Hlavní obsah

Dálnice D4 otevře dlouho očekávaný úsek

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Výstavba nového úseku na D4 mezi Příbramí a Pískem.

Vyhlížený kompletně zprovozněný úsek dálnice D4 již od nadcházejícího úterý výrazně zrychlí dopravu mezi Příbramí a Pískem. V jižních Čechách se pracuje i na dalších částech dálnic. V roce 2031 by D3 měla vést až do Rakouska.

Článek

V úterý 17. prosince se otevře nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Řidiči tak po 43 měsících od začátku výstavby konečně dojedou po dálnici z Prahy až do Písku. Cesta by se jim tím o 20 minut měla zkrátit.

Dálnice je prvním českým PPP projektem, tedy prací, na které Ministerstvo dopravy spolupracovalo se soukromými firmami. Projekt realizovalo sdružení Via Salis. „Řidiči dojedou po dálnici z Prahy až do Písku. Výrazně se tím cesta zrychlí,“ uvedla pro ČTK za Via Salis Daniela Pedret.

Obě smluvní strany si spolupráci chválily. „Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují,“ uvedl zkraje roku ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Za pozitivní označil spolupráci s ministerstvem také generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

Inovace i příliš mnoho radarů

Nový skoro 50 kilometrů (z toho je 16 km opravená původní část, pozn. red.) dlouhý úsek D4 mezi PříbramíPískem nabídne řadu moderních technologií, které mají zajistit rychlejší a pohodlnější dopravu.

Jednou z inovací, která má bezpečnost a plynulost provozu na dálnici zlepšit, bude Operační centrum Střediska správy a údržby komunikace (SSÚK), které se nachází u křižovatky Lety. Významnou součástí centra je komplexní informační systém. Ten zaměstnancům umožní získávat důležité informace, jako například data o hustotě provozu nebo meteorologická měření, uvádí server Minutové zprávy.

Ve středisku jsou umístěny také hlídkové a technické stroje a zařízení pro zimní údržbu, jako je sklad soli či zařízení pro výrobu solanky.

Zajímavou novinkou jsou také stroje sloužící k údržbě dálnice. Patří k nim například chytré sypače, které měří kvalitu dálnice a podle ní automaticky dávkují potřebné množství soli.

Prohlédněte si fotografie z výstavby nového úseku D4:

+9

Provoz na dálnici bude hlídat 195 kamer. Bezpečnost mělo podle původních informací, se kterými přišel Písecký deník, zajistit také osm úsekových radarů. Šéf resortu dopravy Martin Kupka ale později upřesnil, že měření bude v každém směru vždy jen jedno.

„Měření rychlosti bude spouštěno v příštím roce pouze na náhodně vybraném jednom úseku směrem do Písku a jednom směřujícím do Prahy,“ řekl Kupka.

Místa měření se podle Ministerstva dopravy zároveň budou každodenně střídat. „Jde o to, aby to bylo přiměřené. Má to mít preventivní význam, ne význam postihu. Máme zájem, aby bylo na silniční síti bezpečněji,“ uvedl Kupka pro Seznam Zprávy.

O snížení počtu měřených úseků na D4 ministr jednal s policií a zástupci Příbrami a Písku. Právě Písek na základě zkušeností očekával 20 až 30 tisíc přestupků týkajících se překročení maximální povolené rychlosti. Očekávalo se, že město na pokutách získá okolo 16 milionů korun ročně.

Spojení s Rakouskem v roce 2031

Přestože se dopravní situace v okolních městech a obcích otevřením nového úseku zlepší, kilometrů dálnic je na jihu Čech stále málo. Podle náměstka primátorky Českých Budějovic Lubomíra Bureše (ODS) chybí krajskému městu hlavně dálniční spojení na Prahu. To by mělo vzniknout dokončením středočeské části dálnice D3, které ŘSD předpokládá v roce 2031. „Vidíme to jako nejvýznamnější potřebu,“ uvedl Bureš pro Seznam Zprávy.

„Na D3 nás čeká ještě dokončení celé středočeské části, kde zvažujeme výstavbu formou PPP projektu,“ dodal Martin Kupka.

Foto: SZ

Dálnice v jižních Čechách

Ministerstvo dopravy také uvedlo, že v Jihočeském kraji je aktuálně ve výstavbě 94 kilometrů projektů. „Dokonce 21. prosince se velká část obchvatu Českých Budějovic na D3 otevře motoristům,“ dodal Kupka s tím, že se pracuje na všech úsecích dálniční sítě v jižních Čechách.

Ředitelství silnic a dálnic zároveň plánuje navýšení kapacit některých silnic, například I/20 mezi Pískem a Českými Budějovicemi. Vzniknout by tam měly nové předjížděcí pruhy v obou směrech. Očekává se totiž, že po otevření nového úseku D4 bude tato silnice ještě vytíženější. Úpravy by měly začít mezi lety 2026 a 2027.

Takové řešení bude podle náměstka Bureše dostačující. „Dálnici D4 budou využívat lidé směřující do oblasti Strakonic a Písku. Pokračování směrem na České Budějovice je směr, který bude, s ohledem na D3, kapacitně dostačovat i v tomto charakteru komunikace,“ řekl.

Dlouho řešenou otázkou je pak napojení české dálniční sítě na rakouskou. „Takové spojení hodně pomůže a těšíme se na něj,“ uvedl Bureš. „Mimo dálkovou dopravu a turistickou dopravu se tím zvýší potenciál podnikatelských aktivit v našem městě a regionu,“ dodal.

Úsek z Českých Budějovic do Dolního Dvořiště by měl být kompletně zprovozněn v roce 2027. O čtyři roky později by svou část dálnice k hranicím mělo mít hotovou i Rakousko.

Doporučované