Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Podchod u stanice Pardubice-centrum ještě voní novotou. Stavbaři ho dokončili před několika týdny a sloužit cestujícím jedoucím od Hradce Králové má začít od neděle 9. června. V noci ze středy na čtvrtek se však stala místem nejtragičtější železniční nehody posledních let.
Okolí místa je pár hodin po nehodě – až na novináře – už téměř liduprázdné. Na samotném místě nehody je ale naopak rušno. Vyšetřovatelé zkoumají, co se hodinu před půlnocí stalo. Policie tam nikoho „nepovolaného“ nepustí.
Zatím je jasné, že nejhůře dopadl první vagon za lokomotivou osobního vlaku. Velmi poškozen byl i spací vůz. Vlak jel až do ukrajinského Čopu na ukrajinsko-slovenských hranicích. Nákladní vlak převážel karbid vápenatý, první dva vagony byly prázdné, nedošlo proto k ohrožení cestujících touto látkou.
Nejhorší železniční nehody v Česku
Srážka vlaků u Stéblové
Z nevyjasněných důvodů vyjel 14. listopadu 1960 večer osobní vlak ze stanice Stéblová, aniž by počkal na křižování s vlakem v opačném směru. Byla hustá mlha a průvodčí zahlédl záblesk zeleného světla, domníval se, že to je signál od výpravčího. Vlak se rozjel, přestože svítila červená, vlak z protisměru do stanice totiž ještě nepřijel. „Záblesk zeleného světla“ zůstává záhadou. Není pravděpodobné, že by si průvodčí vymýšlel. V tom případě by se pokoušel o sebevraždu a masovou vraždu. Vlaky se srazily asi jeden a půl kilometru od stanice Stéblová. Nehodu nepřežilo 118 lidí.
Srážka vlaků u Šakvic
Osobní vlak zastavil 24. prosince 1953 brzy ráno asi 200 metrů za stanicí Šakvice. Čekal na uvolnění koleje. V plné rychlosti do něj zezadu narazil rychlík tažený parní lokomotivou jedoucí z Brna.
Bilance nehody je tragická. Při čelní srážce dvou vlaků tam zemřeli čtyři lidé, dalších 22 bylo zraněno. Před čtvrtou hodinou ranní to oznamují policisté.
„Zranění byli převezeni do nemocnic v Pardubicích, Chrudimi i Hradci Králové,“ dodala k ránu mluvčí pardubických hasičů Vendula Horáková.
Cestující z vagonu vyprošťovalo 16 profesionálních i dobrovolných jednotek hasičů, kteří se na místo sjeli ze tří okresů. „Celkem bylo nasazeno přes 60 hasičů,“ řekl reportérům na místě velitel zásahu Pavel Bér.
„Vy jste z vlaku?“
V podchodu do Rokycanovy ulice před třetí ráno potkáváme policistu se záchranářským batohem. „Vy jste z vlaku?“ zajímá se hned, jestli mu omylem neproklouzli dva cestující.
Na místě stále probíhají vyprošťovací a záchranné práce. Policisté začali s evakuací cestujících z vlaku. #policiepak pic.twitter.com/YOVvJry3wm
— Policie ČR (@PolicieCZ) June 5, 2024
Celý prostor kolem zastávky je zapáskován, hlídkující policisté prosí fotografy a kameramany, aby se drželi za páskami a nenarušovali práci vyšetřovatelů. Těm hasiči předávají místo nehody ve čtvrt na tři.
Kolem zapáskovaného prostoru se v tuto hodinu už pohybují jen novináři. Cestující se podařilo všechny vyprostit a rozvézt do nemocnic nebo na nedaleké hlavní nádraží.
Tam už policisté se seznamem poskytnutým dopravcem ztotožňují všechny cestující. Vlak společnosti RegioJet jel z Prahy do slovenských Košic, část vozů pak pokračovala až na stanici Čop na hranici Ukrajiny a Slovenska.
Cestujících ve vlaku jelo zhruba 380, část v lůžkových vozech. Právě spací vůz byl podle fotografií poskytnutých hasiči nejvíce zasažený. Mezi cestujícími byly i děti. „Pro zmírnění situace z prožité nepříjemné události jim byly předány plyšové hračky dráčci Záchranáčci,“ uvedla Horáková.
Nezraněné cestující do nádražní haly pomohly převézt autobusy pardubického dopravního podniku.
„V nádražní budově profesionálně funguje psychologická pomoc IZS, která je tam poskytována,“ řekl novinářům ministr vnitra Vít Rakušan (STAN), který na místo dorazil spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). O příčinách nehody všichni zúčastnění na místě odmítali spekulovat. Právo na poskytování informací si ve čtvrtek vyhradila dozorující státní zástupkyně.
Železničáři už od noci začali řešit možné objízdné trasy nebo náhradní dopravu. Nehoda se totiž stala na jednom z hlavních železničních uzlů v Česku. Přes Pardubice vede koridor od Prahy směrem na Českou Třebovou a dál na Slovensko.
„Budeme usilovat o co nejrychlejší obnovu provozu. Bude to ale znamenat trpělivost cestujících, kteří se ráno přes tento dopravní uzel chystají do práce,“ řekl Kupka.
⚠️ Z důvodu srážky vlaků v Pardubicích je přerušený provoz vlaků v úseku Kolín - Pardubice (a dále mimo PID). Osobní vlaky linky S10 jsou nahrazeny autobusy, dálkové vlaky jsou výrazně omezeny. Informace k opatření průběžně aktualizujeme.https://t.co/rKLmyGOZgz https://t.co/xh7UVwGX1g
— PID (@PIDoficialni) June 6, 2024
České dráhy posléze na sociální síti X oznámily, že kvůli vyšetřování nehody a odstraňování jejích následků bude provoz na trati i ve čtvrtek zastavený. „Vlaky zítra nepojedou ani odklonem po jiných tratích. Žádáme cestující, aby své cesty do nebo přes Pardubice minimálně pro čtvrtek 6. června odložili,“ požádal národní dopravce.
Před pardubickým hlavním nádražím stojí skupina lidí v oranžových vestách Správy železnic a navigují cestující ven na náhradní autobusovou dopravu. „Jděte tamhle na pětku nebo šestku, tam vám to pojede,“ ukazují slečně v červených šatech, která potřebuje na Prahu. Stejnou cestu má i skupina středoškoláků z pardubické chemické školy.
„Jedeme do Prahy na Expo. Máme časovou rezervu, tak doufáme, že to tam stihneme,“ řekla skupina čekající před půl šestou na náhradní spoj.
Informační tabule v hale ukazují u sedmi spojů na Prahu, ale třeba i na rakouský Štýrský Hradec, že je nutné využít autobusy. Několik spojů je úplně zrušených.