Článek
Pokud způsobí řidič ukrajinského automobilu v Česku dopravní nehodu a ukáže se, že vůz není pojištěný, zaplatí výlohy poškozenému účastníkovi Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Jde o jednu z nabídnutých pomocí, kterou Česko poskytlo lidem prchajícím před válkou.
Ovšem toto „bezplatné povinné ručení“ je pouze dočasné – platí pro ukrajinské vozy minimálně do konce srpna a zároveň vždy půl roku od opuštění země, na kterou 24. února zaútočilo Rusko.
„Je to od data překročení ukrajinských hranic. Ten, kdo je překračoval v květnu, tak má ještě čas. Ten, kdo odjížděl hned koncem února, tak má čas do konce srpna,“ vysvětluje Veronika Pavlisová, mluvčí ČKP, podle níž má jít skutečně o pomoc lidem, kteří museli nenadále uprchnout před vojenským konfliktem a využili k tomu například i nepojištěný automobil.
Seznam Zprávy, ukrajinské vydání
V praxi tak ČKP nejdříve zjišťuje, jestli není vůz pojištěný na Ukrajině, a případně škodu vypořádá s tamní pojišťovnou.
Po uplynutí půlroční lhůty v Česku se začne ČKP chovat k nepojištěným ukrajinským vozům podobně jako k nepojištěným českým vozům. Škodu začne vymáhat po viníkovi.
Řešení? Ukrajinská zelená karta
Nejjednodušším řešením je podle Veroniky Pavlisové uzavřít si online pojištění u některé z ukrajinských pojišťoven, jež ukrajinským motoristům vystaví online zelenou kartu.
Přísnější tresty pro řidiče
Za častý nešvar – telefonování nebo držení mobilu během řízení – hrozí aktuálně bloková pokuta do tisíce korun, nově by to mělo být 2 500 korun bez možnosti vyjednávat.
Ministerstvo dopravy plánuje upravit i český bodový systém, který platí od července 2006, a je tak zastaralý. Podívejte se, jaké změny řidiče nejspíš čekají:
Mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta zároveň upozorňuje, že záleží i na typu povolení k pobytu v České republice. Zelená karta od ukrajinské pojišťovny je vhodná ve chvíli, kdy jsou zde uprchlíci na základě dočasné ochrany.
„Platí, že se jedná o vozidlo v mezinárodním provozu. Jeho řidič musí zajistit, aby bylo v řádném technickém a provozním stavu. Na řidiče se pak nevztahuje povinnost přistavit vozidlo k pravidelné technické prohlídce na stanici technické kontroly v ČR,“ říká Martin Brychta.
Pokud ovšem získali občasné Ukrajiny trvalý nebo dlouhodobý pobyt nebo jim byl udělený azyl, tak platí, že po půl roce si musí vůz v Česku zapsat do českého registru vozidel a je nutné jezdit na pravidelné technické kontroly.