Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zásadním důvodem středeční čelní srážky dvou vlaků v Pardubicích byla skutečnost, že v místě nefungoval žádný zabezpečovač, který by chybu strojvedoucího osobního vlaku včas odhalil, když minul návěstidlo se signálem „stůj“.
Při modernizaci železničního uzlu už nebyl obnoven „starý“ národní zabezpečovač LS. Nový, evropský ETCS, který je schopen při lidské chybě i automaticky zabrzdit vlak, má však na koridorových tratích začít fungovat ve výhradním provozu až od 1. ledna příštího roku. Současné zabezpečení v Pardubicích tak spočívá hlavně v omezení rychlosti na 100 kilometrů v hodině. Vše tedy stojí na dobrém úsudku strojvedoucího.
Horší zabezpečení než před rekonstrukcí
Jak uvedl server Zdopravy.cz, po nedávné rekonstrukci železničního uzlu, která stála více než sedm miliard korun, je železniční stanice v Pardubicích hůře zabezpečená než před touto rozsáhlou proměnou.
Někteří odborníci v tomto bezpečnostním vakuu vidí systémové selhání. „Investují se miliardy do železnice a kvůli tomu, že tam není žádný zabezpečovač, pak vznikají obrovské celospolečenské ztráty,“ myslí si expert na dopravní systémy Ivo Rýc. Podle jeho názoru by za to měly „padat hlavy“.
Jako chybu širšího rozsahu pardubickou tragédii vnímá i Michal Šimek. Sám je profesí strojvedoucí, ale zároveň se nedávno stal členem správní rady Správy železnic, což je nejvyšší orgán tohoto správce české železniční sítě.
„Ten problém se netýká jen Pardubic. Stejně tak třeba úseku mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem. Já jsem čekal, že první takováto nehoda bude právě tam,“ uvedl pro Seznam Zprávy.
Netýká se to jen Pardubic
Podle Šimkova názoru nebylo šťastné rozhodnutí udělat ostrý řez a přejít na ETCS k jednomu pevnému datu. To pak prý vede k tomu, že už není ochota při modernizaci tratí investovat do obnovy původního zabezpečovače, když nový ještě není hotov.
„Myslím si, že by bylo rozumnější ponechat po nějakou dobu smíšený provoz a nefixovat se se na datum 1. ledna 2025. Potom by byla i daleko větší vůle tam dočasně instalovat ten původní zabezpečovač, než bude ETCS,“ uvedl Šimek.
Má to podle něj i ekonomické dopady. Protože se zájem o novou zabezpečovací technologii koncentruje na jedno datum, rostou ceny. „Je teď extrémní převis poptávky nad nabídkou,“ doplňuje člen správní rady Správy železnic.
Šimek si zároveň myslí, že v tuto chvíli s tím už stejně nelze nic dělat. Obnova starého zabezpečovače na inkriminovaných úsecích by trvala déle než příprava ETCS.
Riziko nehod zůstává
Riziko podobných nehod ale stále zůstává. „Protože tam jezdí extrémní množství vlaků, ten provoz je mimořádně hustý, tak je to jen o pravděpodobnosti, kdy se to prostě stane,“ vidí situaci. Zároveň ale s dlouholetou zkušeností strojvedoucího uklidňuje veřejnost, že železniční doprava je i tak o dost bezpečnější než silniční.
„Jet od Berouna do Prahy po té trati, která je teď bez zabezpečení, je stále daleko bezpečnější než tam jet autem,“ uvedl pro Seznam Zprávy Michal Šimek.
Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích
Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.
Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.
Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.
Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.
Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.
Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.
Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.
Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.
Potřebujeme naplnit termín
Z vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) vyplývá, že s návratem ke starému zabezpečovači už nepočítá. Resort se teď koncentruje výhradně na včasné spuštění ETCS k lednu příštího roku.
„Potřebujeme naplnit termín, o kterém Česká republika rozhodla už někdy v roce 2017,“ uvedl Kupka v rozhovoru pro Českou televizi s tím, že ETCS je daleko vyspělejší technologií než původní zabezpečovač.
Seznam Zprávy chtěly od ministra vědět, zda i on vidí nějaké systémové selhání, po němž by měly „padat hlavy“. Na tuto otázku ovšem Kupka neodpověděl. Odkázal právě na zmíněný rozhovor, kde prý „přesně a otevřeně odpověděl na všechny otázky“.
Pozn.: K celému diskutovanému tématu vydal tiskovou zprávu i management Správy železnic, v níž se ohrazuje proti kritickým slovům, že trať v Pardubicích byla zcela nezabezpečena. Poukazuje na to, že staniční zabezpečovací systém byl i v době nehody funkční.