Hlavní obsah

NKÚ: Dotace na přepravu zboží po tratích a vodě nepomohly

Foto: travelarium.ph, Shutterstock.com

Železniční nákladní dopravu negativně zasáhla i nižší spotřeba uhlí. Ilustrační fotografie.

Snaha posílit přepravu zboží po železnici či vodě podle Nejvyššího kontrolního úřadu nevychází. Železniční nákladní přeprava totiž naráží na překážky jako vytížení infrastruktury osobními vlaky. Silniční doprava naopak roste dál.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vliv dotací od státu i Evropské unie na rozvoj nákladní kombinované dopravy, které měly posílit přepravu zboží po železnici či vodě a snížit dopravu po silnicích, je minimální. Místo toho silniční nákladní doprava roste, uvedl dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v tiskové zprávě k výsledkům kontroly dotací.

Železniční nákladní doprava navzdory dotacím podle zprávy stagnuje a vodní nákladní doprava téměř neexistuje. „Využití vodní cesty v nákladní kombinované dopravě prakticky neexistuje. Brání tomu dlouhodobá nespolehlivost labské vodní cesty,“ sdělil úřad.

Ministerstvo dopravy v reakci na výsledky prověrky sdělilo ČTK, že železniční dopravu ve sledovaném období negativně zasáhla pandemie nemoci covid-19 i pokles přepravy uhlí a dalších komodit, jejichž spotřeba se v rámci klimatických opatření snižuje. Podle úřadu je také potřeba investovat do zvýšení kapacity tratí.

Podle NKÚ plánovalo ministerstvo ve snaze o ekologičtější přepravu zboží podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 miliardy korun. Nakonec podpořilo 14 projektů a vydalo na ně 650 milionů. Podle NKÚ tak nevyužilo 86 procent vyčleněných peněz. Existuje riziko, že národní cíl převést do roku 2030 celkem 30 procent silniční nákladní dopravy na vzdálenosti nad 300 kilometrů na železnici nebo vnitrozemskou vodní dopravu nebude splněn, uvedli kontroloři.

„Tento cíl je stanoven celoevropsky a musí být tudíž výsledkem spolupůsobení opatření napříč EU. Nemá smysl jej vyhodnocovat pouze národně,“ reagoval na závěry NKÚ mluvčí ministerstva František Jemelka. „Železnice musí být nově zaměřena na přepravy probíhající po silnici, a to ve formě spolupráce silničních a železničních dopravců v kontinentální kombinované dopravě. To je ale teprve v počátcích,“ doplnil.

Ministerstvu se například podle NKÚ nepodařilo odstranit překážky rozvoje kombinované dopravy. V případě železnice je to podle úřadu nedostatečná kapacita infrastruktury, kterou z velké části vyčerpávají osobní vlaky. Podle ministerstva využití železnice limituje to, že v případě potíží na některé trati jsou malé možnosti pro využití jiné trasy.

„Například do Německa má ČR stále pouze jediný elektrizovaný a dvoukolejný tah,“ sdělil mluvčí. „Pracujeme na zlepšení této situace a usilujeme o urychlení přípravy projektů také na německé straně,“ doplnil.

Další příčinou je nedostatečná spolehlivost železniční dopravy nebo vysoké poplatky za využití železnic v porovnání se zpoplatněním silnic. Silniční nákladní doprava přitom roste, počet kilometrů ujetých nákladními vozidly nad 12 tun mezi lety 2015 a 2023 stoupl podle úřadu o téměř 30 procent.

Doporučované