Hlavní obsah

„Nechala jsem se strhnout šílenstvím.“ Obří výprodej láká davy z celé země

Jan Novák
reportér
Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

„Pyžámka, mikinky, šatičky, trička, hlavně teplé tepláčky,“ vyjmenovává obsah přeplněného košíku Sandra.

V Praze vyrostl improvizovaný obří supermarket, kde lidé nakupují s až 90% slevami. Míří sem tisíce zákazníků z celého Česka. Odborníky to nepřekvapuje. Kupní síla Čechů oproti loňsku klesla, je o čtvrtinu níž, než je průměr EU.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

Před veletržní halou v pražských Letňanech trpělivě přešlapuje fronta asi padesáti lidí. Pár minut po půl šesté večer jim ale ochranka stroze oznámí, že dnešní kapacita už je plná. Je jim prý líto, nicméně dovnitř je už nepustí. Mohou přijít zítra.

Dav začíná brblat.

„Cože? Už? To snad ne! Vždyť zbývají ještě dvě a půl hodiny do zavíračky,“ ozývá se nespokojeně z fronty. Zazní i peprnější slova. Po chvilce ale není komu nadávat. Ochranka zavřela prosklené dveře a šla hlídat do vestibulu haly. Tam totiž fronta pokračuje, klikatí se a může v ní být ještě zhruba tři sta lidí, kteří čekají na vozík, aby si mohli už před Vánoci nakoupit ve výprodeji za mimořádně výhodné ceny.

Pravidla platí jednoduchá. Na jeden košík maximálně dva lidé. Kapacita prodejní haly jsou zhruba čtyři stovky vozíků, tedy necelá tisícovka zákazníků.

Tři hodiny v autobuse, dvě a půl ve frontě

Čtyřicetiletá Iveta má košík plný tak, že přes něj skoro nevidí. A je nadšená. Vyjmenovává, co vše v něm skončilo: oblečení pro sebe a celou rodinu, malířské plátno s temperami pro dcery dvojčata, náčiní na zahradu, láhev na pití, žárovky a tak dále.

„Přijela jsem s kamarádkou z Hořovic. Odhaduju, že jsem ušetřila tak pět tisíc korun,“ gestikuluje mladá žena, která má na tričku logo firmy, v němž právě nakupuje.

„Žádnou zaměstnaneckou slevu nám nedali,“ trochu si posteskne.

To dva teenageři do haly teprve vstupují a začínají se přehrabovat v regálech. Studenti střední průmyslovky si udělali výlet z Jablonného v Podještědí.

„Chceme tu nakoupit vánoční dárky pro celou rodinu. Jsme tu kvůli slevám. Za ničím konkrétním nejdeme, prostě se podíváme na blind,“ říkají.

Vyrazili dopoledne. Tři hodiny autobusem, půl hodiny metrem, dvě a půl hodiny čekání ve frontě a teď –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ prý konečně –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ prohledávají stovky palet a regálů plného nejrůznějšího spotřebního zboží. Od oblečení, elektroniky, nábytku, zahradnických potřeb, po nádobí nebo kosmetiku a hygienu.

„Vypadá to tu jako v mraveništi. Těžko se tu orientuje v těch krabicích, ale my to zvládneme,“ chichotají se. Rozpočet mají zhruba dva tisíce korun. Pak prý zpátky autobusem do Liberce, kde je vyzvedne jeden z rodičů.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

„Žádnou zaměstnaneckou slevu nám nedali,“ posteskla si Iveta.

Na ploše o rozloze 4000 m2 leží regály a palety s mišmašem nejrůznějšího zboží. V jednom z regálů leží samolepky se Santa Clausem, dětská stolní hra, mužské spodní prádlo, sada papírových dárkových tašek, dětské boty, sluneční brýle, mikina.

„Koncept dobrý, ale když se to zboží různě přehazuje a doplňuje, tak je v tom chaos,“ popisuje svůj dojem 76letý Jiří. Na výprodej přijel už ráno se synem.

„On pak odjel do práce a já zůstal. Jsem tu asi tak šest hodin. Doma beztak nemám co dělat, tak se tu pohrabávám. Jsem z toho už trochu unavený, ale ještě se dívám, jestli mi nějaká maličkost nepadne do oka. Ale už půjdu,“ vybízí se k odchodu. Přesto sahá po ručním kráječi zeleniny.

Kupní síla poprvé po pěti letech klesla

Koncept obrovského supermarketu s masivními, až devadesátiprocentními slevami, odborníky nepřekvapuje. Podle výsledku každoroční analýzy společnosti NIQ & GfK kupní síla Čechů poprvé po pěti letech klesla.

