Hlavní obsah

Nové i starší hromadné garáže projdou změnami. Usnadní hašení elektromobilů

Foto: HZS Praha, Seznam Zprávy

Zásah při požáru elektoauta v administrativní budově v centru Prahy.

Hasiči dokončují vyhlášku, která má zajistit větší bezpečnost v garážích kvůli stoupajícímu počtu elektromobilů. Bude mít vliv na nové, ale i stávající garáže.

Článek

„Řeknu to upřímně, hasit elektromobil v hromadných garážích zatím neumíme, a proto se snažíme do budoucího zákona zakomponovat co nejvíc prvků požární ochrany,“ vysvětluje generální ředitel Hasičského záchranného sboru Vladimír Vlček.

„Současně hledáme konsenzus, který by neblokoval rozvoj elektromobility a zajistil bezpečnost pro lidi i budovy,“ dodává k vyjednávání o předpisech, které se dotknou mnohých garáží u nás.

Hasiči vychází z obtížnosti hašení elektroaut v garážích. Při hoření trakční baterie dochází k obrovským teplotám, toxickému dýmu a jediná možnost, což doporučují i výrobci, je vyvést automobil z budovy ven a ponořit ho na několik dní do vodní lázně v obřím kontejneru.

Vyjednávání o předpisech se vedou už několik let a účastní se ho zástupci tří ministerstev, ale i svazy podnikatelů ve stavebnictví, automobilového průmyslu, asociace pojišťoven, zástupci developerů a další skupiny. Každý má jiné představy a požadavky, nicméně se už prý finišuje.

„Jsme blízko. V něčem jsme ustoupili my, v něčem partneři. Shoda panuje zhruba v 95 procentech,“ odhaduje Vladimír Vlček a přibližuje, jak se pravidla dotknou novostaveb, ale i stávajících budov, v nichž si majitelé budou chtít ve svých garážích nabíjet elektromobily.

Příkaz z Evropy

Evropská směrnice Česku ukládá, že nově projektovaná stavba (kromě stavby pro bydlení), která má v garáži víc než 10 parkovacích stání, musí být vybavena alespoň jednou dobíjecí stanicí a musí mít zavedené kabelovody pro pozdější instalaci pro každé minimálně páté parkovací stání. Ve stavbách určených pro bydlení musí být nad 10 parkovacích stání minimálně rozvedena kabeláž.

„Rozvoj elektromobility je naprosto nevyhnutelný. Naší snahou je, aby se předpis týkal nejen nových staveb, ale i těch stávajících, protože požár elektroauta může vypuknout v jakékoliv garáži. Je jedno, jestli v bytovém domě nebo kancelářské budově,“ vysvětluje Vlček.

Změny od čtyř parkovacích míst výš

„Pokud máte rodinný dům a u něj až tři parkovací místa s elektronabíječkou, nic se pro vás nemění. Změny se budou týkat hromadných garáží, tedy těch od čtyř parkovacích stání více,“ vysvětluje Vlček.

Hasiči v připravovaném předpisu rozlišují několik kategorií, z nichž bude vyplývat povinnost zavedení různých prvků požární ochrany.

Jednak podle počtu parkovacích stání:

  • pro 4–⁠10 automobilů
  • pro 11–⁠40 automobilů
  • pro 41 až 200 automobilů a 200 a více

A jednak podle toho, jestli jsou místa s elektronabíječkou umístěna v nadzemních podlažích, nebo ve více rizikových podzemních podlažích, a jestli se jedná o novostavbu nebo stávající hromadnou garáž.

„Největší riziko pro nás pochopitelně představuje zásah v podzemních podlažích s velkým počtem parkovacích stání. Tam lze očekávat i nejvyšší požadavky na aktivní i pasivní prvky požární ochrany. Hovoříme například o garážích ve velkých obchodních centrech, administrativních budovách nebo velkých bytových komplexech,“ uvádí Vladimír Vlček.

Aktivní a pasivní prvky požární ochrany v garážích

Aktivní

- rychlá detekce požáru (EPS, elektrická požární signalizace)

- systém aktivního hašení (vodní hasicí zařízení)

- zařízení pro odvod kouře a tepla

Pasivní

- schopnost stavebních konstrukcí po definovanou dobu odolávat podmínkám požáru

Co se týče nových budov, tam prý panuje v meziresortní skupině až na drobné body shoda. Nesoulad zůstává pro zavedení pravidel u stávajících budov. Skupina se podle Vlčka shodla na tom, že do stávajících garáží nad deset parkovacích míst, kde si lidé budou chtít zřídit elektronabíječku, bude povinnost nainstalovat minimálně elektronickou požární signalizaci (EPS).

„Na tom budeme trvat, abychom měli alespoň včasnou informaci o tom, že se někde něco děje. Čím včasnější zásah, tím větší pravděpodobnost, že se nám nerozjede řetězová reakce,“ podotýká generální ředitel Hasičského záchranného sboru.

U stávajících garáží nad 41 parkovacích stání by měla přibýt povinnost instalace nějakého druhu systému aktivního hašení (doplňkové hasicí zařízení). Kde ještě chybí shoda, je povinnost dodatečné instalace zařízení pro odvod kouře a tepla u velkokapacitních garáží s více než dvěma sty parkovacími místy. O tom se ještě v rámci skupiny diskutuje. Jde totiž o peníze, nové vybudování odvodu kouře a tepla může být velmi nákladné.

„Věřím, že během tohoto pololetí budeme mít na stole finální návrh technického předpisu, který pak půjde klasickou legislativní cestou na vládu.“ popisuje Vlček.

Zákazníci přípojky chtějí

„V poslední době přibývají ze strany nájemců dotazy na to, jak jsou kancelářské objekty připraveny na parkování a nabíjení elektromobilů. Mezi velkými mezinárodními firmami jsou takové, které mají centrálně naplánováno do tří až pěti let kompletně přejít na elektrický vozový park,“ říká vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor Cushman & Wakefield Radka Novak.

Požáry elektromobilů

2017 – dva požáry elektromobilů

2018 – jeden požár elektromobilu

2019 – nula

2020 – jeden požár elektromobilu

2021 – dva požáry elektromobilu (1× technická závada + 1× úmyslné zapálení)

2022 – tři požáry elektromobilů (plus 2× požár elektrického vozítka na golf)

2023 – šest požárů elektromobilů (z toho min 2× nákladní elektromobil)

zdroj: HZS ČR

Přední realitně-poradenská společnost si v prosinci minulého roku udělala průzkum mezi svými klienty z řad majitelů velkých administrativních center i nájemníků a z odpovědí vyplynulo, že dvě třetiny (65 procent) kancelářských nájemců plánují přejít na elektromobilitu a drtivá většina (89 procent) z nich chce zvýšit kapacity pro elektromobily.

Podle Radky Novak je připravenost na elektromobilitu jeden ze stále častějších požadavků, které nájemci při hledání vhodných kanceláří posuzují. „Vlastníci by na tento požadavek měli určitě reagovat, protože nesplnění by je v budoucnu mohlo z výběru vyloučit,“ dodává.

Z jejich průzkumu vyplynulo, že je průměrný podíl míst pro elektromobily v budovách stále nízký. Dosahuje zhruba tří procent. „Průměr převyšuje třeba karlínské Corso Court (4,6 %), smíchovský Anděl Park (6,6 %) nebo v projektu Masaryčka je pro nabíjení stavebně připravena více než třetina parkovacích míst v podzemních garážích,“ vyjmenovává Novak.

Doporučované