Článek
Zkušenost jen pár dní stará. Píše o ní cestující Petr Heinz na sociálních sítích.
„RegioJet opravdu zruší v neděli v 17:47 (nejplnější spoj) jeden vůz, oznámí to hodinu a půl předem a vlak samozřejmě beznadějně vyprodaný,“ uvedl na twitteru.
Nebyl sám. Problém popsali i další cestující.
„V případě poruchy vozu se vždy snažíme závadu odstranit. Pokud to není technicky možné, je naší maximální snahou vždy zajistit náhradní vůz. Bohužel ne vždy je to vzhledem k provozní situaci možné. Cestující jsou vždy v co nejkratším čase od zjištění závady informováni,“ reaguje mluvčí dopravce RegioJet Alexandra Kostřicová.
Jiný dopravce a podobný zážitek. Jak se ukazuje, nejde totiž o ojedinělý problém. Cestující se o tom navíc dozvědí někdy až na poslední chvíli na nádraží.
„Bohužel, chybí nám vagón, jestli se někam vejdete, tak to zkuste,“ říká průvodčí nástupišti plnému lidí. Vlak Českých drah je ale beznadějně přeplněný.
Všichni okamžitě shání lístky na další spoj, při pohledu do aplikace ale vzniká další problém – je neděle odpoledne a na hlavní trati z Moravy do Prahy je cestujících mnoho. I další přímé vlaky jsou tak až do večera plné.
„Nezařazení plánovaného vozu je obvykle způsobeno závadou na voze. Pokud je vůz vyřazen na trase vlaku nebo třeba v obratové stanici, není bohužel možné zařadit náhradní vůz. To je možné pouze v depu nebo v některých vybraných stanicích, kde jsou deponovány záložní vozy,“ říká mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.
Problémem se může stát i porucha některého z vozů ucelené soupravy. Pak není možné vůz nahradit vůbec.
„Na některých linkách, jako třeba R 19 Svitava, jsou obvykle zařazeny elektrické jednotky InterPanter. Jedná se o ucelené jednotky s automatickým spřáhlem, ke kterým mohou být připojeny jen jednotky s tímto speciálním zařízením. Klasické vozy nelze připojit,“ dodává mluvčí.
Komplikace na trase mezi Brnem a Prahou způsobuje i výluka mezi Brnem a Blanskem. Ta vozům znemožňuje dojet do depa a vůz případně nahradit.
„Situace by se s novým jízdním řádem a obnovením provozu v úseku Blansko–Brno měla změnit, protože vlaky jednotky InterPanter budou znovu dojíždět až do depa v Brně,“ uklidňuje cestující Vittek.
Informace opožděné, řešení neuspokojivé
Všichni větší dopravci už dnes mají aplikaci určenou pro nákup jízdenek, vyhledávání spojů, ale také informování o mimořádných událostech. O těch často posílají i SMS.
Byť za mimořádnou událost často nemůže dopravce, informace ale někdy nejsou úplné nebo přichází pozdě. A až když vůz opravdu nejde nahradit, přistupují dopravci k dalším řešením. Ta ale mohou lidem cestu nadále komplikovat.
„Standardně chybějící vagon řešíme tak, že cestující přesadíme na jiné volné místo v rámci vlaku a to primárně ve stejné nebo vyšší třídě. V takovémto případě klientovi nárok na kompenzaci nevzniká. Pokud klienta přesadíme, ale na místo v nižší třídě, automaticky má nárok na kompenzaci,“ popisuje postup řešení Kostřicová z RegioJetu.
Pokud pro cestujícího ve vlaku není místo vůbec, vzniká mu automaticky nárok na vrácení plné ceny jízdenky. I řešení takové reklamace může ale trvat. RegioJet ve smluvních přepravních podmínkách uvádí měsíc, České dráhy si berou měsíce tři.
„Pokud není ve vlaku mimořádně řazen vůz s místem, na které má cestující koupenou místenku, a bude sedět na jiném místě, má nárok na vrácení zaplacené ceny místenky. Pokud není ve vlaku mimořádně řazen vůz s místem, na které má místenku, a nebylo mu do 15 minut od odjezdu přiděleno náhradní místo k sezení, má nárok na vyplacení pětinásobku ceny zaplacené místenky. Tuto skutečnost je potřeba doložit potvrzením vystaveným průvodčím daného vlaku,“ doplňuje podmínky reklamace Vittek.