Josef Soumar (Piráti).
Radnice pro letošek počítala se zvýšenými náklady 6,5 milionu korun. „Ani my, ani ministerstvo nebyli na přelomu roku stoprocentně připraveni, aby systém hned od prvního ledna naskočil. Pořád nevíme, jestli nám ministerstvo třeba na konci ledna pošle zpětně balík dat od začátku roku,“ dodal místostarosta. Věří, že přestupky z vah i rychlostních radarů budou schopni vyhodnocovat v řádu dní či týdnů.
Silničáři ujišťují, že bude soustava 30 vah do půli roku konečně funkční. „Některé se bohužel kvůli klimatickým podmínkám nestihly instalovat. Myslím, že v březnu zahájíme práce na zbývajících zařízeních. Práce jsou naplánované asi na dva měsíce, ať už je to na Pražském okruhu, dálnici D3, nebo D11. Všechny váhy by měly být v provozu do konce června,“ doplnil ředitel ŘSD Radek Mátl.
Zda budou také všude vybírat pokuty, zatím ministr Kupka nepotvrdil. Podle něj však samotná informace o kovových rámech preventivně odradí neukázněné řidiče kamionů od příliš těžkých nákladů.
Sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia vítá především novou inspekci. „Pevně věříme, že opatření pomohou vyřešit bolesti trhu silniční dopravy. Inspekce bude mít pravomoci a experty, aby se zaměřila na dodržování pravidel i ze strany zahraničních dopravců,“ uvedl mluvčí Martin Felix.
Lepšímu výběru pokut doposud bránilo menší množství kontrol, ale také nepropojené registry členských států EU, což českým úřadům ztěžovalo dokončení správního řízení s cizími dopravci.