Hlavní obsah

Nemají na splátky. Do dluhových poraden přichází střední třída

Foto: Shutterstock.com

Rodiny se dostávají do finančních problémů. Kvůli zdražování nezvládají splátky a začaly hledat pomoc u dluhových poraden. (Ilustrační snímek)

Mají dům, děti a splátky. A nově kvůli zdražování přestali vycházet s penězi. Na dluhové poradny se začínají obracet dříve neobvyklí klienti: lidé ze střední třídy, kteří se snaží problémy řešit včas. Řešení přesto není snadné.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vzal si půjčku na rekonstrukci bytu, ale kvůli současnému zdražování zjistil, že má problém platit splátky. S podobnými příběhy začali do dluhových poraden přicházet lidé, kteří si nikdy nemysleli, že podobnou pomoc budou potřebovat.

Lidé ze střední třídy. Mají svá bydlení, živí rodinu, ale nově se dostávají do finančních potíží.

„Většinou v poradnách pracujeme s lidmi, kteří mají dlouhodobé dluhy, které jsou zanedbané. Ale teď se nám množí klienti s tím, že je to pro ně nová situace. A souvisí to s tím, že se vše zdražuje. Kolikrát se stane, že přijdou a mají dluhy čerstvě po splatnosti,“ zmiňuje Barbora Čechová, ředitelka Theia – krizového centra, které působí v jižních Čechách.

Objevují se tedy noví klienti, kteří se snaží své problémy řešit včas. Což jen potvrzuje, že se jedná o jinou sociální skupinu. „Je to uvědomělé. Ukazuje se ale na tom to, že se tvoří nová skupina dlužníků, která dříve potíže neměla,“ dodává Barbora Čechová.

Nárůst o pětinu

Podobný trend potvrzují i další organizace, které lidem s finančními potížemi pomáhají. Roste počet lidí, kteří volají na helplinku Člověka v tísni. „Je to skupina lidí, kteří mají normální vzdělání. Nižší střední třída…,“ snaží se charakterizovat nově telefonující Daniel Hůle, odborník na dluhovou problematiku z Člověka v tísni. Klasickým příkladem je, že se lidé dostávají do potíží například kvůli nedoplatkům za energie.

Hynek Kalvoda, předseda Asociace občanských poraden, která sdružuje poradce po celé zemi, udává i první odhady o nárůstu takovýchto klientů. „Meziročně narostl počet lidí, kteří řeší problémy s dluhy, a to v průměru o 22 procent,“ uvedl Hynek Kalvoda pro Seznam Zprávy. Podle něj může jít zhruba o čtyři tisíce nový klientů, kteří v celé sítí občanských poraden meziročně přibyli.

„Všechno se zdražuje a lidé už nemají úspory, aby dokázali své běžné životní potřeby uhradit. Na něco si proto musí půjčit,“ zobecňuje problémy nových klientů Hynek Kalvoda s tím, že následně jdou půjčku řešit do poraden.

David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni, zmiňuje, že registruje dva typy nových klientů. Jedni nezvládají své půjčky, druzí už tuší, že budou mít problémy, jakmile jim skončí fixace úrokové sazby u jejich hypotéky.

Hrozí vám vysoké splátky hypoték? Ozvěte se redakci

Končí vám aktuálně fixace u hypotéky? Víte, nebo se obáváte, že vám nová měsíční splátka vzroste o několik tisíc korun a budete mít problém ji poplatit?

Redakce Seznam Zpráv připravuje o této palčivé situaci článek a sbírá zkušenosti čtenářů. Ozvěte se autorovi na e-mail: petr.svihel@sz.cz

„Když si lidé do domácího rozpočtu promítnou nové splátky a růst ceny energií, jde zejména o rodinné domy, tak jim celkové náklady mohou vyskočit až o deset tisíc korun a více měsíčně,“ vyčísluje problém lidí s končící fixací David Šmejkal.

Jednoduchá rada neexistuje

Poradci jsou na jedné straně rádi, že nově přichází lidé své finanční problémy řešit včas, a je tak možné vyjednávat s věřiteli. Právě neřešení potíží se splácením včas je totiž první a nejčastější chyba, na kterou se snaží odborníci upozorňovat.

„Dají se vytvářet splátkové kanceláře, dá se podívat na rodinný rozpočet a hledat prostor pro jeho úpravu. Problémy v začátcích se řeší lépe,“ říká Barbora Čechová z jihočeského krizového centra Theia. Konkrétně její organizace má velmi dobré zkušenosti s informacemi o bezplatné pomoci v tištěných zpravodajích, které jednotlivá města vydávají.

„Velmi často nám lidé říkají, že nevěděli, že je pomoc bezplatná, protože jsou v situaci, kdy si placenou pomoc nemohou dovolit,“ doplňuje Barbora Čechová.

Další odborníci ale připouštějí, že v dnešní době rostoucí inflace nemají pro klienty žádná snadná řešení. „Neumíme řešit inflaci a zdražování. Musíme řešit až to, co následuje – že lidé nemají na pokrytí nákladů. U některých lidí může být řešením oddlužení, u některých radikální úspory a hledání dalších pracovních úvazků, pokud to lze,“ říká Hynek Kalvoda z Asociace občanských poraden.

Ještě příměji zmiňuje možná řešení David Šmejkal. „Cesta z toho není jednoduchá. Předpokládá zvýšení příjmu. Jde o snahu nalezení zaměstnání s vyšším příjmem, případně nalezení dalšího druhého zaměstnání, pokud je to možné. Nebo je to o dramatickém snížení nákladů, například na dopravu, a další výdaje domácího rozpočtu, například na dovolenou,“ říká David Šmejkal.

Pokud jde například o rodinu, kde jeden z partnerů pečuje o děti, tak řešením je i zapojení prarodičů natolik, aby si pečující partner mohl najít nějakou formu přivýdělku.

Doporučované