Článek
Po rozsáhlé modernizaci D1 za 28 miliard korun zůstaly na dálnici mezi Prahou a Brnem minimálně dva nadjezdy, které ohrožují bezpečnost řidičů. Jde o stavby nedaleko Hrusic u Prahy a poblíž Řehořova na Vysočině. Absenci oprav zmiňuje nedávno vydaná a kritická zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu.
Demolice toho nejrizikovějšího se podle informací Seznam Zpráv nadále odkládá.
Více než 40 let starý nadjezd poblíž Řehořova stojí na 126. kilometru dálnice. Stavební normy klasifikují stav mostů do sedmi kategorií, kdy číslice jedna značí bezvadný stav a sedmička havarijní.
Znalci ohodnotili nadjezd číslem VI, je tedy ve velmi špatném stavu. O jeho riziku pro desetitisíce projíždějících aut denně však státní úřady nemají úplně jasno. „V žádném případě není rizikem pro řidiče. Není akutně havarijní a provoz na dálnici D1 tedy nijak neohrožuje. Jeho stav i nadále sledujeme,“ reagoval pro Seznam Zprávy mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
Diskutované nadjezdy na D1
Řehořov - 126. kilometr (označení D1-161) – nemá vyjasněné vlastnictví. Nachází se ve stavebním stavu VI. ŘSD podala návrh na jeho demolici bez náhrady, protože žádný subjekt není ochoten si případný nový nadjezd vzít do svého vlastnictví. Jihlavský magistrát však řízení o demolici zastavil.
Hrusice - 23. kilometr (D1-029) – majitelem je obec Hrusice, která má ze zákona povinnost se o nadjezd starat. Nadjezd se nachází ve stavebním stavu V. ŘSD aktuálně jedná s obcí Hrusice o dotaci ze SFDI na opravu nadjezdu.
Kaliště - 24. kilometr (D1-031) – majitelem je obec Kaliště, která provedla jeho demolici a výstavbu nového nadjezdu v letech 2021–2022 pomocí dotace ze SFDI. ŘSD na základě příkazní smlouvy zajistilo pro obec přípravu a realizaci nového nadjezdu.
Nadjezd spadá do katastru Kamenice u Jihlavy, Řehořov je součást městyse. Na úřední desce obce už přitom několik dní visí usnesení Ministerstva dopravy. Na základě podkladů ŘSD zmiňuje „havarijní technický stav mostní konstrukce“.
„Ohrožuje bezpečnost silničního provozu na dálnici D1 natolik, že hrozí vážné následky zejména na životě a zdraví osob,“ píše se mimo jiné v dokumentu. Ten je součástí letitých úředních tahanic.
ŘSD nyní tvrdí, že plánuje demolici mostu bez náhrady. „Již jsme o ni požádali,“ doplnil Studecký.
Jenže Magistrát města Jihlavy řízení o demolici mostu na začátku května zastavil. Silničáři z ŘSD totiž ani v prodloužené lhůtě nedoložili potřebné dokumenty. Seznam Zprávy mají dokument k dispozici.
Zanedbání nadjezdu navíc souvisí s tím, že riziková stavba paradoxně postrádá oficiálního majitele. Silničáři u letitých soudů dávají od mostu ruce pryč. „Soudy přitom jasně řekly, že městys Kamenice vlastníkem není,“ sdělila starostka Hana Krejčová (KDU-ČSL).
Lidé z městyse za zachování nadjezdu bojují. Nedávno odeslali úřadům petici s více než 400 podpisy. Nadjezd spojuje Řehořov se zemědělskými a lesními pozemky na druhé straně dálnice. Od konce roku 2021 už po něm žádná auta neprojedou. Kvůli špatnému stavu vjezdu brání betonové bariéry i zákazová značka.
