Hlavní obsah

Nikomu se nedovoláte, stěžují si lidé na letišti. Na kufry čekají hodiny

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Letiště kolaps omlouvá kombinací dvou faktorů – přetíženým provozem a nárazovým nedostatkem lidí. Ilustrační foto.

Letiště Václava Havla v Praze nezvládlo nápor cestujících. Řada lidí čekala kvůli kolapsu na kufry dlouho do noci. Někteří to šli znovu zkusit ráno, často bez výsledku. Reportérka Seznam Zpráv zjišťovala situaci přímo na místě.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Není neobvyklé, že se na letišti čas od času zatoulají zavazadla. Pražskému Letišti Václava Havla se ale v posledních dnech situace poněkud vymkla z rukou.

Potýká se s problémy při odbavování zavazadel, která tak v některých případech zůstávají v Praze bez svých majitelů, kteří již odletěli. Ta, která přiletí, se zas nedostávají včas na výdejní pás a lidé na ně čekají hodiny.

V úterý odpoledne to ale v příletové hale vypadá, že většina lidí dala na doporučení letiště a rozhodla se raději jít domů. Chaos tu nevládne.

V noci to ale podle Markéty Strakové vypadalo jinak. „Byli jsme tu až do jedné ráno. Pro lidi to bylo náročné, děti brečely a myslím, že jedna paní dokonce zkolabovala,“ líčí mi, zatímco stojíme v hloučku lidí, kteří si vzájemně na situaci stěžují.

Markéta se v pondělí pozdě večer s rodinou vrátila z dovolené ve Španělsku. Jelikož měli další den ráno namířeno na Vysočinu, rozhodli se vystát frontu na letišti, aby si mohli zavazadla co nejdříve vyzvednout. To se jim ale nepovedlo.

Přetížení? Výmluva, míní cestující

„Volala jsem ráno na informace a řekli mi, že se můžeme přijít podívat do příletové haly. Teď mi ale řekli, že tu nic není. A to mám ještě od té jediné paní, která tu reaguje, jinak se nikomu nedovoláte,“ pokračuje a hlavou pokyne k zaměstnankyni letiště, která se právě snaží pomoci dalšímu muži.

Letiště kolaps omlouvá kombinací dvou faktorů – přetíženým provozem a nárazovým nedostatkem lidí ve společnosti Czech Airlines Handling, která má zavazadla na starosti. „To je způsobené tím, že reálný provoz je vyšší, než jaká byla predikce,“ řekla ČTK mluvčí letiště Klára Divíšková.

To ale podle Markéty není argument, obzvláště v letních měsících, kdy lidé často jezdí na dovolenou. „Museli počítat s velikým provozem,“ je přesvědčená. Na zavazadla prý už dlouho čekat nehodlá, protože ji tlačí čas a musí s rodinou odcestovat.

Vysvětlení letiště neuznává ani Jakub Provazník. „Já tomu rozumím. Je začátek července, kdo by kam jezdil? To je přeci období, kdy se na dovolené vůbec nejezdí,“ poznamenává ironicky a kroutí u toho hlavou.

Foto: Seznam Zprávy

Většina cestujících si svá zavazadla vyzvedla bez problému, desítky lidí na ně ale stále čekají.

Nikdo nebere telefon

Do Prahy s rodinou přiletěl z řeckého ostrova Rhodos v úterních ranních hodinách. Na zavazadla čekali několik hodin, nakonec se rozhodli jet domů.

„Z dovolené jsme se vrátili o půl šesté ráno, a ještě o půl deváté jsme stáli na letišti bez kufrů, beze všeho,“ popisuje svoji situaci. „Nakonec jsme se sebrali a jeli domů. Máme štěstí, že jsme z Prahy.“

I on si postěžuje na údajně špatnou komunikaci ze strany letiště. „Informace nefungují, nikam se nedovoláte, nikdo se s vámi nebaví,“ povzdechne si.

Náš hovor přeruší zaměstnankyně letiště. „Tak Rhodos právě přiletěl a už sem jde nějaký člověk,“ říká Provazníkovi. „Taky Rhodos?“ ptá se mě. „Ne, novinářka,“ reaguji. Zasměje se a začne skupince lidí vysvětlovat, kam si dojít pro zavazadla.

U reklamace zavazadel je zničehonic prázdno, netrvá to ale dlouho. Za pár minut přichází další muž. Jmenuje se Sven a do Prahy s rodinou přiletěl také předešlé noci. I on měl s komunikací s letištěm problémy.

„Přiletěli jsme o půl jedné ráno z Vídně a dostali zprávu, že tu zavazadla nejsou a že musím vyplnit formulář. Ráno mi nikdo nebral telefon a žádnou zprávu jsem nedostal, tak jsem jel rovnou sem,“ popisuje.

Vypadá sice, že je v dobré náladě, uznává ale, že je pro něj situace nepříjemná. „Nějaká paní mi řekla, že tu mám počkat, ale nevím, jestli zavazadla dostanu. Je to pro nás veliký problém,“ dodává.

Jak postupovat, když nepřiletí zavazadlo

Ihned po příletu by měl cestující kontaktovat přepážku handlingového agenta, kde vyplní Property Irregularity Report (PIR), také by si měl uchovat palubní vstupenku a zavazadlový lístek.

V případě zpoždění zavazadla v destinaci po dobu delší než 24 hodin má cestující nárok na proplacení nezbytných výloh. Kompenzace je vyplácena na základě účtů.

Komplikace se zavazadly se nedotýkají pouze těch, kteří se do Prahy vracejí, ale i lidí, kteří míří do ciziny. Mnoho kufrů spolu s jejich majiteli neodletí, ti se tak v cílové destinaci ocitnou pouze s palubním zavazadlem.

„Nevěděly jsme o tom, ale asi to riskneme,“ říká s úsměvem středoškolačka Denisa, která s kamarádkou Terezou míří do Španělska. „Určitě to není v pořádku. Pokud nemají personál, tak by měli mít méně letů, aby se to stíhalo,“ míní.

Podobné problémy ale nikdy nezažila. „Létáme často a s kufrem se nám ještě nic nestalo,“ uzavírá.

Letiště Praha situaci sice řeší, cestujícím ale v prohlášení kromě omluvy doporučilo, aby si to nejnutnější brali s sebou na palubu. Tím vlastně říká, že problémy se zavazadly mohou pokračovat a to životně důležité mají mít lidé raději u sebe.

Doporučované