„Průměrná kupní síla obyvatel České republiky dosáhla v roce 2024 hodnoty 14 106 eur na obyvatele, což je o 168 eur méně než v roce 2023. Oproti loňsku nás předstihla například Litva, Estonsko, Portugalsko a Kypr. Průměrná kupní síla obyvatel České republiky je letos o čtvrtinu nižší než evropský průměr, který činí 18 768 eur na obyvatele,“ uvádí Šimon Dvorský, analytik ze společnosti GfK.

Jako důvody vidí oslabení koruny vůči euru, inflaci, dozvuky coviduválku na Ukrajině. Projevuje se opatrnější útratou lidí například za jídlo v restauracích, v oblasti bydlení nebo zbytného vybavení. Různé kraje v republice rovná se i různá míra poklesu.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

Obrovská hrabárna.

„Průměrná kupní síla poklesla oproti roku 2023 ve všech regionech, nejvíce však v Praze (o osm procent) a v Ústeckém regionu (o sedm procent). Naopak, nejnižší pokles byl zaznamenán na jižní a střední Moravě (v Jihomoravském kraji o 1,9 %, v Olomouckém o 2,1 %),“ doplňuje Šimon Dvorský.

Úspěch si naopak pochvaluje i mluvčí Lidlu, který výprodej skladových zásob pořádá, tvrdí, že v rámci této akce bude k dispozici několik tisíc palet spotřebního zboží se slevou až 90 procent.

„Výprodej spotřebního zboží probíhá úspěšně a těší se mimořádnému zájmu. Vysoký zájem jsme na základě zkušeností z minulých let i blížícímu se vánočnímu období očekávali a naším cílem bylo zajistit bezpečnost i pohodlí nakupujících,“ uvedla pro Seznam Zprávy Eliška Froschová Stehlíková, mluvčí Lidlu.

Poslední akce tohoto rozsahu řetězec pořádal v roce 2017.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

76letý Jiří vydržel nakupovat v obří hale přes šest hodin.

Dárky pro celé příbuzenstvo

Manželé Sandra a Martin žijí v Plzni a do Prahy se původně přijeli podívat na nové auto. Nelíbilo se jim, a tak si šli prý spravit chuť na výprodej. Pořídili tu dárky pro celé příbuzenstvo.

„Rodiče, bráchové, bratranci a všichni mají děti, takže toho máme haldu. Koupili jsme jim pyžámka, mikinky, šatičky, trička, hlavně teplé tepláčky,“ vyjmenovává obsah přeplněného košíku Sandra.

Martin si přihodil pánské montérky, kalhoty a věci do dílny. Stálo je to dvě hodiny čekání ve frontě a tři hodiny přehrabování a vybírání.

„Taška plná textilu tu je za dvě stovky. To je hodně dobré. Takže já to mám tak za dva tisíce. Manžel to bude mít dražší,“ odhaduje s úsměvem Sandra.

Vzala jsem si dovolenou

„Toto všechno není jen moje. Na ten košík jsme dvě,“ brání se mladá žena při pohledu na její přetékající nákupní košík. Představuje se jako Eliška, přijela také z Plzně a to s kamarádkou Susan.

„Vzala jsem si kvůli tomu dovolenou a kamarádka je na mateřské, tak jsme vyrazily a nechaly se tady úplně strhnout davovým šílenstvím,“ přiznává Eliška.

„Já už jsem volala manželovi, ať mi pošle další peníze na účet. Úplně jsem se zbláznila s hračkami pro dítě,“ dodává Susan.

Kolem sedmé hodiny večer je parkoviště před výstavištní halou už poloprázdné. Přesto tam panuje šrumec. Zvlášť před bílou škodovkou, kam trojice nakládá zboží. Kufr už mají skoro plný, ale v košíku je stále dost nakoupeného zboží.

„My jsme úderníci,“ pronáší senior z pražského Smíchova. Vedle něj stojí syn a jeho přítelkyně. Na dnešní nákup prý z domova pečlivě dohlížela důchodcova manželka.

Foto: Jan Novák, Seznam Zprávy

Snad se to do auta všechno vejde, přejí si nakupující ze Smíchova.

„Přijeli jsme už ráno. Syn chodil s mobilem po hale, měl zapnutou kameru, ukazoval ženě celé regály a ona mu diktovala, co má koupit,“ popisuje strategii senior. „A já jsem pak přijel autem a zaplatil to,“ dodává.

Pořídili věci do domácnosti i na chatu. „Máme sekačky, křovinořezy, grilovací věci, schůdky, prkýnko, nádobí, stolečky, krabičky, mixéry,“ ukazuje do nitra auta a říká, že až toto jsou ty pořádně slevy a výprodeje, jaké představuje.

Doporučované