Článek
Chvilka nepozornosti by se mohla cyklistům nepříjemně vymstít, pokud míří po cyklostezce A44, která vede po východním okraji Prahy. V úseku mezi sídlištěm Jahodnice a Dolními Měcholupy vystupují až deset centimetrů nad vozovku vpustě kanálů.
„Za snížené viditelnosti zde může docházet k nebezpečným situacím, záleží ale hlavně na rychlosti a typu kola. Pokud na nerovnost najede někdo na silničním kole, zcela jistě dojde minimálně k povrchovému zranění, v horším případě může jít i o zlomeniny,“ napsal Seznam Zprávám Michal Kalina ze spolku Auto*Mat, který se mimo jiné zasazuje o lepší cykloinfrastrukturu v Praze.
Na první pohled se může zdát, že se jedná o šlendrián stavitelů vpustí do kanálů. Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které kanály spravují, však tvrdí, že vina není na jejich straně. Kanály jsou tam už přes dvacet let.
„Kanalizační šachta je v pořádku. Podle fotografie, na které je vidět potrhaný asfalt, to vypadá na propadlou vozovku. Z našeho pohledu by byl problém, kdyby byla propadlá kanalizační šachta pod úrovní vozovky,“ napsal Seznam Zprávám mluvčí PVK Tomáš Mrázek.
Nerovnost na vozovce je tak podle něj odpovědností provozovatele cyklostezky.
Kdo jím ale je? K odpovědnosti za stav cyklostezky se na dotazy redakce dlouho nikdo nehlásil. Ani pražská Technická správa komunikací, ani magistrát, ani městská čtvrť, do jejíhož katastru úsek spadá.
Navíc: Úsek je komplikovaný. Pozemek, na kterém jsou tři vystouplé vpustě, vlastní soukromník, další pozemek s dvěma vpusťmi pak hlavní město Praha.
Přibyly patníky
Po dotazech Seznam Zpráv na nebezpečný úsek cyklostezky v místě přibyly bezpečnostní patníky, které umístila Technická správa komunikací.
Problematický je pak zvláště úsek na pozemku soukromého majitele. „Zásadním problémem jsou tam nevypořádané majetkové poměry. (…) Je docela skandální, že tato cesta, zjevně zřízená z veřejných prostředků, není ani po mnoha letech majetkově převedena do vlastnictví města nebo správce přilehlého vodního toku,“ popsal majetkové problémy člen pražské komise pro cyklistickou dopravu Vratislav Filler.
Co se týče katastrálního území, spadá cyklostezka v tomto úseku pod městskou čtvrť Dubeč. Její starosta ale vysvětlil, že pro obec je to cizí pozemek. „Nám cyklistům, chodcům nebo in-line bruslařům to samozřejmě vadí, ale cesta není náš majetek, takže s tím nemůžeme dělat nic,“ řekl Seznam Zprávám starosta obce Jaroslav Tošil (ODS).
Opravíme to
Po delším dopisování s úřady to ale vypadá, že se nebezpečná cyklostezka možná přeci jen dočká opravy. Řešení popsala mluvčí Pražské vodohospodářské společnosti. „V tuhle chvíli jsme se domluvili s Pražskými vodovody a kanalizacemi, že to opraví, aby ten kanál nebyl takhle vystouplý,“ řekla Seznam Zprávám mluvčí Kateřina Kletečková.
Podle ní bude následovat dořešení oficiální správy cyklostezky. Cesta totiž vznikla jako obslužná komunikace pro správu kanalizace. Město toho využilo a naznačilo na ní cyklostezku. Pražští vodohospodáři ani správci kanalizace ale nepatří mezi instituce, které by měly podobné cesty spravovat.
„Samozřejmě pak budeme řešit s městem, komu to uloží do správy, protože my to ve správě nemáme. Pokud tam město tu cyklostezku nakreslilo, tak to musí spravovat někdo, kdo spravuje komunikace, ne my,“ dodala.
Podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana by správu cyklostezky usnadnilo, kdyby byla v majetku města. Pokusí se proto o výkup pozemku.