Hlavní obsah

Nerušte malotřídky, píší ředitelé ministrovi po slovech o spojování škol

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Individualizace výuky pro nás není žádná fráze, ale realita, hájí svou práci malotřídky.

Ministr školství Mikuláš Bek mluví o budoucím nutném slučování škol. V tomto ohledu zmínil i malotřídní školy. Přes sto z nich se teď na něj obrátilo s apelem, aby si to rozmyslel.

Článek

Na téměř 20 miliard vyjde státní rozpočet dorovnání platů pedagogů na slíbenou úroveň 130 procent průměrné mzdy. Kvůli tomu ale bude Ministerstvo školství hledat také úspory.

Šéf rezortu Mikuláš Bek (STAN) v tomto ohledu zmínil spojování škol.

„Potřebujeme řešit problém kritické velikosti škol. Udělali jsme významné závazky směrem k platům učitelů. Jsou zcela neudržitelné v tomto systému nehospodárného roztříštěného provozování mnoha škol,“ varoval Bek při prvním jednání Národního konventu o vzdělávání.

A zmínil v tomto ohledu i malotřídní školy, tedy takové, které mají jen první stupeň a žáci v nich jsou spojení napříč ročníky. V jedné skupině se například učí děti od první do třetí třídy, ve druhé pak ze čtvrtého a pátého ročníku.

„Čeká nás vážná debata jak to nastavit, jak toho dosáhnout. Neznamená to rušení malotřídek tam, kde jsou nezbytně potřeba, to je jasné. Ale integrace současných škol do větších celků je podle mě úplně nevyhnutelná,“ dodal Bek.

Tato slova ale vedení malotřídních škol poměrně zneklidnila. Kdo rozhodne, v jakých obcích jsou zbytné? Více než stovka ředitelů se proto podepsala pod výzvou, která žádá o stažení návrhu redukce počtu malotřídních škol.

„My, ředitelky a ředitelé malotřídních škol, chceme vyjádřit nesouhlas s chystaným záměrem redukovat počet malotřídních škol v České republice. Chápeme, že vy jako ministr školství hledáte cesty jak zefektivnit vzdělávání v Česku. My vám však chceme představit přínos malotřídního vzdělávání,“ píší ve výzvě.

Jako argumenty pro zachování malotřídních škol zmiňují, že jsou centry kulturního života obcí, rychleji přijímají nové trendy ve vzdělávání a individualizace výuky je pro ně standardem, nikoliv frází.

„Nedokážu si představit, že sloučíme tři malotřídky v okruhu 20 kilometrů, které bude řídit jeden ředitel. Chápu, že se tak ušetří dva platy, ale obávám se, že to bude na úkor kvality vzdělávání,“ vysvětluje iniciátor výzvy a ředitel malotřídní ZŠ a MŠ Brantice na Bruntálsku Adam Šimůnek s tím, že pak už je to jen krok od rušení škol.

Z posledního testování žáků pátých ročníků Českou školní inspekcí také vyplynulo, že děti z prvostupňových malých škol do 150 žáků dosahují nejlepších výsledků. Ať už jde o test z matematiky, češtiny nebo dovedností usnadňujících učení.

MŠMT: Redukci nechystáme

Ministerstvo školství malotřídní školy uklidňuje, že se jejich rušení nechystá.

„Žádný návrh ani záměr redukovat počet malotřídních škol v České republice Ministerstvo školství nepřipravuje. V návaznosti na vývoj veřejných financí a potřebu zajistit adekvátní finanční ohodnocení učitelů chce ministr školství vést odbornou debatu o možné úspoře administrativně-provozních nákladů, a to například cestou sdílení některých činností společně pro více menších spolupracujících škol,“ vysvětluje úvahu ministerstva ředitelka tiskového odboru Tereza Fojtová.

Malotřídní školy jako takové nejsou přímo definované v zákoně. Není tak úplně jisté, kolik jich vlastně v Česku je. Během covidu si je Ministerstvo školství kvůli postupnému otevírání v roce 2020 definovalo jako školy, ve kterých probíhá alespoň v jedné běžné třídě na 1. stupni ZŠ společná výuka žáků různých ročníků. Těchto škol je v Česku přes 1300, tedy dobrá třetina všech základek.

Přesto nemají žádného přímého zástupce v Národnímu konventu o vzdělávání, který nový ministr Bek založil pro diskuzi odborných témat s klíčovými aktéry vzdělávání. Svého zástupce přitom má v konventu řada neziskových organizací a celá síť školských asociací od waldorfských mateřinek až po žáky v domácím vzdělávání.

„Přijměte naše pozvání a seznamte se s naší prací v autentickém prostředí malotřídních škol. Přizvěte zástupce malotřídních škol do Vašeho poradního týmu. V současné době nemáte žádného poradce aktivně působícího v tomto typu škol. Tady by se dalo parafrázovat, že se rozhoduje ‚o nás bez nás‘, což neodpovídá nadšení, které do naší práce dáváme,“ dodávají ve výzvě ředitelé malotřídek.

Ministerstvo školství v odpovědi pro Seznam Zprávy uvádí, že ministr Bek zájem o návštěvu malotřídní školy má a v dohledné době do některé vyrazí. Otázku rozšíření Konventu o zástupce malotřídních škol ale nechalo ministerstvo bez odpovědi.

Doporučované