Hlavní obsah

NKÚ: Zvýšit bezpečnost na chodnících se navzdory dotacím mnohdy nepodařilo

Foto: Jiří Benedikt

Ilustrační snímek.

Obce obdržely na tento účel v letech 2014 až 2023 celkem 9,5 miliardy korun s cílem zajistit hlavně zvýšení bezpečnosti a bezbariérovosti těchto komunikací.

Článek

Peníze z evropských fondů i státního rozpočtu určené obcím na výstavbu a rekonstrukce chodníků nebyly vždy nasměrovány tam, kde by přinesly největší užitek. Projekty však nevedly k odstranění řady problematických míst a často nezajistily bezpečné přecházení osobám se sníženou schopností orientace. V tiskové zprávě k výsledkům kontroly to v pondělí uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Kontroloři při ní zamířili na Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Obě instituce však závěry NKÚ odmítají.

Téměř tři čtvrtiny z 23 kontrolovaných projektů vykazovaly podle úřadu vážné nedostatky. Některé chodníky obce neudržovaly, zarůstaly vegetací a parkovala na nich auta. „Množství a závažnost zjištěných nedostatků svědčí o špatném fungování systému podpory,“ uvádí NKÚ.

Ministerstvo dopravy upozornilo, že v ČR je 6258 obcí, které mají chodníky v naprosté většině případů v izolovaných sítích, a i v rámci obcí se chodníky nechovají jako jednotná síť. „Hlavní odpovědnost tedy musí mít vlastník těchto komunikací, což je obec,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Systém podpory je podle NKÚ navíc administrativně náročný pro obě strany, a proto ho doporučuje změnit. Například podpora od státu a EU představuje 85 až 95 procent a obce pak financují i rekonstrukce komunikací, které to příliš nepotřebují, uvedl člen vedení NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl.

„Uváděná míra podpory 85 procent se vztahuje pouze na uznatelné náklady vyčleněné SFDI. Ve skutečnosti tento podíl tvoří asi 50 procent celkových nákladů akce,“ podotkl Jemelka.

Ministerstvo dopravy a Ministerstvo pro místní rozvoj podle úřadu nevědí, jakých celkových výsledků chtějí podporou dosáhnout nebo jakých výsledků už bylo dosaženo. Ministerstva nezajistila ani kontrolu toho, co s podporou státu a EU vzniklo. Úřad jako příklad uvádí, že fond dopravy celkem šestnáctkrát prodloužil příjemci podpory lhůtu pro předložení závěrečného vyhodnocení akce z let 2014 až 2015. Zprávu předložil až v době kontroly NKÚ v červnu 2024. Fond dopravy ji do ukončení kontroly neschválil.

Ministerstvo dopravy ale zdůrazňuje, že realizované akce jsou podrobně evidované. „Ale s ohledem na individuální charakter těchto opatření není smysluplné tvořit celostátní analýzu a vyhodnocovat jejich dopady na území celé ČR, jak si to představuje NKÚ. Potřebnost jednotlivých opatření je přísně hodnocená a jejich příprava často trvá několik let,“ dodal Jemelka.

Doporučované