Hlavní obsah

Nonstop autobusové pruhy měly zrychlit MHD. Místo toho má až 40 minut zpoždění

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Praha 6 zavedla na začátku září na svém území nonstop bus pruhy. Chtěla tím předejít vzniku kolon na svém území a zrychlit hromadnou dopravu ve směru ze středních Čech do centra Prahy. Cestující si přesto na zpoždění MHD stěžují.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dosud byly autobusové pruhy v Praze 6 vyhrazeny pro autobusy jen v konkrétní hodiny. Mimo vyhrazené hodiny jimi mohli lidé projíždět. Od září už je mohou využívat pouze řidiči autobusů, podobně jako v jiných částech Prahy.

Kolony se i přes zavedené opatření nadále tvoří a MHD nabírá zpoždění. Podle radního pro dopravu městské části Prahy 6 Ondřeje Matěje Hrubeše (ODS) jsou problémem lidé, kteří jezdí neoprávněně ve vyhrazeném bus pruhu a zdržují tak autobusy. „Skutečně se stává, že ze středních Čech přijíždějí autobusy pozdě, takže budeme rádi, když preferenční opatření pro MHD budou zavádět i obce ve Středočeském kraji,“ dodává Hrubeš.

Praha 6 je přitom klíčovou oblastí pro dojíždějící ze středních Čech. „Praha 6 je vnímána jako brána do Prahy, z jednoho směru od letiště a z toho druhého řada z nás vjíždí do tunelu Blanka,“ podotýká místostarosta Roztok Tomáš Novotný.

Opatření, které Praha 6 zavedla, ovlivňuje negativně obyvatele ze středních Čech, kteří dojíždějí do zaměstnání nebo škol s velkým zpožděním. „Autobusy veřejné dopravy nejezdí včas ani jedním směrem. Ráno jezdí na univerzitu tisíce studentů a dopravní podnik má velice složitou úlohu v tom všechny odbavit,“ popisuje Petr Hejl, starosta městské části Praha Suchdol.

„Musíme vyjíždět dřív“

Podle Hejla dochází k tomu, že děti mají zpoždění. „Do základní školy dojíždí autobusy veřejné dopravy, které stojí v koloně. Takže tam bohužel dochází k tomu, že děti do škol přijíždí pozdě,“ dodává. Česká zemědělská univerzita sídlící v Suchdole funguje teprve od minulého týdne. „Od nich zatím reakci na pozdní příchody nemáme,“ doplňuje Hejl.

Lidé, kteří své děti do škol dováží autem, začali situaci řešit. Vyjíždí dřív, aby jejich děti vyučování včas stihly. „Dcera chodí na školu, kde jsou pozdní příchody velmi negativně vnímány. Jezdíme proto brzy. Kdybychom vyjeli normálně, tak to nestihneme,“ doplňuje Tomáš Ježek z Nebušic.

MHD i pendleři nabírají v posledních týdnech velká zpoždění. Podle dojíždějících stojí ve směru do Prahy až 40 minut. Hlásí to například obyvatelé Roztok, kteří jsou obklíčeni uzavírkami. Nad Roztoky se momentálně opravuje úsek silnice, který brzdí příjezd automobilů do obce.

Kolony se tvoří už ve Středočeském kraji

„Silnice z Roztok směrem na Velké Přílepy je v mnoha úsecích ve velmi špatném stavu. Krajská správa silnic začala s opravou toho relativně nejlepšího úseku, navíc v době, kdy začíná oprava naší serpentiny. Když k tomu připočteme změny dopravního značení iniciované Prahou 6, zablokovanou dopravu ze Suchdola a nástup sychravého počasí, kdy řada lidí volí raději pohodlí auta, zůstává nad načasováním rozum stát. Roztoky jsou odříznuté ze všech stran. Proč to neudělali v létě?“ kroutí hlavou Novotný.

Dle něj ale Krajská správa silnic své rozhodnutí zdůvodnila tím, že v létě bylo mnoho uzavírek, a proto se frézuje teď.

Další problémy v Roztokách způsobuje rozestavěná serpentina, kde se hromadí doprava kvůli střídavému provozu semaforů. „Vlivem špatné údržby serpentina zchátrala. Zdi kolem vyžadují velký stavební zásah. Krajské správě se podařilo vysoutěžit dodavatele až rok poté, co kvůli bezpečnosti zavedla v zatáčkách semaforový střídavý provoz, za který museli první půlrok permanentně zaskakovat naši strážníci,“ dodává Novotný.

Nejhorší jsou ranní špičky

Opatření preferující MHD zavedla Praha 6 například na kruhovém objezdu ze Suchdola. „Kruhový objezd má takzvaný bypass. Teď je průjezd bypassem umožněn pouze autobusům, osobním autům je blokován. Pak se ale stane, že tam autobusy zůstanou stát v koloně, a to je problematické,“ popisuje Hejl.

Další úpravu udělali na Evropské ulici. Změnila se však doba platnosti. „Ulice Evropská se dá považovat za tranzitní. Jenže oni zavedli bus pruhy na 24 hodin, místo pouze ve špičkách všedních dní. To způsobuje, že jsou ráno fronty v Suchdole a zároveň třeba z Prahy,“ doplňuje Ježek.

Starostové a starostky obcí, kterých se opatření dotýká nejvíc, jsou s vedením Prahy 6 v kontaktu. Na začátku letošního roku poslali starostovi Prahy 6 Jakubu Stárkovi otevřený dopis se záměrem zlepšit komunikaci mezi oběma stranami. „Na jaře mě a kolegy z okolních obcí štvalo, že se k nám tamní radní pro dopravu chová velkopansky. Občany dojíždějící z okolí, za prací či kulturou na Šestku nazýval pendlery. A vyhrožoval drakonickými opatřeními, abychom se do Prahy 6 dostávali bolestně a pomalu,“ říká Novotný.

Letos v dubnu se zástupci Prahy 6 se starosty a starostkami obcí sešli a chystaná opatření jim představili. „Debatovali jsme o tom, bylo to trošku bouřlivé, ale mělo to cenu,“ uzavírá Novotný.

Doporučované