Městsys ovšem vlastnit nadjezd nechce. Obává se, že by opravy a údržba příliš zatížily obecní rozpočet. A místní to nechtějí ani z principu. „Bývalý režim nadjezd na začátku 80. let vybudoval jako náhradu za zaniklé polní cesty. Kompenzoval lidem stavbu D1. Po konci životnosti mostu úřady jen řeší, že nadjezd bez náhrady zdemolují. Je to zoufalé,“ sdělil pro Seznam Zprávy iniciátor petice a právník Jan Rathouský.
Podle něj silničáři „hrají podivnou hru“ a k mostu se hlásí jen, když se jim to hodí. Třeba při modernizaci D1 po nadjezdu přejížděly těžké stavební tatrovky. „I malé děti by věděly, že pokud nadjezd nebyl převeden do vlastnictví obce, zůstává bývalému vlastníkovi. Tím byl stát,“ doplnil Rathouský.
Silničáři s tím nesouhlasí. „Z hlediska zákona ŘSD nemůže nadjezd vlastnit,“ reagoval Studecký s odkazem na současnou legislativu.
Osud nejrizikovějšího místa na ŘSD zůstává nadále nejistý. „Odstraněním nadjezdů bez náhrady bychom popřeli důvod, proč jej předchůdci postavili,“ namítla starostka.
Podle ní se veřejné instituce ztratily v právních předpisech. „V tomto případě neberou v potaz lidské a praktické hledisko. Kdybychom si na to sedli, probereme, že most někoho ohrožuje, někdo jej potřebuje. Měli bychom si konečně vyjasnit, na čí náklady se opraví a kdo ho bude udržovat,“ doplnila Krejčová.
Záměna mostů
Bizarní důvody zabránily také opravě nadjezdu poblíž Hrusic u Prahy. Je ve špatném stavu a stojí na 23. kilometru D1.
Bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) přitom už v roce 2021 na základě chybných podkladů informoval vládní kolegy, že nadjezd se opravuje.
Jak však kontroloři podotkli, teprve loni v červenci 2022 ŘSD začalo řešit diagnostiku mostu. „Nepravdivou informaci o provedení opravy nadjezdu již v roce 2021 ŘSD zdůvodnilo administrativním pochybením, když v podkladech pro Ministerstvo dopravy tento nadjezd zaměnilo s jiným, v té době rekonstruovaným nadjezdem,“ napsali kontroloři.
V uvedené době obec Kaliště pomocí dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury a ŘSD zbourala a postavila jiný nadjezd, jen kilometr od toho „hrusického“.
„Důvody administrativního pochybení již dále NKÚ nezjišťoval, protože to pro dané kontrolní zjištění a předmět kontrolní akce nebylo podstatné,“ doplnila pro Seznam Zprávy mluvčí NKÚ Hana Kadečková.
Proč se silničáři spletli, zatím neuvedli. Redakci odpověď přislíbili.
Most u Hrusic však nadále stojí, dostal pětku na sedmibodové škále – čím víc bodů, tím horší stav. Redakce má k dispozici dokument z letošní březnové prohlídky. Mostními závěry do stavby zatéká, výztuž nosné konstrukce je zkorodovaná, na některých pilířích se rozpadá beton.
Obec Hrusice jako vlastník nyní se silničáři chystá projekt opravy mostu za 6 až 8 milionů korun. Podle starosty Petra Sklenáře (SNK) by většinu peněz mohl uhradit stát. „S ŘSD řešíme opravy od loňského roku. Vede na něm vodovod, kanalizace i plyn. Věříme, že začneme stavět nejpozději na jaře příštího roku,“ uvedl starosta pro Seznam Zprávy.
Podle kontrolorů popsané obtíže ukazují, že ministerstvo ani silničáři nemají přehled o aktuálním stavu nadjezdů a mostů na D1. „Problémy s mosty účinně neřešily,“ píše se v kontrolní zprávě NKÚ.
Silničáři se brání, že dva nadjezdy představovaly jen 6 procent všech opravovaných nadjezdů na D1 a ŘSD je nezahrnula do modernizace, protože nemůže investovat do cizího majetku.