Hlavní obsah

Nová páka nebankovních poskytovatelů. Sdílí si, že jste napadli jejich půjčky

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Část nebankovních poskytovatelů půjček začala sdílet informace o klientech, kteří se snaží napadnout zákonnost smluv. Ilustrační snímek.

Lidé u Finančního arbitra úspěšně napadají spotřebitelské úvěry s odkazem na to, že poskytovatelé si dostatečně neprověřili úvěruschopnost. Část nebankovních poskytovatelů v reakci začala sdílet informace o těchto klientech.

Článek

Skupina více než deseti poskytovatelů půjček sdružených do Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů si během ledna začala vyměňovat informace o klientech, kteří se rozhodli úvěry napadnout u soudu nebo před Finančním arbitrem.

Asociace mluví o tom, že členové mezi sebou v rámci nového registru sdílí informace o „odhaleném rizikovém chování“ v průběhu schvalování úvěru a informace „o všech typech sporů“.

„Tyto skutečnosti totiž v současné době nejsou k dispozici v jiných registrech, ale přitom mohou významně ovlivnit budoucí chování žadatele o úvěr a potenciální problémy s jeho splácením,“ uvedl v tiskové zprávě Aleš Perutka, předseda představenstva asociace.

Podle Romana Bulgurise, výkonného ředitele úvěrové společnosti FlexiFin a člena asociace, je v registru aktuálně více než 3000 záznamů. „Registr se striktně drží všech zákonných úprav, proto jsou sledovány záznamy pouze za poslední tři roky. Starší spory nejsou evidovány,“ popisuje Roman Bulguris.

Dodává, že záznam v registru neznamená nutně, že takovému člověku už sdružení poskytovatelů nepůjčí. „Jedná se o další informaci, kterou si poskytovatelé individuálně vyhodnocují při posuzování rizikovosti klienta. Záleží na jednotlivých společnostech, jak budou dále s informací pracovat,“ řekl šéf FlexiFin.

Lidé u arbitra zneplatňují smlouvy o úvěrech

Registr si sdružení nebankovních poskytovatelů půjček vytvořilo ve chvíli, kdy se lidé stále častěji obrací na zmíněného Finančního arbitra.

Pro připomenutí: Jde o mimosoudní orgán, na který se spotřebitelé mohou bezplatně obracet. Samotná Kancelář Finančního arbitra se popisuje jako „soud na zkoušku zřízený státem, bez výdajů na právníka a výdajů na poplatky za řízení se zárukou řádného posouzení případu“.

Seznam Zprávy na podzim popsaly, že lidé před Finančním arbitrem často úspěšně žádají zneplatnění úvěru s argumentem, že poskytovatel nesplnil svoji zákonnou povinnost a dostatečně si neprověřil klientovu úvěruschopnost.

Co říká zákon ohledně posuzování úvěruschopnosti?

Zákon o spotřebitelském úvěru říká, že smlouva je neplatná, pokud nedojde k posouzení úvěruschopnosti spotřebitele.

Ta je popsána takto:

  • Poskytovatel před uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru nebo změnou závazku z takové smlouvy spočívající ve významném navýšení celkové výše spotřebitelského úvěru důkladně posoudí úvěruschopnost spotřebitele na základě informací nezbytných, spolehlivých, dostatečných a přiměřených k povaze, délce, výši a rizikovosti úvěru pro spotřebitele, získaných z relevantních vnitřních nebo vnějších zdrojů, včetně spotřebitele, a pokud je to nezbytné, z databáze umožňující posouzení úvěruschopnosti spotřebitele.

Zneplatnění smlouvy v praxi znamená, že dlužník vrátí věřiteli půjčený obnos a věřitel zase úroky a další „příslušenství“.

Redakce to na podzim ilustrovala na konkrétním případu předlužené paní Lucie. Ta se během loňského roku dostala ze stavu úplného předlužení, kdy si musela půjčovat peníze, aby měla na splátky.

„Ještě mi vraceli docela velké peníze a jsem úplně bezdlužná,“ hlásila Lucie koncem listopadu.

„Opravdu případů je teď nejvíc, od letošního srpna to začalo ve velkém, celkově je nárůst obrovský,“ řekla Seznam Zprávám na podzim mluvčí Finančního arbitra Gabriela Dufková.

Home Credit: Respektujeme, že se lidé na arbitra obrací

Asociace nebankovních poskytovatelů argumentuje, že nový registr má pomoci kultivovat finanční trh a motivovat klienty, aby se chovali odpovědně.

Radek Hábl, zakladatel a ředitel Institutu prevence a řešení předlužení, zřízení registru nebankovních poskytovatelů sdružených do asociace hodnotí kladně. „Když úvěr neposkytnou, tak je to jedině dobře,“ říká pro Seznam Zprávy.

Další poskytovatelé úvěrů, kteří nejsou sdruženi v asociaci, se k podobnému kroku a vyměňování informací o sporech nechystají.

„Česká leasingová a finanční asociace žádný podobný registr neprovozuje. Naši členové dodržují přísný etický kodex a ctí principy odpovědného úvěrování,“ uvedl pro Seznam Zprávy Miroslav Beneš, tiskový mluvčí České leasingové a finanční asociace.

Ani společnost Home Credit, která patří mezi největší poskytovatele nebankovních úvěrů v zemi, se na registru nemá zájem podílet. „Naprosto respektujeme a považujeme za správnou zákonnou možnost spotřebitele obrátit se na Finančního arbitra a rozporovat posouzení úvěruschopnosti,“ reaguje vedoucí komunikace Home Creditu Kateřina Dobešová a dodává, že její společnost v nezávislém žebříčku Index odpovědného úvěrování od Člověka v tísni dostává pozitivní hodnocení.

Zároveň dodává, že se na Finančního arbitra obrátily řádově desítky klientů, což má představovat „zlomek promile“ z celkového počtu aktivních smluv. „Předpokládáme, že nespokojení klienti, kteří se obrátí na arbitra, nebudou chtít v budoucnu služby Home Creditu využívat,“ říká Dobešová.

Projděte si aktuální žebříček Člověka v tísni, který seřadil poskytovatele podle toho, kolik přeplatíte za půjčku 50 tisíc korun splatnou ve 24 měsíčních splátkách:

Doporučované