Hlavní obsah

Na českých horách přibývá Poláků. Jde i o promyšlený záměr

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Za minulou sezonu na české hory přijelo téměř 275 tisíc Poláků.

aktualizováno •

Lyžařské resorty i větší horští ubytovatelé letos zaznamenali vysoké počty turistů z Polska. Data nárůst Poláků na českých horách potvrzují. Důvodem je počasí, přístupnost i cílené kampaně.

Článek

Statisíce polských turistů navštíví české hory každý rok. Sezonu od sezony je jich přitom více. Vyšší počet Poláků ve střediscích není jen subjektivním pocitem, podle ředitele CzechTourism Františka Reismüllera jde o dlouhodobý vývoj. „Ukazuje se jednoznačný trend. Celkový počet turistů z Polska, kteří se rozhodli pro návštěvu Česka v zimě, v posledních letech roste,“ uvedl Reismüller.

Data za letošní zimu zatím nejsou dostupná, v minulém roce ale počet polských turistů, kteří se rozhodli navštívit Česko, včetně tuzemských hor, překročil předcovidový rekord. Například Jeseníky od října 2023 do března 2024 navštívilo přes pět tisíc polských turistů a strávili zde přes 11,5 tisíce nocí, zatímco na přelomu let ‪2020-2021‬ to bylo 389 a 746 nocí.

Češi mají ovšem na tuzemských horách stále významnou většinu. „V průměru bude na horách cizinců asi patnáct procent. Největší podíl mají určitě Krkonoše vzhledem k jejich poloze, typicky například ve Špindlerově Mlýně v období Vánoc nebo jarních prázdnin může být cizinců i čtvrtina,“ popsal ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot.

Ve Špindlerově Mlýně se trend potvrzuje. Podle místního instruktora lyžování Petra Slavíčka ubylo Rusů a Izraelců, vysoký zájem mají naopak právě Poláci nebo Němci a Holanďané.

Zájem Poláků dokazuje i jeden z četných polských turistů. „Dobré sjezdovky, dobré restaurace i hotely. Je to tu levnější než v Polsku,“ řekl Piotr z města Koszalin na úplném severu země. Dodal také, že lidé v Polsku o lyžování v Krkonoších vědí a že české lyžařské resorty u nich mají dobré jméno.

Neobvyklé solárium

Česká centrála cestovního ruchu má dlouhodobě zájem o polské turisty. Zvýšit popularitu českých hor u našich severních sousedů se právě agentura CzechTourism snaží skrze kampaně, ve kterých na Polsko přímo cílí.

Pobyt na českých horách například nazývá „neobvyklým soláriem“, propaguje tím aktivní dovolenou. „V jedné z cílených lokálních kampaní jsme zaznamenali v průběhu listopadu a prosince téměř 20 milionů zobrazení,“ řekl Reismüller.

Foto: Czech Tourism, Seznam Zprávy

„Kde je opalování součástí vašeho tréninku.“

Přívětivost i počasí

Cílené kampaně nejsou jediným důvodem zvyšující se popularity českých hor u Poláků. Důležitá je i přívětivost horských středisek a jejich přizpůsobení zahraničním návštěvníkům. „Významnou roli hraje také fakt, že na řadě českých hor nabízejí lyžařské školy výuku lyžování v polštině. Bonusem pak je, když cítí přátelskou atmosféru ze strany Čechů,“ popsal Reismüller.

Letošní zima byla navíc významně slunečná. „Po dlouhé době velmi povedené slunečné počasí zvýšilo návštěvnost v lyžařských oblastech, logicky se tak zvýšil i počet turistů z Polska, stejně jako počet domácích návštěvníků a cestovatelů z jiných zemí,“ dodal Reismüller.

Pro Poláky české skiareály mohou také představovat nejlepší dostupnou možnost. „Poláci mají hory, kde mohou lyžovat, ale je jich skoro čtyřicet milionů. Tatry jsou pro ně z ruky, část velkých měst to má blíž do Krkonoš, kde se ovšem na polské straně nedá moc lyžovat. To je ten důvod, proč jezdí hodně k nám,“ vysvětlil Knot.

AKTUALIZACE: V úvodu textu jsme upřesnili informace, že se návštěvnost polských turistů týká celého Česka, včetně hor.

Doporučované