Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé názory z diskuze u článku, který informoval o letošní novince na českých dálnicích. Kromě těch, kteří stopadesátku na dálnicích vítají, je převládajícím názorem řidičů, že ostatní neumí řídit. „Ještě jsem nezažil den, kdy by nebyla na dálnici kolona nebo nehoda. Čeští řidiči neumí ani udělat uličku pro záchranáře, natož aby jezdili 150,“ píše například Roman Baier.
Přečtěte si původní článek:
Robert Kučera: Nemyslím si, že rychlost je to, co nás nejvíc ohrožuje. Jednoznačně je to nedodržení bezpečné vzdálenosti. Další problém je chování nákladních vozidel na dálnici. Rychlost je jen takové vděčné zaklínadlo.
Jaroslav Fajkoš: Se současnou mentalitou českých řidičů bych s povolením rychlosti 150 km/hod moc nepospíchal a volil bych raději neomezenou rychlost. Ono by se to alespoň na konci úseku krásně protřídilo odebíráním řidičáku. Zkusili jste jet 10 minut 200kilometrovou rychlostí a pak zpomalit na 130 km? Připadáte si, že jste skoro zastavil. A v tom vidím přínos neomezené rychlosti. Spousta pravě těch neukázněných řidičů to neuhlídá a o papíry přijde.
Petr Dostal: V Německu se jezdí na určitých úsecích i bez omezení a nic se neděje. Dneska moderní auta dokážou udržovat vzdálenost, sama i řídit, zabrzdit v případě nouze atd. Zrychlujeme vlaky. Proč nezrychlit dálnice tam, kde to má smysl a lze to bezpečně?
Lukáš Klazar: Je to první vlaštovka. Když se neosvědčí, další nebudou. Žádný populismus v tom nevidím. Ruku na srdce: Kdo z vás nikdy nejel 150 km/h? Navíc, příčinou nehod není sama vysoká rychlost, ale zpravidla nevěnování pozornosti řízení, případně nedodržení bezpečné odstupové vzdálenosti.
- Radim Drbohlav (reaguje): Právě. Přesně tak. Při vyšší rychlosti člověk nedělá kraviny a plně se věnuje řízení. Jaká rizika a jaký populismus? Co to je za odborníky, ti odborníci? Rychlostní limity jsou většinou až absurdně a bizarně nízké. To vůbec nedává smysl v současných autech. Každé snížení rychlosti má velmi negativní dopad na ekonomiku mimochodem. Toto třeba ti odborníci berou v potaz? Proč se v Nizozemsku po vyzkoušení 100 km/h na dálnicích velmi ochotně vrátili na 130? Neustálé snižování rychlosti až do mdlob nepřináší nic pozitivního. To je cesta do pekel.
Patrik Suttý: No, pokud mají spalováky nahradit elektroauta a nevymyslí někdo autobaterie s pořádnou kapacitou, tak si myslím, že nikdo 150 km/h jezdit nebude.
Tomáš Dressler: Já nechápu, co je na tom divného. Dneska kdejaké auto dosáhne rychlosti 200 km/h, tento vývoj je zcela logický. Samozřejmě naše dálnice nejsou takové jako u sousedů v Německu, kde platí neomezená rychlost. Nicméně zvýšení rychlosti je krok správným směrem.
Ladislav Vyhnálek: Pořád dokolečka, stejně to nezmění nic na tom, že jeden neřidič bude nebezpečný při rychlosti 80 km/h a jiný řidič bude bezpečnější, i když pojede třeba 180 km/h. Ono totiž těch 150 km/h není povinnost, ale možnost, a pokud nikde nikdo nebude, tak proč bychom nemohli jet rychleji. Navíc dneska je běžná rychlost na českých dálnicích právě těch 150 km/h.
Martin Novák: Pokud to podmínky dovolují, jezdím 160. Změnu vítám. Auta na to máme a rychlost není problém. Problém je nedostatečná vzdálenost, bezdůvodná jízda v levém pruhu a nevěnování se řízení.
- Stanislav Menšík (reaguje): Rychlost není problém, ale pro mnohé a skoro pro většinu je rychlost zvládnout, ovládat a zastavit.
Pavel Šulc: Až přestanou být někteří řidiči agresivní a naučí se jezdit nejenom po dálnici a dálnice a silnice budou kvalitní, tak můžeme jezdit tak rychle jako v Německu. Bohužel je to stejně jako s těmi platy, vozový park v ČR průměr cca 15 let a mnoho řidičů s malým ročním nájezdem (jsou nezkušení), tak jsem zvědav, jak to dopadne.
Josef Marek: Každý expert tvrdí, že se bude jezdit mnohem více, než je zákonem povoleno. No samozřejmě nějaké procento řidičů bude jezdit víc, ale ti by jezdili i tak. Je to stejná demagogie, jako by tvrdil, že když do 10 000 Kč nehrozí za krádež vězení, tak budou lidé krást do deseti tisíc. Samozřejmě nějaké procento krade, ale převážná většina ne.
Fórum čtenářů
Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.
Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.
Jan Blažek: Zde je na místě jedna stará římská právnická otázka: „Qui bono?“ neboli „Komu to prospěje?“ Zrychlit je třeba vlaky, ne jízdu po dálnicích, ta je při velikosti republiky dostatečná! Raději by se pan ministr měl soustředit na obchvaty obcí a měst, na rozšiřování silnic I. třídy o třetí pruh, mimoúrovňové křížení s hlavními železničními koridory atd., atd.
Luděk Novák: Už teď není dne, kdy by nebyla dálnice někde uzavřená kvůli hromadným nehodám, někdy i na více místech, a při vyšších rychlostech těch nehod přibude a s horšími následky. Když povolí sto padesát, spousta bude jezdit přes sto osmdesát, rozdíl v rychlosti mezi nimi a kamiony bude i přes sto kilometrů, je to hazard.
Michal Krčál: Jezdím po dálnici tempomatových 130 a je zajímavé, jaký je rozdíl jet po dálnici v Rakousku a u nás. V Rakousku naprostá pohoda s předjížděním pomalejších, protože pokud někdo jede rychleji, tak max. o pár km/h a nelepí se mně během chvíle na kufr. U nás je to neustálé odhadování rychlosti aut za mnou, abych tam někomu, co porušuje silniční zákon, náhodou nevjel.
Walt Petersson: Klasika českých silnic. Pro děsivě velkou část lidí je normální všude, kde jezdí, překračovat o 10–20 km/h. Chcete někde, aby se jezdilo opravdu maximálně 50 km/h, dejte tam 30 km/h – tohle prostě platí už minimálně dekádu. Takže souhlasím s experty. Ti, co dneska v tom úseku už 150 km/h běžně jezdí, tam začnou jezdit 170 km/h naprosto běžně.
Libor Kapalín: Kvalitním vozem není problém jezdit na dálnici bezpečně rychlostí 200 i více km/h. Samozřejmě záleží na počasí, provozu, poloměru oblouků zatáček atd. Současné nízké rychlostní limity jsou stavěné pro ty nejhorší automobily a nejhorší řidiče.